A kutatás aktualitását mindenekelőtt az ágazatból hiányzó 40 ezer szakember miatt kialakult helyzet, valamint a Construma szakkiállítás adta, ahova jellemzően azok látogatnak el, akik belátható időn belül legalább egy szolidabb lakásfelújítást terveznek.
A szakemberhiány súlyos probléma, a megfelelő, vagyis megbízható és színvonalas munkát végző csapat felkutatása egyre nehezebb, mégis sokan maguk vágnak bele, és nem bízzák másra a munkát. Olyannyira nem, hogy generálkivitelezővel csak minden tizedik potenciális megbízó tervez dolgoztatni. A legjobb ajánlólevél továbbra is az ismerősöktől jön, a szakembert keresők 26 százaléka rokonai, barátai kedvező tapasztalataiban bízik, de már sokan használják a Google-keresőt és még annál többen a szakkiállításokat kiindulópontként.
Az anyagbeszerzésnél kiemelt szempont, hogy mindent egy helyen, jó ár-érték arányban és megbízható minőségben szerezhessenek be, mert nemcsak a pénznek, de sokan az időnek is szűkében vannak. A többség éppen ezért közvetlenül az építőanyag-kereskedésekben vásárol, ahol a legnagyobb áruválasztékot és számításai szerint a legjobb árakat kapja. A kivitelezőre kevesen bízzák a beszerzést, inkább online rendelnek, vagy barkácsáruházláncokban és szakboltokban vásárolnak.
Meglepő, hogy a magánberuházók 21 százaléka semmilyen megújuló energiaforrás beépítésével nem számol építési és felújítási terveiben, holott 2021-től az új energetikai szabályozások értelmében az épületek energiaszükségletét 25 százalékban ebből kell fedezni.
Azok között, akik zöldmegoldásokban gondolkodnak, a napelem a legnépszerűbb, minden ötödik megkérdezett ilyen módon állítana elő elektromos áramot – olvasható a nem reprezentatív kutatás összegzésében. Felújítási munkálatokra a legtöbben 500 ezer és kétmillió forint közötti összeget terveztek, a válaszoló magánszemélyek 15 százaléka számol 10 millió forintos kiadással, míg 12,5 százalékuk legfeljebb félmilliót fog e célra fordítani.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.