Átlagosan mennyi időbe telik tökéletes munkaerőt találniuk megbízóik számára?
A boldog békeidőkben a jelöltek állítása négy-hat hét lehetett, hiszen nem volt annyira dinamikus a piac, és kevesebben voltak a toborzók is. Ma ez az időtartam egyenlő lenne a totális vereséggel, mivel az ügyfél ma már minden jelöltet lehetőleg tegnap, de minimum már ma látni szeretne. A pozíció felvételétől számítva átlagosan egy-két héten belül már konkrét jelölteket tudunk állítani az adott keresésre.
Milyen munkaerőpiaci trendek érvényesek manapság?
Ez a kérdés rendkívül összetett. Egyrészt fontos a munkavállalók igényeiben végbement változás. 2018-ra jellemzően felértékelődtek a munkahelyi körülmények és a béren kívüli szempontok. Fontos a fizetés, a bónusz, egyéb juttatások, de az iroda, a heti egy-két alkalommal megoldható távmunka lehetősége, a továbbképzések és a közösségi élmények sokkal értékesebbek ma már a választás előtt álló jelöltnek. A munkáltatók szemléletmódja is változik: a szakmai tudás mellett majdnem ugyanolyan fontos számukra a személyiség, gyakran vállalják a jelölt továbbképzését, betanítását a megfelelő „kémiáért” cserébe. A kiváló kommunikációs készség, nyelvtudás, nyitott egyéniség, kreativitás és jó tárgyalóképesség már-már alapelvárás minden esetben. Változnak a jelöltek elvárásai, mert piacra lép a Z generáció, amelynek tagjai nem arra vágynak, mint elődeik.
Kikre van a legnagyobb szükség, elsősorban mely szakmaterületek dominálnak?
A munkaerőhiányban leginkább érintett terület az infokommunikációs szektor. Az informatikusok, mérnökök és fejlesztők 2010 után rohamos tempóban hagyták el az országot, hogy biztosabb megélhetést találjanak. Fontosak a klasszikus Java-fejlesztők, de egyre inkább teret nyer a funkcionális programozás, és folyamatosan kerülnek előtérbe különböző új technológiák is. Nagy hiány van a digitalizációs technológiák és az adatfelhasználás, az AI, a Machine Learning tudoraiból, mivel a technológia gyorsabban fejlődik, mint ahogy a piac ki tudja termelni a szakembereket.
Általános problémává vált itthon a munkaerőhiány, a munkavállalók elvándorlása. Önök hogyan látják ezt?
Az elvándorlás már nem olyan gyors tempóban történik, mint korábban. Akik korábban – leginkább – az informatikai szektorból távoztak, a kiemelkedő anyagi lehetőségeken túl legtöbbször azért mentek el, mert úgy érezték, tudásuk hamar elavulhat, ha nem nyitnak az új technológiák felé, a cégek ugyanis lassabban követik le a trendeket hazánkban. 2018-ban már elmondhatjuk, hogy egyre több nemzetközi cég nyit központot itthon a legújabb technológiák használatával, ez segíti az elvándorlás lassulását. A fehérgalléros munkavállalók közül kevesen vállalják már a költözéssel, új élet felépítésével járó hercehurcát, inkább megválogatják munkahelyüket itthon, és váltáskor magasabb bérigénnyel igyekeznek biztosabb megélhetést teremteni.
Az elmúlt hónapok állandó témája a béremelés a különböző szektorokban. Mennyire adták lejjebb igényeiket a vállalatok?
A munkaerő hiánya valóban hatással van a cégek igényeinek alakulására, de mi úgy látjuk, hogy nem aggasztó mértékben. A béremelések témája érdekes, sok esetben nem feltétlenül azért emelnek bért a vállalatok, mert akkor jobb munkaerő áramlik hozzájuk. Sokkal inkább versenytársaikkal és a piac által diktált elvárható bérekkel kell lépést tartaniuk. Az emelés nem is mindig fizetésemelés formájában történik, népszerű például a javadalmazási csomag részegységeinek átalakítása, új, formabontó elemek integrálása, mint a céges óvoda, home office heti rendszerességgel, céges buszjárat vagy diákhitel-támogatás.
Az MP Solutions fejvadászcégnek is nevezi magát, ez mit jelent pontosan, mennyire szokványos ez a tevékenység Magyarországon?
A fejvadászat csupán része a küldetésünknek, inkább mondanám magunkat személyzeti tanácsadó cégnek, mivel ez fedi le legjobban a hozzáállásunkat és a hitvallásunkat. A fejvadászat nálunk nem egyelő a vezetőkiválasztással, módszertanként tekintünk rá. Használhatjuk kifejezetten egy konkrét pozíció beöltésére, de vonatkozhat piackutatásra és versenytársfigyelésre, benchmarkingra is. Pozitívuma, hogy az így elért jelöltek már ismerik a szakmát, és lényegesen jobb a beválási arányuk is. A jelöltek számára ez egyfajta presztízs, ha nem jelentkeztek egy állásra, de mégis megkeresik őket. Másrészről a megbízó a jövőre nézve is hasznos ismereteket szerezhet egy-egy szakterület munkaerőpiaci sajátosságairól, olyan jelölteket is megszólíthat ajánlatával, akik nem aktív álláskeresők, tehát adatbázis-keresés vagy hirdetés útján nem érhetők el. Ez a módszer jóval időigényesebb, mint a kapcsolatrendszerünk és adatbázisunk használata, mégis eredményesebb és testre szabottabb. Nem beszélve arról, hogy az ilyen úton felvett munkatársak beválási aránya is magasabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.