Csaknem 20 százalékos növekedéssel 360 milliárd forint fölé kúszhatott tavaly az online kiskereskedelmi piac forgalma, idén pedig a várhatóan hasonló mértékű bővüléssel a 430 milliárdot is túlszárnyalhatja – közölte a Világgazdasággal Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója. Kiemelte, hogy a fogyasztói szokásokat jelentősen és gyorsan átalakítja az online vásárlás lehetősége, de a fizikai boltok kora ettől még nem áldozott le. Felidézte, hogy a Black Friday, azaz a fekete péntek, melyet legutóbb november 17-re időzítettek, ugyancsak 20 százalékos növekedést hozott. A rendkívüli leárazások napján 17 óra alatt 80 ezer darab terméket vásároltak meg az érdeklődők, akik összességében mintegy egymilliárd forintot spóroltak meg. A rendelések 90 százalékát ráadásul egy héten belül, még a karácsonyi roham előtt házhoz is szállították.
Változnak a vásárlói igények is a növekedéssel Várkonyi Balázs szerint. Bár a magyar e-kereskedelmi piacon legnagyobb arányban továbbra is a műszaki termékek képviseltetik magukat, a nyugat-európai trendeket sok szempontból követő magyar igények szerint a folytatásban a divat-, illetve a szépségápolási termékkategóriák előretörése várható. Az ügyvezető igazgató úgy látja, a generációs különbségek is egyre jobban kirajzolódnak: míg az idősebb vásárlók a bizalom és a megszokások alapján választanak üzletet, addig a fiatalabbak impulzívabbak, keresik az extra szolgáltatásokat. Az azonban mindenkire igaz, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók, érzékenyebbek az ár-érték arányra.
Tavaly az online vásárlók száma Magyarországon hárommillió fölé emelkedett, de ez nemcsak bővülő forgalmat és erősödő versenyt, hanem nehéz logisztikai feladatot is jelent. Mindez nemcsak a hazai piacon okoz fennakadásokat, hanem a legnagyobb e-kereskedelmi szektorokkal rendelkező országokban, így az Egyesült Államokban és Kínában is, ahol már drónok bevezetésével próbálják enyhíteni a futárszolgálatok leterheltségét. Az Extreme Digital annak érdekében, hogy megtartsa piaci pozícióját, a tervek szerint 2018 második felében elindítja saját futárszolgálatát, ami új lehetőségeket jelent az ügyfelek kiszolgálásában.
Az offline boltokat Várkonyi Balázs olvasatában azért lenne hiba temetni, mert a vásárlók jelentős része továbbra is igényli a személyes kapcsolatot. A hagyományos üzlet megléte erősíti az online szolgáltatásba vetett bizalmat, valamint kényelmes termékátvételi pontot is biztosít. Az Extreme Digital a hibrid, azaz az internetes és a fizikai boltokat ötvöző modell mellett tette le a voksát. Ennek szellemében építkezik: hamarosan megnyílik első külföldi üzlete Romániában. A cég Magyarország és Románia mellett az osztrák, cseh, szlovák, szlovén és bolgár piacokon már működtet online áruházat.
Nem indított lavinát a Steinhoff-ügy
Futótűzként terjedt a hír a világhálón, hogy nagy bajban van a Kika, a Pepco és az Extreme Digital tulajdonosa, a Steinhoff International Holdings N. V., amely könyvelési botrányba keveredett. Várkonyi Balázs a Steinhoff-ügy kapcsán elmondta: az Extreme Digital helyzetét nem lehet összehasonlítani a csoporthoz tartozó más cégekével. Bár a dél-afrikai vállalat az Extreme Digital 50,4 százalékos résztulajdonosa, a magyar tulajdonostárs, illetve a Steinhoff döntési jogai és lehetőségei megegyeznek, az ügyvezető leszögezte: ez az ügy nincs hatással az online áruház döntési folyamataira. Az Extreme Digital operatív működése teljesen független a Steinhoff Internationaltól – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.