BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Majdnem negyvenezer cég működik kölcsön nélkül

Összesen 38 ezer magyar cég nem vesz fel hitelt Magyarországon az MFB Periszkóp felmérése szerint.

Összesen 38 ezer magyar cég nem vesz fel hitelt Magyarországon az MFB Periszkóp felmérése szerint. Közülük mintegy 32 ezer vállalkozás fel sem vette a kapcsolatot a bankkal, e számnál jóval alacsonyabb a hitelintézet vagy a cég által visszautasított szerződéskötések száma. A becslések szerint 700 milliárd forintnyi hitelezési rés négyötöde latens, vagyis a bankok nem is találkoznak a lehetséges ügyfelekkel. E 700 milliárd forint a teljes vállalati kölcsönállomány 11,2 százaléka lehet.

Az elmaradt kölcsönfelvétel 59,3 százaléka a szolgáltató szektor finanszírozását nehezíti meg, 37,6 százaléka az iparét és 3,2 százaléka az agráriumét. (Az arányok megfelelnek az egyes szektorok gazdaságon belüli méretének.) Régiós bontásban magasan felülreprezentált Közép-Magyarország, erre a térségre esik a hitelezési rés 59 százaléka, míg a Dunántúlra mintegy 15 százalék, attól keletre pedig 26 százalék.

Viszont egy év alatt mintegy 166 milliárd forinttal csökkent a finanszírozási rés, amivel párhuzamosan a hitelállomány mintegy 502 milliárd forinttal nőtt az egy évtizede nem látott hitelezési felfutásnak köszönhetően. Az MFB Periszkóp makrogazdasági előrejelzése szerint az európai módszertannal számolt GDP-arányos hiány a tervezett 2,4 százaléknál kedvezőbben, 2 százalék körül alakulhatott, ezt egyébként korábban a Nemzetgazdasági Minisztérium is jelezte. A pénzforgalmi deficit viszont 59 százalékkal haladhatta meg a tervezettet, feltehetően az uniós források megelőlegezése miatt. A felmérés szerint a ritkán változó árú termékek ára csupán 2,2 százalékkal nőtt januárban az előző évhez képest, és a maginfláció is 2,5 százalékra süllyedt, így továbbra sem jelentkezik inflációs nyomás.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.