BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól megpakolták tavaly a vonatokat

Tavaly megközelítette a 150 milliárd forintot a hazai vasúti áruszállító társaságok együttes árbevétele, de nem mindegyikük eredménye javult.

A múlt évben majdnem minden hazai vasúti árufuvarozó nagyobb forgalmat ért el, mint egy évvel korábban, növekedésükhöz hozzájárultak az általuk kínált logisztikai szolgáltatások is. Ám a bővülést nem mindig kísérte az eredményadatok javulása.

Az összesített számokat erősen befolyásolják a riválisainál nagyságrenddel nagyobb Rail Cargo Hungaria adatai.

Az ausztriai Rail Cargo Grouphoz tartozó társaság 73,6 milliárd forintos árbevétellel zárta az évet, de a saját tőkéje csökkent, az üzemi és az adózott eredménye pedig veszteséget mutatott.

Kapcsolt vállalkozása, a Rail Cargo Carrier a 10,1 milliárdos forgalma mellé 100 millió körüli profitot is felmutatott, holott az előző évben még mintegy hárommilliárdos mínuszban volt.

Partnereinktől tavaly minden korábbinál nagyobb megrendeléseket kaptunk, annyit, hogy azt a meglévő kapacitásainkkal nem is tudtuk kielégíteni

– mondta a Világgazdaságnak Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke. Közlése szerint a helyzet hasonló volt egész Európában, de az itthoni körülményeket nehezítették az intenzívebbé váló pályafelújítások. Ezek miatt az RCH vonatai kerülő útvonalakra kényszerültek, így tovább csökkentek a kapacitásai és nőttek a költségei. A helyzet miatt a társaság a nyáron kénytelen volt rövid időre áruforgalmi korlátozást bevezetni, mindez persze tükröződik az eredményeiben. Ám őszre úrrá lett a nehézségeken. Árpolitikáját hozzáigazította a megváltozott piaci viszonyokhoz, ügyfélportfólióját pedig megtisztította. Újabb tartalékokat tárt fel, javította hatékonyságát. Ezeknek is köszönhetően az idei, vágányzárakkal terhelt időszakban már jobb eredményekre számít. Félig osztrák kézben van a terület második legnagyobb hazai cége, a GYSEV Cargo is, amely minden gazdálkodási mutatóját javította tavaly. Árutonna-kilométerben mért teljesítménye 35,8 százalékkal nőtt. A társaság az elmúlt évben az Amber Rail a. s. gazdasági társaság kizárólagos tulajdonosa lett.

Fotó: VG

A terület további cégei azok a kisebb magántársaságok, amelyek a vasúti áruszállítási piac 2004-es megnyitása után jelentek meg a piacon. Köztük a legnagyobb a Petrolsped 65 és az Illés Logistics 35 százalékos tulajdonában lévő MMV Magyar Magánvasút Zrt., amely tavaly mintegy 38 millió tonna árut továbbított, és a korábbi mintegy harmadával, 9,5 milliárd forintra növelte az árbevételét. Szerelvényei többsége az északnyugat–délkelet tengely mentén haladnak az országban.

A Floyd csökkenő eredmény mellett növelte 7,5 milliárd forintra az árbevételét. A társaság 65 százaléka a hamburgi Eurogate Intermodal GmbH, a többi az I.C.E. Holding Kft. kezében van. A nagyobb bevételt exportja növekedésének köszönhette.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.