Sűrűsödnek az események a Daimler kínai kapcsolatrendszere körül: pénteken a Geely Automobile bejelentette, hogy 9 milliárd dollárért 9,7 százalékos részesedést vásárolt a Mercedeseket gyártó német vállalatban, mire a stuttgartiak vasárnap jelezték, hogy 1,88 milliárd dolláros ügylet keretében stratégiai partnerükkel, a BAIC Motorsszal közösen ultramodern gyárat építenek Kínában.
Az üzemben a luxuskategóriájú Mercedesek mellett a helyi piacra szánt elektromos autókat fognak gyártani.
A Daimlert nagy meglepetésként nem érhette a Geely színre lépése, hiszen tavaly bekopogtattak hozzájuk, hogy bocsássanak ki új részvényeket, amelyeket majd ők lejegyeznek. Bár november végén a németek ajtót mutattak nekik, de alapító-elnökük, Li Sufu nem hagyta annyiban: apránként a piacról összevásárolt annyi részvényt, hogy ma már ő tekinthető a Daimler legnagyobb egyéni tulajdonosának. Pedig eleinte beérte volna 5 százalékkal is, amellyel a 6,8 százalékot birtokló kuvaiti állami befektetési alap (KIA) és a 6 százalékos pakettel rendelkező Blackrock vagyonkezelő mögött a harmadik lett volna.
A Geely anyacége egyébként jelezte, hogy megállnak a 9,7 százaléknál, újabb részvényvásárlásokat nem terveznek. Ráadásul a kínaiak felvásárlási akcióját – mint utóbb kiderült – a német kormány sem akadályozza meg, mert nem sérti sem a versenyt, sem a külföldiek tulajdonszerzési szabályait. Mivel kisebbségi részt vásároltak, a kormánynak ezzel nincs semmi teendője – szögezte le a Reutersnek nyilatkozva a kormányszóvivő. Azt a lapértesülést sem kommentálták, hogy Li Sufu ma – miután tegnap állítólag a Daimlernél vizitált – Angela Merkel kancellár gazdasági tanácsadójával folytat „titkos egyeztetést” Berlinben.
Li Sufu célja világos: tulajdonosként nyomást gyakorolni a Daimlerre azért, hogy ossza meg technológiáját a hűtőgépgyártásról 2002-ben az autóiparra átnyergelő Geelyvel, s ezzel versenyelőnyhöz juttassa a zsúfolt kínai piacon, és elősegítse nemzetközi terjeszkedését. A Geely modelljeiből a tavalyi első fél évben ugyanis mindössze négyezret exportáltak. A cég az idén már 1,6 millió autót akar értékesíteni, döntően a hazai piacon, ahol ma a nyolcadik legnagyobb gyártónak számít.
A 27 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Geely a svéd Volvo személyautó-gyártó üzletágának megvásárlásával tett nemzetközi hírnévre szert,
mára hozzá tartozik a Lotus és a londoni taxikat gyártó LEVC, míg a malajziai Protonban tavaly szerzett 49 százalékos részesedést, a Volvo teherautó-gyártó cégébe pedig 3,3 milliárd dollárt fektetett be. Övé az ígéretes repülőautó-koncepción dolgozó Terrafugia startup is. A terjeszkedés egyelőre piaci támogatás mellett zajlik, hiszen a Reuters adatbázisa szerint a Geelyt követő 36 elemző közül 27-en vételre vagy erős vételre javasolják a részvényeit. Akik ezt megfogadták, azoknak a befektetése tegnap 6,5 százalékkal gyarapodott az árfolyam-emelkedés folytán. A Daimlernél viszont nem egyértelmű a kép, az 1 százalékos mínusz némi tanácstalanságot tükröz. A BAIC kurzusa 0,4 százalékot erősödött hétfőn a hongkongi tőzsdén.
A Daimler helyzetét bonyolítja, hogy technológiai és fejlesztési kapcsolatban áll a Renault-Nissannal, amely ráadásul 3,1 százalék erejéig részvényese is a stuttgarti vállalatnak, Kínában pedig stratégiai szövetségese és 10 százalékban tulajdonosa a BAIC Motorsnak, amely viszont közösen gyárt autókat a dél-koreai Hyundaijal. A fejlesztési költségek megspórolása, optimalizálása alapérdeke valamennyi gyártónak, s ennek az egyik logikus módja a tulajdonosi átfedések kialakítása. A Daimler ugyanakkor érthetően nem szívesen osztaná meg titkait a rivális Volvo anyacégével, de az aligha kivitelezhető, hogy a kínaiakat egyszerű csendestársakként kezeljék, akik beérik majd a kifizetett osztalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.