BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Messi pert nyert Massival szemben

Lionel Messi lajstromoztathatja a „Messi” védjegyet sportcikkekre és sportruházatra vonatkozóan. A labdarúgó közismertsége semlegesíti a védjegy és egy spanyol társaság „Massi” védjegye közötti vizuális és hangzásbeli hasonlóságot az Európai Unió Bíróságának döntése szerint.

A Barcelona és az argentin labdarúgó válogatott sztárja, Lionel Messi 2011 augusztusában az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalától (EUIPO) a „Messi” európai uniós védjegy bejegyzés kérte különösen ruházati cikkek, cipők, valamint testnevelési és sportcikkek tekintetében.

A lajstromozást az uniós testület két évvel később elutasította, arra hivatkozva, hogy az összetéveszthető a többek között ruházati cikkek, cipők, kerékpáros sisakok, védőruhák és kesztyűk tekintetében lajstromozott „Massi” európai uniós szóvédjegyekkel.

Lionel Messi védjegyhasználati pert nyert
Forrás: Oscar J Baroso/DPPI/AFP

Lionel Messi előbb az EUIPO-nál fellebbezett a határozattal szemben, ennek elutasítását követően a határozat hatályon kívül helyezését kérve az Európai Unió törvényszékéhez fordult.

A csütörtökön kihirdetett ítéletében az unió bírósága a focistának igazat adva hatályon kívül helyezte az EUIPO határozatát.

A bíróság megállapította, hogy az EUIPO hibát követett el a megjelölések fogalmi téren történő összehasonlításakor, mert tévesen állapította meg, hogy az a közismertség, amellyel Lionel Messi rendelkezik, a vásárlóközönségnek csak egy, a labdarúgás és általában a sport iránt érdeklődő részét érinti.

Az argentin labdarúgó ugyanis egy olyan ismert közéleti személyiség, akit a televízióban láthatunk, és akiről rendszeresen beszélnek a televízióban és a rádióban. Az EUIPO-nak meg kellett volna vizsgálnia, hogy a releváns vásárlóközönség jelentős része fogalmilag nem kapcsolhatja össze a „Messi” kifejezést a híres labdarúgó nevével.

A törvényszék szerint valószínűtlen, hogy a sportcikkek és sportruházatok átlagfogyasztója a „Messi” kifejezés alapján az esetek nagy többségében nem a híres labdarúgó nevére asszociál közvetlenül.

Az uniós bíróság hozzáfűzi, hogy noha kétségkívül lehetséges, hogy néhány fogyasztó még soha nem hallott az argentin focistáról, vagy nem emlékszik erre, ez nem azon tipikus átlagfogyasztó esete, aki sportcikkeket vagy sportruházatot vásárol.

A törvényszék ebből azt a következtetést vonja le, hogy még ha az ütköző megjelölések összességükben véve hasonlóak is, az őket egymástól elválasztó fogalmi különbségek semlegesítik a feltárt vizuális és hangzásbeli hasonlóságokat.

A bírói testület megítélése szerint ugyanis a releváns vásárlóközönség jelentős része a híres labdarúgó nevére asszociál a „Messi” kifejezés hallatán, és ezért a „Massi” kifejezést fogalmilag eltérőként észleli.

A védjegyek közötti hasonlóság foka nem kellően magas ahhoz, hogy úgy lehessen tekinteni, hogy vásárlóközönség azt hiheti, hogy a szóban forgó áruk ugyanazon vállalkozástól, vagy adott esetben gazdaságilag egymással kapcsolatban álló vállalkozásoktól származnak.

Következésképpen az EUIPO tévesen jutott arra a következtetésre, hogy a „Messi” védjegy ruházati cikkekre, testnevelési és sportcikkekre, valamint védőfelszerelésekre és -eszközökre vonatkozó használata összetéveszthető a „Massi” védjeggyel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.