BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Garantált az olajipar jövője 2040-ig

A brit BP energiaipari bibliaként használt éves előrejelzése szerint 2040-ig harmadával nő a világ olajigénye, s addigra a kétmilliárdosra bővülő járműpark 15 százalékát adják a villanyautók.

Százszorosára nő 2040-ig az elektromos autók száma a világban, és a bővülésben a bérelhető önvezető járművek flottái játsszák a főszerepet. Az utazási szokások is megváltoznak, főként India és Kína polgárai indulnak felfedezőútra hatalmas számban, több mint a duplájára növelve ezzel a globális forgalmat. Újdonság lesz, hogy az emberek saját autójukat – ha még van – otthon hagyva mennek külföldre, ahol a kibérelt önvezető villanyautó révén egy tökéletes helyismerettel rendelkező idegenvezetőre is szert tesznek. Ezt a víziót Spencer Dale, a BP vezető közgazdásza fogalmazta meg, aki a brit olajipari óriás hosszú távú globális jövőképéért és az előrejelzések elkészítéséért felel. Friss prognózisuk szerint 2040-re a villanyautók által megtett kilométerek részaránya a teljes mennyiségen belül 30 százalékosra nő a jelenlegi, alig mérhető szintről, köszönhetően a mai 3 millióról 320 milliósra gyarapodó villanyautó-állománynak. Tavaly még sokkal szerényebb, 100 milliós adatot közölt a BP, igaz, 2035-re. A változtatást a hibridhajtású autók elterjedésének erősebb növekedésével és azzal magyarázták, hogy az utolsó öt évben drámaian felgyorsul a villanyautók eladása.

Az önvezető autók üthetik majd be az utolsó szeget az olajipar koporsójába
Forrás: AFP

A BP prognózisa – és reményei – szerint a közlekedés villamosítása mellett azért bőven maradt terük a hagyományos autók modernizált változatainak is, mivel úgy számolnak, hogy a 2040-re kétmilliárdosra hízó globális járműparknak csak durván a 15 százaléka áll majd e-autókból.

A megtett kilométerek dinamikus növekedése az elektromos járművek megosztásából származik majd Dale szerint. Akkortájt a belső égésű motorok a napi globális termelés egyötödének, azaz 18,6 millió hordó olajnak a lepárlásából származó hajtóanyagot használnak fel. Az önvezető autók tömeges elterjedése 2020-tól várható, de drágaságuk miatt először csak a flottavásárlók számára lesznek elérhetők. Ők viszont az utolsó elektront is kiszívják a villanymotoros autókból, hogy megtérüljön a beruházásuk, a belső égésűeknél két és félszer több kilométer kipréselése várható tőlük, ráadásul fenntartási költségeik és balesetkerülő biztonsági képességeik miatt üzemeltetésük is egyre olcsóbbá válik. Csak azzal, hogy a bérelt autókhoz nem kell majd sofőr, 40-50 százalékkal csökkennek a költségek, az olcsó használat pedig nagyobb mobilitásra sarkallja a szolgáltatásra vevő közönséget – jegyzi meg a Reuters. Nem véletlen, hogy az olyan nagy autógyártók, mint a GM és a Toyota, valamint az önvezetésben élenjáró technológiai vállalkozások, mint a Waymo és az Uber a robotaxit jelölték meg fő csapásiránynak, s ezt célzó kísérleteik egyre biztatóbb eredményeket hoznak. Minderre tekintettel teljesen logikus lépés volt a BP napokban bejelentett híre, mely szerint 5 milliárd dollárral társulnak be az amerikai e-töltőhálózat-építő FreeWire európai terjeszkedésébe, követve ezzel a kontinensen piacvezető holland NewMotion felvásárlásával helyzeti előnybe került riválist, a Shellt.

A BP az olajigénye tetőzését a Shellhez és a Totalhoz hasonlóan a 30-as évek második felére teszi, a jelenlegi csaknem 80 milliós felhozatalhoz képest 110 millió hordós mennyiségben maximálva. Abban az évtizedben Dale szerint a növekedést már a műanyagipar generálja, jócskán túlkompenzálva azt a napi 2 millió hordós kiesést, amely a zacskók és a csomagolóanyagok használatának korlátozása miatt éri az iparágat.

Kaliforniában üresen maradhat a sofőrülés

Mérföldkőhöz ért az önvezető autók fejlesztése, Kaliforniában hétfőn engedélyezték a járművek felügyelet nélküli tesztelését. Magyarán, feleslegesnek ítélték az eddig a sofőrülésben vészhelyzetben az irányítást átvevő személy fizikai jelenlétét. Szakértők szerint az élestesztek lehetővé tételével Kalifornia versenyelőnyhöz jut, más államokban ugyanis nem gondolkoznak a felügyelet lazításán. Helyi fogyasztóvédelmi csoportok szerint ugyanakkor felelőtlenség ráengedni az utakra a távirányítással is működtethető, üres autókat. A hatóságok is érzékelték ezt a problémát, ezért előírták, hogy a tesztautó tulajdonosának ki kell jelölnie egy felelős személyt, aki – mint a videojátékokban – a távolból a monitorján keresztül követi a jármű mozgását, és közbe tud avatkozni, ha szükséges.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.