BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A házhoz szállítás után jöhetnek a csomagpontok

Az online kiskereskedelem forgalma tavaly meghaladta a 360 milliárd forintot, a hazai kiskereskedelem 4,3 százaléka a weben realizálódott.

A magyar lakosság 77 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel, 39 százalékuk pedig legalább egyszer vásárolt tavaly online, egy átlagos vevő pedig 11-szer rendelt – derült ki a GKI Gazdaságkutató adataiból a Magyar Posta nemzetközi e-kereskedelmi konferenciáján. Az online kiskereskedelem forgalma tavaly meghaladta a 360 milliárd forintot, ami azt jelenti, hogy a hazai kiskereskedelem 4,3 százaléka a weben realizálódott.

Forrás: MTI

A globális e-kereskedelem a múlt évben 10 százalékkal nőtt, elemzők szerint az idén újabb 11,5 százalékos ugrás következik. A bővülés mértéke az Európai Unióban átlagosan 13,6 százalék volt, itthon pedig 18 százalék. Az internetes kereskedelem terén Európán belül az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország dominál. A visegrádi országok közül Lengyelországban a legélénkebb a szektor, majd Csehország, Magyarország és végül Szlovákia következik a sorban, de ha a régiós országokat nézzük, Románia is előttünk jár.

Most már stabil gazdasági növekedés tapasztalható, az online kiskereskedelem is érett szakaszba lépett – emelte ki Madar Norbert, a GKI üzletágvezetője. Ezt az egyre növekvő online kereskedelmi forgalmat kell kiszolgálniuk a csomagkézbesítőknek. Ráadásul vannak olyan csúcsidőszakok – mint például a karácsony, a húsvét vagy a Black Friday –, amelyek az átlagosnál jóval nagyobb terhelést okoznak. Mint mondta, tavaly november 27-én volt a fekete péntek, ekkor a negyedéves forgalom ötöde erre az egy napra esett, a termékeket pedig tíz napon belül kézbesíteni kellett.

A csomagszállításnak az egyik legnagyobb terhet az okozza, hogy a magyarok 85 százaléka az otthoni kiszállítást választja, holott már sok a fix pontos hálózat. A posta például nagyjából háromezer fix kiszállítási ponttal rendelkezik, ez a legnagyobb hálózat Magyarországon. A csomaggyűjtő pontok népszerűbbé válását hátráltatja, hogy a vásárlók 58 százaléka jobban szereti utólag kifizetni a rendelt terméket, amikor már kézhez vette. Csomagpontok 2009 óta léteznek Magyarországon, és a GKI szakembere szerint idén rohamosan terjed majd a használatuk, ugyanis ez a legrugalmasabb kézbesítési megoldás.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.