BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áprilisi tarifaemelésben bíznak a taxisok

Nagyobb kiadásaik miatt 10-15 százalékkal magasabb díjakat szeretnének alkalmazni a fővárosi taxisok. Ha teljesül a várakozásuk, egy átlagos fuvarért 300-400 forinttal többet kellene fizet­niük az utasoknak.

A budapesti taxisok arra számítanak, hogy kissé akár már április elejétől emelhetik a tarifákat – mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A taxisok a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül benyújtották a fővárosnak javaslatukat. Eszerint 10-15 százalékos korrekciót tartanának indokoltnak, vagyis egy mérsékelt alap-, kilométer- és várakozásidíj-kiigazítást.

Forrás: MTI/MTVA/Jászai Csaba

Ám ahogyan a díjemelésről, úgy annak szerkezetéről is a főváros dönt majd – a taxisok egyelőre nem kaptak visszajelzést. A legutolsó megbeszélésen abban maradtak, hogy ha a főváros újabb egyeztetést tartana szükségesnek, rövidesen találkoznak. A taxisok ennek alapján számítanak az áprilisi tarifaváltozásra, amelynek következtében egy átlagos fuvar 300-400 forintos költségnövekedést jelentene az utasnak.

A jelenlegi tarifákat öt éve állapította meg a főváros. Azóta azonban nagyot nőttek a taxisok kiadásai, éppen erre hivatkozva tartanák szükségesnek a tarifa növelését. A költségeik között például a biztosítási díjak az idén 30-40 százalékkal emelkedtek a tavalyihoz képest, ezen belül a kötelező biztosítás 50-100 százalékkal nőtt.

E költségeket a taxisok nem úszhatják meg. További kiadási teher a területen, hogy az elmúlt években egyre több korszerű új autó került a taxisflottákba, amelyeket szakszervizekbe kell vinni, ahol az árak – a munkaerő megtartása érdekében – jelentősen emelkedtek. Az elmúlt év újdonsága volt az online pénzárgépek beszerelése a taxikba, ami további folyamatos költségnövekedést eredményezett a fuvarozó vállalkozóknak. Továbbá havonta kétezer forintot kell fizetni az adatforgalom után (függetlenül a forgalomtól), és évi 25 ezer forintba kerül az adatok „kiolvasása” a NAV számára.

Ezek tehát plusz járulékos költségek, és bár a taxisok száma ennek ellenére háromszázzal növekedett az elmúlt évben, Metál Zoltán szerint egy minimálbérnyi jövedelemért nem éri meg taxizni, hisz nagyon magas a bekerülési költség – az autó megvásárlásától a fóliázásán át a felszereléséig mindent ki kell termelni, és ezt a jelenlegi tarifák mellett elég nehéz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.