BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árverseny után ismét drágul a repülés

Általában három napra, a kontinens nagyvárosaiba repülnek a magyar üzletemberek. Az üzleti utazásszervezők nem tűntek el az online foglalási rendszerek miatt, inkább élni kezdtek velük.

Az üzleti utazásszervezésre szakosodott társaságokat nem söpörte le a térképről a digitalizáció, de a szerepüket megváltoztatta. Egyre inkább igazi információs és technológiai központokká válnak, követik az iparág trendjeit, elérhetővé teszik a legújabb innovációkat és az új termékeket. Ilyenek például a duty of care típusú applikációk és a cégekhez kihelyezett, online foglalási rendszerek.

Mint a Repjegy.hu-t is működtető Weco-Travel ügyvezető igazgatója, Horváth Balázs a Világgazdaságnak elmondta: az utazási költségek akár az első öt legnagyobb költségcsoportba is tartozhatnak egy-egy cégnél, ezért az üzleti utaztatók szerepe rendkívül nagy a költségcsökkentés terén. Alapkövetelmény a megfelelő riportok, elemzések biztosítása, az utazási költségek transzparenssé tétele. Ezek alapján elemezhető, hogy melyek a frekventált hotelek, légitársaságok, betartják-e az utazók a cég utazási szabályzatát, például időben foglalnak-e.

Forrás: AFP

Az üzleti utazási szokásokat és költségeket is átszabta a diszkont-légitársaságok térnyerése. Ezek a hálózatuk gyors fejlesztésével erős árversenybe bocsátkoztak egymással, aminek végső nyertesei az akár egy távolsági buszjegy áráért utazók lettek. Mára azonban – hosszú idő után – megtorpanni látszik ez a folyamat, és drágulni kezdtek a repülőjegyek – osztotta meg tapasztalatait a Repjegy.hu anyacégének vezetője.

Az üzleti utazók egy része – beosztástól függően – szintén igénybe veszi a fapadosok szolgáltatásait, különösen akkor, ha a járatok időben és desztinációban is megfelelők, és pontról pontra utaznak. Ugyanakkor vannak olyan cégek, amelyek utazási szabályzata tiltja a fapados járatok használatát – különös tekintettel a csatlakozó járatokra.

A Weco-Travel adatai szerint az üzleti ügyben utazók Európán belül sokszor csak a reggel oda, este vissza típusú járatokat keresik, de ha tovább maradnak, akkor átlagosan három napra utaznak el, és tavaly 136 900 forintért – 2016-ban még 128 500 forintért – vásároltak repülőjegyet.

(Az átlagban a pár ezer forintos fapados járatoktól kezdve az utolsó pillanatban lefoglalt, több százezer forintos Business Class jegyek is benne vannak.)

A légitársaságok nagy része – elsősorban a tengeren túlra repülők – folyamatos versenyben vannak a kényelmi szolgáltatások terén, miközben az árverseny és az utazó számára legoptimálisabb menetrend is fontos. A Weco-Travel üzleti utazói 2017-ben a legtöbbször a Wizz Air, a Lufthansa, az Emirates, az Air France, a Turkish Airlines, a Qatar Airways, a KLM és a Swiss járatait vették igénybe. A céges repülős utak többsége Londonba, Párizsba, Rómába, Barcelonába és Berlinbe irányul. Bécs is fontos város, de Budapestről és Prágából autóval is gyorsan megközelíthető.

Út a jövőbe

A technológia fejlődése az utazás teljes folyamatát érinti, a foglalástól kezdve az utazók biztonságán keresztül egészen az utak elszámolásáig. Az egyre sokasodó online, mobilra is optimalizált foglalási rendszer segíti az utazókat a legkedvezőbb megoldások megtalálásában. Az NDC-k (New Distribution Capability) megjelenésével egy új korszak is nyílik: az utazók sokkal rugalmasabban állíthatják majd össze az utazási csomagokat és a kiegészítő szolgáltatásokat. Sőt a légitársaságok akár földi programokat is ajánlhatnak az API (Application Programming Interface) segítségével. A légitársaságoknak is haladniuk kell a korral, a vásárlás hamarosan hangfelismeréssel is lehetővé válik.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.