Két olyan vezetékes szolgáltatás központosítását is megkezdte az elmúlt években a kormány, amelyek – jellegükből adódóan – aligha működtethetők egységes vagy akár csak összekapcsolt, országos rendszerként, ezek a távhő-, illetve a víziközmű-szolgáltatás. Így a jogalkotó a működési egységesítést nem is erőltette, inkább a két területre vonatkozó szabályozásban lépett előre.
A lakossági ügyfelek által érzékelhető fontos változtatás a hatósági tarifák 2011-es bevezetése volt, előzőleg ugyanis a díjakat az önkormányzatok állapították meg. Az új, szabott árak lehetővé tették a kormány politikájának fontos – és elismerten csak részben a piaci folyamatok által vezérelt – elemét képező rezsicsökkentések megvalósítását. A távhő végfelhasználói árát 2013-ban 20, egy évre rá 3,3 százalékkal faragták le, a víz- és csatornadíjakat pedig 2013-ban 10 százalékkal. (2013-ban emellett 10 százalékkal olcsóbb lett a hulladékszállítás, a kéményseprés, a propán-bután gáz, a két jelzett évben együtt pedig 25,19 százalékkal esett a földgáz és 24,55 százalékkal az áram tarifája.)
A két szolgáltatáson belüli végfelhasználói árak között azonban megmaradtak a helyi adottságok miatti különbségek, de ez indokolt a tevékenységek tájegységenként és településenként nagymértékben eltérő költségei miatt. Mindazonáltal a hatósági tarifák alkalmazása a különbségek fennállása mellett is fájó pontja lehet az érintett társaságoknak, amelyeknek cégenként eltérő lehetőségeik, tartalékaik vannak a hatékonyság kényszerű javítására.
Ágazati szinten segítséget jelentett a víziközműszakma koncentrálása, mert ezzel az életképtelen társaságok önálló működése megszűnt, a feladatukat pedig arra alkalmasabb, nagyobb riválisaik vették át. Ám a túlélőknek sem jött el a Kánaán: 2015-ben a KPMG, 2016-ban pedig a Századvég mutatta ki, hogy állami beavatkozások sorára lenne szükség a terület megsegítésére, elsősorban a szabályozás alapos továbbcsiszolásával. Az egyik fő, fájdalmas kérdés a tulajdonolt vezetékek hossza után 2015-től fizetendő adó, mert ez ugyanúgy terheli a víz-, a csatorna és a távhőszakmát, mint a náluk (vezetékhossz-arányosan) sokkal nagyobb árbevételű áram- és távközlési vállalatokat. Bár az előző kormány idején volt egy kezdeményezés ennek az adónak a differenciálására, de végül nem lett belőle semmi. Az új kormány alatt esetleg újból terítékre kerül a módosítás.
A földgáznak nagyobb szerepe volt a magyarországi távhő-előállításban 2016-ban, mint az előző években, de a termelők a korábbiaknál olcsóbban jutottak hozzá ehhez az energiahordozóhoz. Míg 2014-ben a távhő előállításához felhasznált energia 63,46 százalékát adta a gáz, addig 2016-ban már a 70,54 százalékát, ám a beszerzés gigajoule-ra vetített átlagos ára az első esetben 3429, a másodikban csak 2546 forint volt – derül ki a MEKH és a Matászsz közelmúltban készített közös tanulmányából. A vizsgált időszakban látványosan, 115,5 megawattról 177,86 megawattra nőtt a fűtéshez rendelkezésre álló termálvízalapú technológia hőteljesítménye. Ezzel a földhő aránya a távhő előállításához igénybe vett megújulókon belül 12,48 százalékról 17,82 százalékra módosult, de persze továbbra is a 81,91 százalékosra csökkent biomassza vitte a prímet.
A Világgazdaság kérdésére a szakmát tömörítő MaVíz Magyar Víziközmű Szövetség elnöke foglalta össze, hogy eddig mivel elégedettek, illetve mit várnak az érintett piaci szegmens szereplői az új kormánytól.
Mindenképpen jó és előremutató a víziközműszakma szerkezetének átalakítása. A mára már lezárult folyamat eredményeként a korábbi, közel négyszáz szolgáltató helyett csak negyvenegy működik, ezek viszont képesek és alkalmasak is arra, hogy megfelelő minőségi szolgáltatást nyújtsanak
– emelte ki Kurdi Viktor. Ugyanakkor a finanszírozási oldalon változtatni kellene, mert a víz- és csatornacégek bevételeiből ma nem képződik olyan nagyságú forrás, amely garantálja a hosszú távú, stabil működést.
Az egyenleg a szükséges rekonstrukciók költségei miatt módosításra szorul. A következő tíz-tizenöt évben ezermilliárd forintba kerülne azon elöregedett, elhasználódott hálózatok és más berendezések cseréje, amelyek elengedhetetlenek a víziközműrendszer hatékony működtetéséhez. Kurdi Viktor a forrás előteremtése egyik módjának az adócsökkentést vagy akár a közműadó kivezetését tartja.
A távhőszektorban nem volt konszolidáció, megmaradt a jellemzően „egy település, egy szolgáltató” felállás, ami amúgy kézenfekvő. A terület felügyelete a víziközműéhez hasonlóan a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) került. A távhőszolgáltatás sajátossága, hogy szorosan kapcsolódik a hőtermeléshez, azon keresztül az energiaellátáshoz, az importfüggéshez, de még a környezetvédelemhez is. Nem meglepő, hogy a felsoroltakhoz is kapcsolódnak azok a várakozások, amelyeket a hazai cégeket összefogó Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége (Matászsz) ismertetett a Világgazdasággal.
Orbán Tibor komoly előnynek tartja, hogy a kormány – ahogyan a korábbi ciklusokban is – a szövetséget stratégiai partnerként bevonta a jogalkotásba. „Ezen belül kiemelendőnek ítéljük a távhőár-szabályozást, amelynek növekvő transzparenciája egyaránt segítette a távhőszolgáltatók kiegyensúlyozott gazdálkodását és a távhőkassza csökkentését” – közölte.
A Matászsz ugyancsak rendkívül fontosnak tartja a távhőszektor energiahatékonysági és piacbővítő fejlesztéseit. A hőtermelői portfólió zöldítését szolgáló beruházásokat a Környezet- és energiahatékonysági operatív program 45 milliárd forinttal továbbra is önálló, csak a szektor számára igénybe vehető uniós pályázati kiírásokkal segíti.
A várt, remélt jogszabályi változások, intézkedések között a szövetség elnöke a távhőszolgáltatás hosszú távú jövője szempontjából a Távhőfejlesztési cselekvési terv tervezetének elfogadását tartja a legfontosabbnak. A terv öt fő fejlesztési iránya olyan pályát garantálna ugyanis a szektornak, amellyel a távhő még az eddiginél is jelentősebben járulhatna hozzá az uniós kötelezettségek megvalósításához, külön is kiemelve a terület meghatározó szerepét a helyi levegőtisztaság- és a globális klímavédelemben, valamint a jövő okosvárosaiban.
„A települések levegőminőségének javítása nemcsak a meglévő távhőrendszerek piacának bővítését, hanem új távhőrendszerek létrehozását is igényelné. Ehhez egyrészt szükséges a szennyező fizet elvének beépítése a hazai jogszabályokba, másrészt a 7/2006. (V. 24.) TNM rendelet mielőbbi módosítása az energiahatékonysági törvény szerinti hatékony távfűtés/távhűtés elismerése érdekében, amelynek híján 2021-től ellehetetlenülhet a szektor piacbővítése” – fejtette ki Orbán Tibor.
Végül a hosszú távú célkitűzések teljesítése kapcsán a szövetség elnöke megemlítette a lakosság energiatudatosságának fokozását, amelynek kiváló és kézenfekvő eszköze a szövetség által 2017-ben bevezetett Távhő ökocímke beemelése az energiahatékonysági törvény szakpolitikai intézkedései közé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.