Egyre komolyabban veszik a bíróságok a street artot – tudósított a Washington Post. Korábban a graffitiművészek leginkább illegalitásban működtek, mostanában viszont egyre gyakrabban áll a pártjukra a törvénykezés. Legutóbb a svéd H&M ruházati cég fázott rá erre, miután egy néhány hónapja indított kampányában egy street art alkotás is szerepelt.
A ruházati cég New Routine sportöltözékeit bemutató fényképes és videós hirdetésekben az egyik modell egy olyan fal mellett látható, amelyen a Los Angeles-i Jason „Revok” Williams falfestménye is ott van.
Revok egy brooklyni kézilabdapályán készítette el az ominózus fekete színű hullámmintás falfestményt.
Miután a művész észrevette, hogy a reklámban felhasználják az alkotást, januárban egy levelet küldött a ruházati kereskedőnek az ügyvédje által, amelyben arra kérte a céget, hogy hagyjon fel a művész jogdíjas munkájának jogosulatlan használatával.
A H&M első reakciója erre az volt, hogy ellenkeresetet nyújtott be arra hivatkozva, hogy egy illegális akció során létrehozott alkotást nem védhet a szerzői jog. Miután azonban a street art rajongói és támogatói a közösségi médiában támadni kezdték a ruházati céget, és a bojkottjára szólítottak fel, a svéd cég visszalépett.
Másképp kellett volna megközelítenünk ezt a kérdést
– kért elnézést egy közleményben a társaság.
A cég azt is közölte: nem állt szándékában a nyilvános művészetet támadni, vagy a street art legalitását megkérdőjelező vitát szítani. Emellett megköszönték a kommentelőknek, hogy felhívták a figyelmet erre a kérdésre. Azóta a cég a vitatott hirdetést leszedte a honlapjáról.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.