Cégvásárlási tranzakciókban gazdag év volt 2017, mintegy 133 ügyletet hoztak nyilvánosságra, ez 21 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A magyar akvizíciós piac mértéke egyetlen év alatt 150 százalékos növekedést produkált, a becsült értéke négymilliárd dollár – derült ki az EY által összeállított M&A Barométer felmérésből.
Az erőteljes növekedést a százmillió dollár alatti tranzakciók adták: míg 2016-ban ezek átlagos értéke 8,7 millió dollár volt, addig 2017-ben már elérte a 23,8 milliót. A százmillió dollár feletti értékű tranzakciók terén nem volt ilyen erőteljes az emelkedés: 2016-ban 172 millió dollár volt az átlag, 2017-ben pedig 194,1 millió dollár.
Összesen öt darab százmillió feletti tranzakciót hoztak nyilvánosságra tavaly, a legnagyobb az Aréna Plaza felvásárlása volt 327 millió dolláros értékével. A második helyen az Invitel Zrt. megvásárlása áll, mintegy 215 millió dollárt fizetett a magyar vállalatért a kínai China-CEE Investment Cooperation Fund. A bankszektorban is erőteljes növekedés tapasztalható, ez részben az OTP szerb (148 millió dollár) és román (117 millió dollár) felvásárlásainak köszönhető. A tavalyi évben a legaktívabb iparág az ingatlanszektor volt, a magyar M&A-piacnak csaknem 20 százalékát tette ki, 27 tranzakciót bonyolított le. Ezt követte a telekommunikáció és média 16 ügylettel, a harmadik az IT-szektor. Ez nagy változás, mivel 2016-ban még a feldolgozóipar és a szolgáltatások szektora volt a legvonzóbb – az IT megőrizte korábbi pozícióját.
A szektoronkénti átlagos tranzakció mértékét tekintve a pénzügyi ágazat vezet, többnyire az OTP felvásárlásainak köszönhetően. A második helyen a telekommunikáció áll az Invitel felvásárlása miatt, és az ingatlanszektor a harmadik. A magyar piac ágazati szinten is együtt mozog a régióval, a többi országban is az ingatlanszektor volt tavaly a legaktívabb. A növekedés egyébként régiós szinten is tapasztalható, Magyarország általában az ötödik helyen áll az összehasonlításban, vélhetően ez tavaly sem változott. Az első helyen Lengyelország áll, a másodikon Csehország, a korábbi első helyéről pedig a harmadikra csúszott Törökország – áll az EY jelentésében.
A magyar piacon szintén nagy változás volt a tavalyi évben, hogy a helyi felvásárlások aránya 54-ről 63-százalékra emelkedett, egyébként a befelé irányuló tranzakciók rovására, utóbbi 37 százalékról 28-ra csúszott vissza. A kifelé irányuló tranzakciók aránya továbbra is 9 százalékon maradt. Tehát 12 olyan ügyletet hoztak nyilvánosságra, ahol magyar cég vásárolt külföldön, például volt Waberer’s-akvizíció Lengyelországban, és a Prezi is megvásárolt egy litván IT-céget. Ez azt is mutatja, hogy vannak új aktív szereplők a piacon, olyan magyar cégek, amelyek felnőttek ahhoz, hogy külföldön is vásároljanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.