Az első és legfontosabb, hogy a fogyasztók legyenek tisztában azzal, hogy a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető a szavatossági igény. Ennek alapján – a kereskedőnél bejelentett panasz során, melyről jegyzőkönyvet is kötelesek felvenni – elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét lehet kérni. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Másodsorban pedig árleszállításra vagy vételár-visszatérítésre vonatkozó igénnyel lehet élni – hívja fel a figyelmet közleményében a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE).
A gyakorlatban a határidők játszanak még igen fontos szerepet, hiszen a vásárlástól számított hat hónapon belül bejelentett hiba esetén a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy nem teljesített hibásan.
Azaz, ha egy cipőt visszaviszünk, a vásárlást követő hat hónapon belül, mert annak talpa elkezdett leválni, akkor az eladó üzletnek kötelessége szakvéleményt beszereznie, hogy a hiba eredete (gyári vagy használatból fakadó) egyértelműen megállapításra kerüljön.
Gyakran érdeklődnek a fogyasztók arról, hogy mit csináljanak akkor, ha fürdőruha, alsóruházat, vagy fehérnemű miatt szeretnének panasszal élni a kereskedőnél. Gyakran találkozni ugyanis ezen termékek ismertetőiben, tájékoztatóiban olyan kijelentésekkel, hogy azokat higiéniai okokból nem cserélik ki. Természetesen például a hibátlan alsóneműt nem is köteles egy üzlet sem visszavenni ezen okból, (általában erről jól látható helyen kifüggesztett táblával hívják fel a figyelmet) azonban, más a helyzet, ha például az újonnan vásárolt melltartónak pattan el a pántja. Ilyenkor a már említett szavatossági jogokkal élhet a fogyasztó, azaz nyugodtan vissza lehet vinni azt az üzletbe és cserét kérni – áll a KÖFE közleményében.
Jó tudni, hogy „készletkisöprés”, évszakváltás stb. akciók miatt leárazott termékek esetén sem lehet megtagadniuk a vállalkozásoknak azt, hogy a vásárlók hibás termékek esetén panaszt tegyenek.
Ha azonban a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmeztették például a ruhadarab hibájára, akkor más a helyzet, hiszen ekkor már később reklamáció nem tehető, ugyanezen hiba miatt. Más hiba miatt viszont lehet reklamálni.
Szintén sokan felejtik el, hogyha nincs meg a vásárláskor kapott blokk vagy nyugta, akkor hiába is emlékszik az eladó a fogyasztóra, hiába nyilvánvaló, hogy az adott boltban vette a terméket, mert például márkaüzlet, amiből a környéken csak egy van, az árut nem köteles visszavenni – szögezi le az egyesület.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.