Ha nem sikerül megállapodni a brit kormány által tervezett szabadkereskedelmi szerződésről az EU-val és emiatt a kétoldalú kereskedelemre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lépne életbe – ami a vámok megjelenésével járna –, az 550 ezer darabbal, azaz 19 százalékkal csökkentené az EU-piacra irányuló éves brit autóexportot a brit alsóház üzleti, energiaügyi és iparstratégiai bizottságának (BEIS) 36 oldalas elemzésében szereplő becslés szerint
A parlamenti bizottság által idézett, különböző módszerekkel elvégzett iparági számítások szerint a vámakadályok megjelenésével a brit autóipar 4,5 milliárd és 7,9 milliárd font (1600-2800 milliárd forint) közötti éves exportbevételtől esne el.
A bizottság által meghallgatott szakértők elmondták, ha az ágazat a WTO-szabályrendszer alkalmazásából eredő összes többletköltséget érvényesítené a kiskereskedelmi árakban, akkor egy jelenleg 15 ezer fontba (5,3 millió forintba) kerülő átlagos személyautó ára 16 500 font (5,8 millió forint) körüli szintre emelkedne, ez pedig versenyképtelenné tenné a brit autóipart.
A meghallgatott szakértők szerint ráadásul egy 15 ezer fontba kerülő átlagos személyautón a jelenlegi kiélezett árversenyben mindössze 450 font körüli haszonkulcs realizálható, vagyis a WTO-szabályozás jelentette pótlólagos kereskedelmi költségek ezt a profitrést teljesen felemésztenék.
A jelentés kitér a vámadminisztráció potenciális költségeire is. A bizottságnak a Honda autógyár brit érdekeltségeinek szakértői elmondták, hogy a cég angliai üzeméhez hétpercenként érkeznek az uniós beszállítóktól származó részegységeket szállító kamionok, és a raktárakban mindössze egynapi termeléshez szükséges részegységkészlet van.
A Honda szakértői szerint, ha a kontinensről érkező részegység-behozatalt vámvizsgálatnak kell alávetni, a beszállítási folyamat ebből eredő minden negyedórányi késedelme 850 ezer font (300 millió forint) halmozott éves veszteséget okozna az üzemnek a tovagyűrűző fennakadások miatt.
A parlamenti bizottság mindezt összegezve felszólította a brit kormányt, hogy „még csak fontolóra se vegye” a megállapodás nélküli Brexit lehetőségét, és törekedjék a vámmentesség fenntartására az EU-val folytatott kereskedelemben.
A brit kormányt már a nemzetközi diplomácia is figyelmeztette az EU-val kötendő szabadkereskedelmi megállapodás elmaradásának veszélyeire. Japán londoni nagykövete, Curuoka Kodzsi, aki a minap a brit gazdaságban jelenlévő legnagyobb japán termelő és pénzügyi vállalatok vezetőinek társaságában tárgyalt Theresa May brit miniszterelnökkel a Downing Streeten, a megbeszélés utáni sajtótájékoztatóján kijelentette, ha a Nagy-Britanniában honos külföldi cégek működéséből „a továbbiakban nem származik nyereség”, akkor egyetlen magáncég sem tudja fenntartani működését a brit gazdaságban. Szavait érdemes fontolóra venni, hiszen a brit autógyártás felét japán cégek adják.
Erősen csökkent januárban a forgalomba állított új gépkocsik száma Nagy-Britanniában, jórészt a dízelüzemű autók iránti kereslet megcsappanása miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.