A haltermelők nem jelezték, hogy emelnék az átadási árakat, így az áruházláncok azt ígérik, a teljes árelőnyt átadják a fogyasztóknak, ami abból fakad, hogy január 1-jétől 27-ről 5 százalékra csökkent az étkezési halak forgalmi adója – derült ki a Világgazdaság körképéből, ami a Tesco, SPAR, Lidl, Auchan és Aldi tájékoztatásán alapul. Mindez elvileg 17 százalékos általános áresést hoz, de van olyan piaci szereplő, amely 22 százalékos kedvezményig is elmegy. Az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közlése szerint az egyik legnépszerűbb árucikkhez, a tavaly még kilónként 2300-2400 forintba kerülő pontyszelethez az áfakulcs mérséklődésével idén már 1900-2000 forintért hozzá lehet jutni, de a lazacfilé is a korábbi 7000 helyett 5800 forintért beszerezhető. A pangasius- és tilápiafilé ára 2300 forintról 1800 forint alá zuhant.
Az áruházak beszámolója szerint ma még a halértékesítés akár 30-40 százaléka is az év végi ünnepekhez köthető, de az adóváltozással csökkenhet a szezonalitás: a Tesco szerint akár 15-20 százalékkal is megélénkülhet a nyers, friss és fagyasztott halak iránti kereslet. A cég üdvözli az áfacsökkentést, amely hozzájárul a gazdaság fehérítéséhez, s előnyét ráadásul a vásárlók pénztárcájukon is érezhetik. Az intézkedés előnnyel jár a gazdák és a feldolgozók számára is, hiszen magasabb értékesítési volumennel számolhatnak 2018-ra. Az áfacsökkentés ugyanakkor nem vonatkozik a füstölt, fűszerezett halakra, cápára – húzta alá a társaság.
A friss halak közül a ponty és a lazac a legnépszerűbb, előbbihez kötődik az eladások 66, utóbbihoz a 25 százaléka – közölte a SPAR, ahol szintén teljes mértékben átadják a a vásárlóknak az adókedvezményt, illetve ugyancsak emelkedő halfogyasztással számolnak. Átadja az áfát az Auchan is, ahol kimondottan a magyar halak értékesítésének felfutásában bíznak. Náluk a friss ponty és annak feldolgozott változatai a legkeresettebbek, de az édesvízi halak közül közkedvelt az amur és a busa, valamint az afrikai harcsa is. A tengeri halak közül az Auchan tapasztalatai szerint is a lazac a legkeresettebb, ám a tonhal népszerűsége is folyamatosan növekszik. Úgy látják, a vásárlók egyre nyitottabbak az egyéb, különleges termékek, így a garnéla és a kagyló iránt is.
Nemcsak az étkezési halakra vonatkozó 22 százalékpontos áfavágásból származó 17 százalékos árelőnyt biztosítja az Aldi, hanem minden érintett termék bruttó árát 22 százalékkal csökkentette, ahogy ezt 2016-ban a sertés- és 2017-ben a baromfihús esetében is tette. A társaság leszögezte: ez nemcsak egy rövid akciós periódusra vonatkozik, hanem hosszú távra. A Lidl is arra az álláspontra jutott, hogy egyes termékeknél túllép az áfacsökkentés generálta áresésen, így januártól 17-22 százalékkal kerülnek kevesebbe hálózatában a haláruk. Az áruházlánc arra számít, hogy az áfa és a fogyasztói árak mérséklődésének hatására egyre több vásárló számára lesznek könnyebben elérhetők a kiváló minőségű halak, a megnövekedett kereslet pedig nagyban hozzájárulhat a hazai termelői szektor fejlődéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.