Kilenc év alatt ötszörösére nőtt az izlandi Keflavík repülőterének forgalma, és az idén már eléri a tízmilliós utasszámot, ami a 334 ezer lakosú ország esetében rekordszámba megy. A helyi nemzetközi repülőtér hamarosan kétszer ennyi utast tud majd fogadni, mivel kapacitását 2025-ig megduplázzák, cargoközponttal bővítik, s erre a mai tervek szerint egymilliárd dollárt költenek. Izland szerepe ezzel jelentősen felértékelődik az Európa és Amerika közötti légi forgalomban, két légitársasága, az Icelandair és a fapados Wow Air egyre több közvetlen járatot indít Kanadába és az Egyesült Államokba, míg az ottani nagyok, a Delta, a United, az American és az Air Canada bázisrepülőtérként használja vagy tervezi használni a fővárostól 30 kilométerre fekvő Keflavíkot. Nem szólva a Wizz Airről, amely tavaly óta közvetlen járatokat üzemeltet Budapest és Reykjavík között.
A repülőtereket üzemeltető állami társaság, az Isavia vezérigazgatója, Bjorn Oli Hauksson a Bloombergnek elmondta, hogy 2011 óta 372 millió dollárt költöttek arra, hogy az Eyjafjallajökull vulkán egy évvel korábbi kitörésével újra felfedezett és turistaparadicsommá vált ország méltóképpen tudja fogadni a látogatókat. Noha az Isavia a profitját évek óta az utolsó koronáig a fejlesztésekre teszi félre, Hauksson szerint kötvénykibocsátásra is szükség lesz, ebben számítanak a külföldi befektetőkre. Kína az egyik biztos partnerük, a távol-keleti ország kiemelt érdeklődést tanúsít az izlandi turizmus infrastruktúrájának fejlesztését szolgáló beruházások iránt.
Pár éve még egy 12 négyzetkilométeren fekvő saját üdülőkomplexum építését is tervezték, de az izlandiak nem kértek a „Chinatownból”.
Izlandnak meg kell találnia a kényes egyensúlyt, ami abból áll, hogy úgy vonzza magához a nemzetközi tőkét, hogy cserébe ne árusítsa ki az országot. A következő öt évben a befektetések 21 százalékos növekedését várja a reykjavíki kormány, s nem többet, mert azzal túlfűtötté válna a már most forrponthoz közelítő izlandi gazdaság. A „hűtés” tavaly jól sikerült, a központi bank számításai szerint a gazdasági növekedés 3,7 százalékra csökkent a 2016-os 7,4 százalékos rekordról. Izland 2008, a pénzügyi összeomlás óta rendezte sorait, igaz, még 10 milliárd dollár kellene ahhoz, hogy az azóta elmaradt infrastrukturális beruházásokat pótolják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.