BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tevékenységbővítést és fejlesztést tervez a Hungaropharma vezetősége

Bár a Hungaropharma árbevétele 2016-hoz képest nem változott, fejlesztésre milliárdokat tudtak költeni, és új cégeket vásároltak. Feller Antal vezérigazgató szerint az őket sújtó különadó eltörlése segítene a szükséges fejlesztések finanszírozásában.

2016-ban 277 milliárd forint árbevétele volt a Hungaropharmának. A tavalyi év hogyan alakult?

A 2017-es árbevétel is 277 milliárd forint körül volt a cégcsoportban. Ez alapvetően három tényező együttes hatására vezethető vissza. Egyrészt arra, hogyan alakul a gyógyszerpiac (itt azt látjuk, hogy kismértékű növekedés volt), másrészt arra, hogyan alakul a Hungaropharma piaci részesedése, valamint hogy miként változik az a termék- és szolgáltatásportfólió, amelyet partnereinknek nyújtunk.

Mi az oka a stagnálásnak?

A Hungaropharma Magyarországon az egyetlen olyan országos lefedettségű nagykereskedő, amely egyaránt szerepet vállal a közforgalmú gyógyszertárak és a fekvőbeteg-intézmények gyógyszerellátásában. Tavaly nem elsősorban a növekedésre, hanem olyan átalakítási folyamatokra összpontosítottunk, amelyek megalapozhatják a következő időszak fejlődését.

E gondolkodás eredménye, hogy az utóbbi években két vállalatot is felvásároltak?

Igen. Vállalatcsoportunk úgy épül fel, hogy az alaptevékenységet jelentő gyógyszer-nagykereskedelmi feladatot ellátó Hungaropharma Zrt. mellett több kisebb leányvállalatunk is van, például a Bellis. Az egyik leányvállalatunk a Patika Platform, amely nemrég létrehozott egy informatikai rendszert – ennek bevezetése most van folyamatban. Márciusban megvásároltuk a QB-Pharma Kft.-t, amelynek felhőalapú szoftvere a gyógyszertárak széles körében fut. Tavaly alapítottuk meg a Magilab Kft.-t, ez elsősorban a gyógyszertárakban készülő magisztrális termékekhez biztosítja a gyógyszeralapanyagokat. A Medimpex pedig bérraktározási tevékenységet végez. Célunk, hogy a szektor minden területén erősítsük pozícióinkat.

Terveznek fejlesztéseket, bővítéseket?

Ebben az évben nagymértékű beruházásba kezdtünk. Elindult a Budapesti Logisztikai Központ bővítése (röviden csak BLK 2) a kőbányai Tündérfürt utcában – ez milliárdos Hungaropharma-befektetés. Nemcsak új raktárat építünk, hanem új technológiákat is alkalmazunk, hisz az egyre magasabb szintű automatizálás ma már elengedhetetlen feltétele a nagykereskedelemnek. Különleges áruval dolgozunk, nincs helye a tévedésnek; másrészt a mi szektorunkat is elérő munkaerőhiány szintén csökkenthető automatizálással.

Kik a legnagyobb megrendelőik: a gyógyszertárak vagy a kórházak?

Magyarországon évente 330 millió doboz gyógyszert vásárolnak a betegek. Jellemzően 280-300 millió doboz orvosságot a patikákba szállítunk, a többi a kórházakba kerül. Dobozszám szerint tehát a nagyobb fogalom a gyógyszertárakba irányul, de értékben a különbség kisebb: a korszerűbb, drágább terápiák készítményeit alapvetően a kórházakban alkalmazzák.

Hány kereskedőházat működtetnek?

Ahhoz, hogy naponta kétszeri-háromszori szállítást tudjunk biztosítani a gyógyszertárakba, még egy ilyen kis országban is több telephelyes, országos lefedettségű hálózat kell. Budapesten két helyen vagyunk jelen, emellett Miskolcon, Debrecenben, Veszp­rémben és Kaposvárott vannak telephelyeink. A budapesti központi raktárból minden éjjel kamionok sora indul a többi logisztikai központunkba, és 150 kisebb teher­autó viszi a gyógyszereket a gyógyszertárakba, kórházi patikákba. Évente az autóink 11 millió kilométert tesznek meg, 140 millió doboz gyógyszert szállítunk.

Feller Antal, a Hungaropharma vezérigazgatója
Fotó: Kallus György

Mi határozza meg a gyógyszer-nagykereskedelem jövedelmezőségét?

A gyógyszerek esetében kétféle termékkört kell megkülönböztetni. Az egyik a támogatott készítmények köre; itt kormányhatározat mondja ki, milyen árréssel dolgozhatnak a nagykereskedők. Az alkalmazható árréskulcs degresszív, vagyis minél magasabb egy készítmény ára, annál alacsonyabb az árréskulcs. Az 500 forint alatti termelői árú készítményeknél 8 százalék (ebből nagyon kevés van), de ha a gyógyszer ára eléri a 2000 forintot, akkor 4,4 százalék a fedezetünk. A nem támogatott készítmények esetében pedig a piaci verseny határozza meg az árrést, ami 8-10 százalék körül alakul. Mindezeknek együtt kell fedezetet nyújtaniuk arra a komplex tevékenységre – a gyógyszerek beszerzésétől a minőségbiztosításon át a raktározásig, a rendelések felvételétől az összekészítésig és a gyógyszerek megrendelőkhöz való eljuttatásáig –, amelyet végzünk. Emellett a gyógyszer-nagykereskedők végzik a fel nem használt vagy lejárt, valamint a patikákba visszavitt gyógyszerek visszagyűjtését és továbbítását is megsemmisítésre.

Márciusban megkezdte működését a HUMVO Magyarországi Gyógyszer-azonosítási Nonprofit Zrt. (HUMVO Zrt.). A 2019 februárjában hatályba lépő uniós rendelet mekkora terhet ró a Hungaropharmára?

A rendelet 2016-ban jelent meg, és három év felkészülési idő van arra, hogy Magyarországon is működni kezdjen az uniós hálózat részeként egy új gyógyszer-azonosító rendszer. Ezzel személyes feladatom is van, hiszen 2018-ban a HUMVO Zrt. elnökévé választottak. Újra és újra fontos hangsúlyozni, hogy a hazai zárt rendszeren keresztül hamis gyógyszer még nem került a betegekhez. A HUMVO tevékenysége az esetleges jövőbeni hamisítások megelőzését szolgálja, de már ma nagy költséget ró a gyógyszerpiac szereplőire. A gyógyszergyártóknak mintegy 20 milliárdos kiadást jelent, a patikákra és gyógyszer-nagykereskedőkre pedig százmilliós költség is hárulhat. A gyógyszer-nagykereskedelmi rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy a beérkező gyógyszerszállítmány minden egyes doboza az egyedi azonosító alapján ellenőrizhető legyen: szerepel-e a készítmény a nemzeti adatbázisban (azaz eredeti, nem hamis), valamint ellenőrizni kell, hogy a manipuláció-, vagyis dézsmabiztos csomagolás sértetlen-e. A patikában végzik az utolsó ellenőrzést, amikor kiadják a betegnek a készítményt. Ilyenkor a csomagoláson lévő kódot leolvasás után deaktiválják, tehát azzal az azonosítószámmal gyógyszer már nem kerülhet többet forgalomba. Más szóval a gyógyszer-nagykereskedelem nem egyszerű logisztikai szolgáltatás, hanem speciális tevékenység, vagyis nem csupán a termékek A-ból B-be való eljuttatása a feladatunk. Bár elmondható, hogy ha egy beteg bemegy a patikába, csak az az igénye, hogy megkapja a szükséges orvosságot, de ennek teljesítése összetett feladat. A megfelelő terméknek a megfelelő hatáserősségben és megfelelő minőségben a megfelelő helyre kell eljutnia a megfelelő időben. Késlekedésre nincs mód, folyamatosan száz százalékon kell teljesíteni.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.