Magyarországon nagyjából 5400 ipari robotot használnak a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR, International Federation of Robotics) becslése szerint, azaz 10 ezer alkalmazottra 57 robot jut a magyar iparban. A járműgyártásban viszont 281 ez a szám, ami azt jelenti, hogy ez az egyik legnagyobb automatizáltságú ágazat hazánkban, pláne ha azt is hozzávesszük, hogy a többi iparág átlaga csupán 32.
Persze az iparág mérete sem elhanyagolható, az IFR adatai viszont azt mutatják, hogy a felhasználás szempontjából besorolt összes robot 47 százaléka, vagyis 2199 automatizált gép található különböző járműgyártóknál. A vegyipar 28 százalékos (1320 darab) és az acélipar 13 százalékos (628 darab) részesedése számottevő még. Érdekes lehet ugyanakkor, hogy a Magyarországon jelentős gyártókapacitással rendelkező autógyárak között hogyan oszlanak meg az automatizált eszközök.
A gyártás során 770 robotot alkalmazunk különféle műveletekre, a ponthegesztéstől kezdve a szélvédőüveg tömítőanyagának felviteléig – mondta a Világgazdaság kérdésére a Suzuki gyár sajtómunkatársa. Hozzátette: a gyáron belüli anyagmozgatás is önjáró robotokra van bízva, ezt a hároméves gyármodernizáció keretében valósították meg.
A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában jelenleg több mint 700 gyártórobotot használnak – jelezte az autógyártó sajtóosztálya. A többség a karosszériaüzemben a nagy pontosságú illesztéseket végzi, illetve a gyáron belül a nagy súlyú, méretű alkatrészek mozgatása a dolguk. A most épülő üzemről és az abban alkalmazott robotizáció fokáról viszont egyelőre nem árult el részleteket a Mercedes.
A karosszériaüzemben több száz robot végzi az elemek összeillesztését – válaszolták lapunk kérdésére az Audinál, ahol kiemelték, hogy bár a robotok jövőbeni szerepe nőhet, az emberekre mindig szükség lesz, és a jövőben is az ember lesz a tudás és a döntés legfontosabb tényezője. Ugyan konkrét számot nem tudtunk meg, ám a válaszból arra lehet következtetni, hogy a cégénél legalább 200, de akár ennél jelentősen több robottal is számolhatunk.
Ha a fentieket összesítjük, azt láthatjuk, hogy legalább 1700-2000 robotot alkalmazhat ez a három gyár. Ezt összevetve a járműgyártásban használt összes automatizált géppel (2199) azt kapjuk, hogy a külföldi tulajdonú nagyvállalatokon kívül ebben az iparágban nagyon kevés robotot használnak.
Ez azért is lényeges, mert hazai szakértők és a Magyar Nemzeti Bank is a versenyképesség egyik legnagyobb korlátjának a magyar gazdaság dualitását tartja, vagyis, hogy a nagyvállalatok termelékenysége jelentősen magasabb a kkv-kénál. Ahogy fent láthatjuk, az egyik legnagyobb különbség a magyar járműgyártás nagy cégei és a beszállítók között, hogy míg előbbiekben a robotizáció foka igen magas, addig utóbbiaknál jóval kevesebb automatizált gépet használnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.