2016-ban 277 milliárd forint árbevétele volt a Hungaropharmának. A tavalyi év hogyan alakult?
A 2017-es árbevétel is 277 milliárd forint körül volt a cégcsoportban. Ez alapvetően három tényező együttes hatására vezethető vissza. Egyrészt arra, hogyan alakul a gyógyszerpiac (itt azt látjuk, hogy kismértékű növekedés volt), másrészt arra, hogyan alakul a Hungaropharma piaci részesedése, valamint hogy miként változik az a termék- és szolgáltatásportfólió, amelyet partnereinknek nyújtunk.
Mi az oka a stagnálásnak?
A Hungaropharma Magyarországon az egyetlen olyan országos lefedettségű nagykereskedő, amely egyaránt szerepet vállal a közforgalmú gyógyszertárak és a fekvőbeteg-intézmények gyógyszerellátásában. Tavaly nem elsősorban a növekedésre, hanem olyan átalakítási folyamatokra összpontosítottunk, amelyek megalapozhatják a következő időszak fejlődését.
E gondolkodás eredménye, hogy az utóbbi években két vállalatot is felvásároltak?
Igen. Vállalatcsoportunk úgy épül fel, hogy az alaptevékenységet jelentő gyógyszer-nagykereskedelmi feladatot ellátó Hungaropharma Zrt. mellett több kisebb leányvállalatunk is van, például a Bellis. Az egyik leányvállalatunk a Patika Platform, amely nemrég létrehozott egy informatikai rendszert – ennek bevezetése most van folyamatban. Márciusban megvásároltuk a QB-Pharma Kft.-t, amelynek felhőalapú szoftvere a gyógyszertárak széles körében fut. Tavaly alapítottuk meg a Magilab Kft.-t, ez elsősorban a gyógyszertárakban készülő magisztrális termékekhez biztosítja a gyógyszeralapanyagokat. A Medimpex pedig bérraktározási tevékenységet végez. Célunk, hogy a szektor minden területén erősítsük pozícióinkat.
Terveznek fejlesztéseket, bővítéseket?
Ebben az évben nagymértékű beruházásba kezdtünk. Elindult a Budapesti Logisztikai Központ bővítése (röviden csak BLK 2) a kőbányai Tündérfürt utcában – ez milliárdos Hungaropharma-befektetés. Nemcsak új raktárat építünk, hanem új technológiákat is alkalmazunk, hisz az egyre magasabb szintű automatizálás ma már elengedhetetlen feltétele a nagykereskedelemnek. Különleges áruval dolgozunk, nincs helye a tévedésnek; másrészt a mi szektorunkat is elérő munkaerőhiány szintén csökkenthető automatizálással.
Kik a legnagyobb megrendelőik: a gyógyszertárak vagy a kórházak?
Magyarországon évente 330 millió doboz gyógyszert vásárolnak a betegek. Jellemzően 280-300 millió doboz orvosságot a patikákba szállítunk, a többi a kórházakba kerül. Dobozszám szerint tehát a nagyobb fogalom a gyógyszertárakba irányul, de értékben a különbség kisebb: a korszerűbb, drágább terápiák készítményeit alapvetően a kórházakban alkalmazzák.
Hány kereskedőházat működtetnek?
Ahhoz, hogy naponta kétszeri-háromszori szállítást tudjunk biztosítani a gyógyszertárakba, még egy ilyen kis országban is több telephelyes, országos lefedettségű hálózat kell. Budapesten két helyen vagyunk jelen, emellett Miskolcon, Debrecenben, Veszprémben és Kaposvárott vannak telephelyeink. A budapesti központi raktárból minden éjjel kamionok sora indul a többi logisztikai központunkba, és 150 kisebb teherautó viszi a gyógyszereket a gyógyszertárakba, kórházi patikákba. Évente az autóink 11 millió kilométert tesznek meg, 140 millió doboz gyógyszert szállítunk.
Mi határozza meg a gyógyszer-nagykereskedelem jövedelmezőségét?
A gyógyszerek esetében kétféle termékkört kell megkülönböztetni. Az egyik a támogatott készítmények köre; itt kormányhatározat mondja ki, milyen árréssel dolgozhatnak a nagykereskedők. Az alkalmazható árréskulcs degresszív, vagyis minél magasabb egy készítmény ára, annál alacsonyabb az árréskulcs. Az 500 forint alatti termelői árú készítményeknél 8 százalék (ebből nagyon kevés van), de ha a gyógyszer ára eléri a 2000 forintot, akkor 4,4 százalék a fedezetünk. A nem támogatott készítmények esetében pedig a piaci verseny határozza meg az árrést, ami 8-10 százalék körül alakul. Mindezeknek együtt kell fedezetet nyújtaniuk arra a komplex tevékenységre – a gyógyszerek beszerzésétől a minőségbiztosításon át a raktározásig, a rendelések felvételétől az összekészítésig és a gyógyszerek megrendelőkhöz való eljuttatásáig –, amelyet végzünk. Emellett a gyógyszer-nagykereskedők végzik a fel nem használt vagy lejárt, valamint a patikákba visszavitt gyógyszerek visszagyűjtését és továbbítását is megsemmisítésre.
Márciusban megkezdte működését a HUMVO Magyarországi Gyógyszer-azonosítási Nonprofit Zrt. (HUMVO Zrt.). A 2019 februárjában hatályba lépő uniós rendelet mekkora terhet ró a Hungaropharmára?
A rendelet 2016-ban jelent meg, és három év felkészülési idő van arra, hogy Magyarországon is működni kezdjen az uniós hálózat részeként egy új gyógyszer-azonosító rendszer. Ezzel személyes feladatom is van, hiszen 2018-ban a HUMVO Zrt. elnökévé választottak. Újra és újra fontos hangsúlyozni, hogy a hazai zárt rendszeren keresztül hamis gyógyszer még nem került a betegekhez. A HUMVO tevékenysége az esetleges jövőbeni hamisítások megelőzését szolgálja, de már ma nagy költséget ró a gyógyszerpiac szereplőire. A gyógyszergyártóknak mintegy 20 milliárdos kiadást jelent, a patikákra és gyógyszer-nagykereskedőkre pedig százmilliós költség is hárulhat. A gyógyszer-nagykereskedelmi rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy a beérkező gyógyszerszállítmány minden egyes doboza az egyedi azonosító alapján ellenőrizhető legyen: szerepel-e a készítmény a nemzeti adatbázisban (azaz eredeti, nem hamis), valamint ellenőrizni kell, hogy a manipuláció-, vagyis dézsmabiztos csomagolás sértetlen-e. A patikában végzik az utolsó ellenőrzést, amikor kiadják a betegnek a készítményt. Ilyenkor a csomagoláson lévő kódot leolvasás után deaktiválják, tehát azzal az azonosítószámmal gyógyszer már nem kerülhet többet forgalomba. Más szóval a gyógyszer-nagykereskedelem nem egyszerű logisztikai szolgáltatás, hanem speciális tevékenység, vagyis nem csupán a termékek A-ból B-be való eljuttatása a feladatunk. Bár elmondható, hogy ha egy beteg bemegy a patikába, csak az az igénye, hogy megkapja a szükséges orvosságot, de ennek teljesítése összetett feladat. A megfelelő terméknek a megfelelő hatáserősségben és megfelelő minőségben a megfelelő helyre kell eljutnia a megfelelő időben. Késlekedésre nincs mód, folyamatosan száz százalékon kell teljesíteni.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.