Míg januártól már csak tíz évnél fiatalabb autóval lehet taxizni Magyarországon, addig a leendő B kategóriás gépjárművezetőket képző iskoláknál nincs ilyen megszorítás – ez derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) válaszából, vagyis
lényegében bármilyen életkorú járművön gyakorolhatnak a tanulók.
A fejlesztési tárca tájékoztatása szerint mintegy 5100 oktatójármű rendelkezik érvényes időszakos műszaki vizsgával, átlagéletkoruk 13 év. Összehasonlításképpen a legutóbbi adat szerint a teljes hazai személygépkocsi-állomány átlagos kora valamelyest magasabb, 13,9 év.
Az autósiskolák közötti piaci versenyben az életkorra vonatkozó jogszabályi előírás nélkül is fontos versenyképességi tényező a tanulók számára biztosított járműpark minősége, színvonala – hangsúlyozta a tárca. Az életkor tehát egy versenypiaci tényező az egyébként népes kínálatban. Jelenleg ugyanis 920 képzőszervnek van képzési engedélye B kategóriás járművezető-képző tanfolyam megtartására. Az oktatójárművek életkorára vonatkozó kitétel tehát nem szerepel az elvárások között, de azt előírja a jogszabály, hogy a járműnek – B kategória esetében – legalább négyajtósnak és ötszemélyesnek kell lennie. Az is szerepel a rendeletben, hogy csak olyan autót lehet oktatási célra használni, amely legalább óránként száz kilométeres sebesség elérésére alkalmas. Kötelező tartozékként a járműnek legalább négy ülését fejtámlával kell felszerelni, az autónak az oktatói és hátsó ülésekről is jól látható oldalhelyes irányjelző visszajelzővel, kettős pedálrendszerrel, három visszapillantó és két pótvisszapillantó tükörrel kell rendelkeznie.
A B kategóriás jogosítvány esetében a tetőtáblán lévő feliratoknak („Autósiskola”, valamint „T” jelzés) olvashatónak kell lenniük. A képző szerv nevének és címének opcionális feltüntetésére különleges előírás nincs, azonban a kilátásra, reklámozásra és a díszítésre vonatkozó általános előírásokat alkalmazni kell. Az oktatáshoz használt járművek kormánykerekére – a mozgáskorlátozottak részére előírt segédberendezéseken kívül – semmilyen kiegészítő segédeszköz nem szerelhető fel.
Az öregedő oktatójárműpark nem gátolja a tanulni vágyókat: az elmúlt években egyre többen tettek sikeres B kategóriás KRESZ-vizsgát, 2016-ban már több mint százezren. Kimagaslóan sokan vizsgáztak a 17–18 évesek közül, de még a 16–20 év közöttiek száma is meghaladta az 57 ezret. A sikeres alapvizsgák aránya az elmúlt években 60 százalék körül alakult. Az összes B kategóriás vizsgadíjbevétel (vagyis az elsőre sikeres és a pótvizsgákból befolyó összeggel együtt) 2016-ban meghaladta a 3,6 milliárd forintot – közölte lapunkkal korábban az NFM.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.