A három német autógyártó közül a Daimler van a legnagyobb nyomás alatt jelenleg a dízelmotorok szoftverbotránya miatt. A német kormány 3,75 milliárd eurós bírságot helyezett kilátásba annak kapcsán, hogy az 1,6 literes dízelmotor kibocsátást egy szoftverrel manipulálhatta a gyártó. Ezt az erőforrást nem csak személyautókba, hanem kishaszonjárművekbe is beszerelte a Daimler. A német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) gyanúja szerint 750 ezer Mercedes-Benzbe kerülhetett olyan berendezés, amely nem az előírások szerint működik. Még májusban 6300 Vito kisbuszt hívtak vissza emiatt, de a C-osztálynál is felmerült, hogy főleg hideg időjárási körülmények között jóval több nitrogén-oxidot bocsát ki a jármű. A Daimler együttműködik a hatóságokkal és önként módosítja az érintett modellek szoftvereit.
„Az 1,6 literes dízelmotor alapját a francia Renault-tól vehették, amely egyébként több más márkába is beszereli az érintett motort. Így az ügy nem biztos, hogy megáll a Mercedes-Benznél és máshol is felmerülhetnek problémák.
A Daimler árfolyama az elmúlt időszakban elindult vizsgálatok miatt került nyomás alá, január vége óta csaknem húsz százalékkal zuhant a kurzus
– mondta a Világgazdaságnak Nagy Bertalan a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója. „Amennyiben elülnek a vizsgálat keltette viharok és megnyugodnak a kedélyek, akkor a jelenlegi nyomott szintekről visszapattanhat a kurzus. Egy negatív bírósági döntés hozhat még árfolyamcsökkenést, de amikor lezárult az ügy, akkor az elemzők újra vételi ajánlásokat fogalmazhatnak meg a részvényre vonatkozóan. Az esetleges bírságra kell céltartalékot képezniük, így a jövő évi modellek ezzel már számolni fognak, egy pozitív változás könnyen okozhat emelkedést az árfolyamban” – tette hozzá Nagy Bertalan.
Szerinte ezt a forgatókönyvet az is alátámasztja, hogy a Volkswagenhez képest a Daimlert már jóval felkészültebben érte a dízelbotrány. A márka első teljesen elektromosnak tervezett modelljét jövőre kezdhetik gyártani, de a B-osztályból már jelenleg is létezik villanyhajtású verzió. Emellett szinte minden modellből van hibrid hajtásláncú változata a német márkának, így már éppen az új trendnek megfelelően alakítják át kínálatukat. Fontos szempont az is, hogy a Volkswagennél a dízelbotrány, némileg meglepő módon, de nem hozott drámai visszaesését az eladásokban, csak a dízelhajtás szorult érezhetően hátrébb a benzinessel szemben.
A Daimlerhez hasonlóan a Volkswagentől is 25 százalék körüli árfolyam-emelkedést várnak átlagosan a Reuters elemzői.
Itt döntően a növekvő értékesítési számokat és az elektromos autózásra való gyors átállást értékelik az elemzők.
Közben a szén-dioxid-kibocsátási kvótákra is figyelniük kell az autógyártóknak. Ezzel és a magas kereslettel függ össze, hogy az amúgy is 3-4 hónapos, nem ritkán fél éves várakozási idők a Porschénél például hosszabbak
– hívta fel a figyelmet a privátbanki üzletfejlesztési igazgató.
A Volkswagen szerint egyébként akár 250 ezer autó gyártása és leszállítása is átcsúszhat a második félévre. A késéseket a gyártó az új, kötelező érvényű laboratóriumi kibocsátási és fogyasztási tesztekkel indokolja.
A harmadik nagy német autógyártó, a BMW közben már az autókra tervezett importvám emelkedésére készül. „Jelenleg 2,5 százalék az európai autók vámja az Egyesült Államokban, míg fordítva 10 százalékos a kulcs. Donald Trump amerikai elnök ezért belengette a 25 százalékos vám lehetőségét. Erre fel kell készülniük az német gyártóknak, hiszen jelenleg a gyártott autóik 15-16 százalékát az Egyesült Államokban kel el, de ami még fontosabb, hogy mivel ott a drágább modelleket keresik, így a bevétel 25 százalékát adja az amerikai piac” – fűzte hozzá Nagy Bertalan.
„Trump csak nemzetbiztonsági kockázatra hivatkozva növelhetné a vámokat, most ennek a megalapozottságát vizsgálják. Közben az német gyártók elkezdtek lobbizni, hogy a 10 százalékot csökkentse az Európai Unió. Tehát készek a kompromisszumra. Az autógyártók részéről egyébként logikus lépés, hogy minél több olyan autót gyártsanak az Egyesült Államokban, amit ott is értékesítenek” – mondta lapunknak Kovács Bálint az Equilor vezető elemző helyettese. A német gyártó a spartanburgi gyártósorára költöztetné át a BMW szedánok gyártását, lecserélve az X-modelleket, ezzel pedig elkerülhető lenne a szedánok importvámja.
„A globális és a német autóipar egyébként jelenleg egy átmeneti időszakot él át, mert 2025-re jóval szigorúbb kibocsátási normáknak kell megfelelniük. Azt csak a hibrid és az elektromos hajtás térnyerésével teljesíthető. Közben a világszerte eladott autóknak mindössze 1 százaléka elektromos hajtású és nem érték el a nyereségességhez szükséges méretgazdaságossági szintet. Az európai gyártók minden esetre előrébb járnak ezen a területen, mint a nagy amerikai versenytársaik” – tette hozzá Kovács Bálint.
A szektor kilátásai egyébként a konjunktúrával párhuzamosan jók. A szektor részvényei az elmúlt hónapokban alulértékeltek lettek, de a várható plusz kereslet optimizmusra ad okot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.