Százszorosára nő 2040-ig az elektromos autók száma a világban, és a bővülésben a bérelhető önvezető járművek flottái játsszák a főszerepet. Az utazási szokások is megváltoznak, főként India és Kína polgárai indulnak felfedezőútra hatalmas számban, több mint a duplájára növelve ezzel a globális forgalmat. Újdonság lesz, hogy az emberek saját autójukat – ha még van – otthon hagyva mennek külföldre, ahol a kibérelt önvezető villanyautó révén egy tökéletes helyismerettel rendelkező idegenvezetőre is szert tesznek. Ezt a víziót Spencer Dale, a BP vezető közgazdásza fogalmazta meg, aki a brit olajipari óriás hosszú távú globális jövőképéért és az előrejelzések elkészítéséért felel. Friss prognózisuk szerint 2040-re a villanyautók által megtett kilométerek részaránya a teljes mennyiségen belül 30 százalékosra nő a jelenlegi, alig mérhető szintről, köszönhetően a mai 3 millióról 320 milliósra gyarapodó villanyautó-állománynak. Tavaly még sokkal szerényebb, 100 milliós adatot közölt a BP, igaz, 2035-re. A változtatást a hibridhajtású autók elterjedésének erősebb növekedésével és azzal magyarázták, hogy az utolsó öt évben drámaian felgyorsul a villanyautók eladása.
A BP prognózisa – és reményei – szerint a közlekedés villamosítása mellett azért bőven maradt terük a hagyományos autók modernizált változatainak is, mivel úgy számolnak, hogy a 2040-re kétmilliárdosra hízó globális járműparknak csak durván a 15 százaléka áll majd e-autókból.
A megtett kilométerek dinamikus növekedése az elektromos járművek megosztásából származik majd Dale szerint. Akkortájt a belső égésű motorok a napi globális termelés egyötödének, azaz 18,6 millió hordó olajnak a lepárlásából származó hajtóanyagot használnak fel. Az önvezető autók tömeges elterjedése 2020-tól várható, de drágaságuk miatt először csak a flottavásárlók számára lesznek elérhetők. Ők viszont az utolsó elektront is kiszívják a villanymotoros autókból, hogy megtérüljön a beruházásuk, a belső égésűeknél két és félszer több kilométer kipréselése várható tőlük, ráadásul fenntartási költségeik és balesetkerülő biztonsági képességeik miatt üzemeltetésük is egyre olcsóbbá válik. Csak azzal, hogy a bérelt autókhoz nem kell majd sofőr, 40-50 százalékkal csökkennek a költségek, az olcsó használat pedig nagyobb mobilitásra sarkallja a szolgáltatásra vevő közönséget – jegyzi meg a Reuters. Nem véletlen, hogy az olyan nagy autógyártók, mint a GM és a Toyota, valamint az önvezetésben élenjáró technológiai vállalkozások, mint a Waymo és az Uber a robotaxit jelölték meg fő csapásiránynak, s ezt célzó kísérleteik egyre biztatóbb eredményeket hoznak. Minderre tekintettel teljesen logikus lépés volt a BP napokban bejelentett híre, mely szerint 5 milliárd dollárral társulnak be az amerikai e-töltőhálózat-építő FreeWire európai terjeszkedésébe, követve ezzel a kontinensen piacvezető holland NewMotion felvásárlásával helyzeti előnybe került riválist, a Shellt.
A BP az olajigénye tetőzését a Shellhez és a Totalhoz hasonlóan a 30-as évek második felére teszi, a jelenlegi csaknem 80 milliós felhozatalhoz képest 110 millió hordós mennyiségben maximálva. Abban az évtizedben Dale szerint a növekedést már a műanyagipar generálja, jócskán túlkompenzálva azt a napi 2 millió hordós kiesést, amely a zacskók és a csomagolóanyagok használatának korlátozása miatt éri az iparágat.
Mérföldkőhöz ért az önvezető autók fejlesztése, Kaliforniában hétfőn engedélyezték a járművek felügyelet nélküli tesztelését. Magyarán, feleslegesnek ítélték az eddig a sofőrülésben vészhelyzetben az irányítást átvevő személy fizikai jelenlétét. Szakértők szerint az élestesztek lehetővé tételével Kalifornia versenyelőnyhöz jut, más államokban ugyanis nem gondolkoznak a felügyelet lazításán. Helyi fogyasztóvédelmi csoportok szerint ugyanakkor felelőtlenség ráengedni az utakra a távirányítással is működtethető, üres autókat. A hatóságok is érzékelték ezt a problémát, ezért előírták, hogy a tesztautó tulajdonosának ki kell jelölnie egy felelős személyt, aki – mint a videojátékokban – a távolból a monitorján keresztül követi a jármű mozgását, és közbe tud avatkozni, ha szükséges.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.