Az AGER nyolc éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait. Az idei kutatás fókuszában azok a külső és belső tényezők állnak, melyek segíthetik vagy akár hátráltatják az embereket abban, hogy saját vállalkozást indítsanak – olvasható az AGER közleményében.
Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés kutatásokban az állandó kérdések mellett minden évben új fókuszterületet vizsgálunk a vállalkozói létformával kapcsolatban. Szeretnénk e felméréssel is elősegíteni az önfoglalkoztatásról szóló társadalmi párbeszédet és felhívni a figyelmet arra, hogy a vállalkozások milyen fontos szerepet játszanak nemcsak Magyarországon, de globális, regionális szinten egyaránt
– mondta Törőcsik Dalma, az Amway Hungária marketing és PR menedzsere.
A kutatás szerint
a magyarok negyede szerint a vállalkozáshoz szükséges technológiák rendelkezésre állnak az országban is, de kevesen érzik úgy, hogy érthető adórendszer
(14 százalék) és támogató oktatási rendszer (13 százalék) segítené itthon a saját lábra állást. A hazai gazdasági helyzet a válaszadók tizede szerint megfelelő a vállalkozás indításához és mindössze 9 százalékuk gondolja úgy, hogy érthető a vállalkozások jogszabályi környezete Magyarországon. A külső tényezők megítélése összességében hasonló hazánkban, mint Horvátországban, Lengyelországban vagy Szlovákiában, de lényegesen kedvezőtlenebb, mint Csehországban, a balti-országokban vagy Szlovéniában.
Az AGER 2018-as felmérésében megvizsgálta az önfoglalkoztatáshoz kapcsolódó attitűdöket. Az adatokból kiderült: a magyarok inkább hajlandóak feláldozni szabadidejüket (39 százalék), akár üzleti ötletük is lenne (35 százalék) és támogatónak érzik szűkebb környezetüket (52 százalék).
A bukás kockázatát azonban kevesen vállalják (14 százalék) és még kevesebben tudják, honnan teremtenék elő a vállalkozáshoz szükséges tőkét (12 százalék).
A kutatás szerint, nem meglepő módon a hazai válaszadók a cég indításához szükséges tőke előteremtésében szorulnak leginkább támogatásra (35 százalék), ezzel hazánk a 4. helyen szerepel a vizsgált 44 ország rangsorában. Adózási és jogi kérdésekben a magyarok 20 százaléka, ügyfélszerzésben, marketingben 13 százalékuk kérne segítséget. A legmagabiztosabbnak az üzleti ötlet kitalálásában (8 százalék) és a megfelelő munkavállalók megtalálásában (8 százalék) érezzük magunkat.
Az Amway kutatása az elmúlt három évhez hasonlóan idén is vizsgálta a vállalkozói hajlandóság alakulását. Ennek mérésére az ún. Amway Vállalkozási Hajlandóság Indexet (AESI Index) vezette be 2015-ben, amely az adott országra jellemző vállalkozásbarát közhangulat erősségét méri.
A vállalkozói hajlandóság a jelenlegi gazdasági konjunktúra idején a nemzetközi és európai tendenciákkal összhangban hazánkban is csak enyhe (4 százalékos) csökkenést mutat. Az AESI Index a nemzetközileg mért 47-es, és az európai 42-es értékhez képest Magyarországon idén 35-ös értéket ért el, hasonlóan a két évvel ezelőtti eredményekhez.
Érdekesség, hogy bár hazánk a 44 országból a 35. helyen áll, a listában ezzel Németországot, Ausztriát, Romániát és Lengyelországot is megelőzte. A vállalkozói hajlandóság az ázsiai országokban a legnagyobb, Európában pedig a svédek végeztek az első helyen.
Bár a külső és belső tényezők nem mindig optimálisak a saját vállalkozás indításához, az önállóvá válás egyik eredményes útja a megkérdezettek szerint a személyes értékesítés lehet. A hazai válaszadók többsége – európai társaihoz hasonlóan – inkább városban (53 százalék) alapítana céget, egyedül dolgozna (53 százalék), a személyes kiszolgálást részesíti előnyben (75 százalék) és termékek értékesítésével foglalkozna inkább (51 százalék), mint szolgáltatásokkal (49 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.