A magyar lakosság 77 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel, 39 százalékuk pedig legalább egyszer vásárolt tavaly online, egy átlagos vevő pedig 11-szer rendelt – derült ki a GKI Gazdaságkutató adataiból a Magyar Posta nemzetközi e-kereskedelmi konferenciáján. Az online kiskereskedelem forgalma tavaly meghaladta a 360 milliárd forintot, ami azt jelenti, hogy a hazai kiskereskedelem 4,3 százaléka a weben realizálódott.
A globális e-kereskedelem a múlt évben 10 százalékkal nőtt, elemzők szerint az idén újabb 11,5 százalékos ugrás következik. A bővülés mértéke az Európai Unióban átlagosan 13,6 százalék volt, itthon pedig 18 százalék. Az internetes kereskedelem terén Európán belül az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország dominál. A visegrádi országok közül Lengyelországban a legélénkebb a szektor, majd Csehország, Magyarország és végül Szlovákia következik a sorban, de ha a régiós országokat nézzük, Románia is előttünk jár.
Most már stabil gazdasági növekedés tapasztalható, az online kiskereskedelem is érett szakaszba lépett – emelte ki Madar Norbert, a GKI üzletágvezetője. Ezt az egyre növekvő online kereskedelmi forgalmat kell kiszolgálniuk a csomagkézbesítőknek. Ráadásul vannak olyan csúcsidőszakok – mint például a karácsony, a húsvét vagy a Black Friday –, amelyek az átlagosnál jóval nagyobb terhelést okoznak. Mint mondta, tavaly november 27-én volt a fekete péntek, ekkor a negyedéves forgalom ötöde erre az egy napra esett, a termékeket pedig tíz napon belül kézbesíteni kellett.
A csomagszállításnak az egyik legnagyobb terhet az okozza, hogy a magyarok 85 százaléka az otthoni kiszállítást választja, holott már sok a fix pontos hálózat. A posta például nagyjából háromezer fix kiszállítási ponttal rendelkezik, ez a legnagyobb hálózat Magyarországon. A csomaggyűjtő pontok népszerűbbé válását hátráltatja, hogy a vásárlók 58 százaléka jobban szereti utólag kifizetni a rendelt terméket, amikor már kézhez vette. Csomagpontok 2009 óta léteznek Magyarországon, és a GKI szakembere szerint idén rohamosan terjed majd a használatuk, ugyanis ez a legrugalmasabb kézbesítési megoldás.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.