Havonta 2-3 ezer új cég jön létre Magyarországon, ugyanakkor a statisztikák szerint jelentős részük igen rövidéletűnek bizonyul. Az új alapítású cégek háromnegyede éli csak meg az 5 éves kort, 10 év fölé pedig csak a cégek fele jut – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. Elég nagy a szórása a túlélési rátáknak az alapítás évének függvényében, mindenesetre az adatokból egyértelműen látszik, hogy a most létrejövő cégek rövidebb élettartamban bízhatnak, mint például a 2000-es évek elején létrejövő társaik alakulásukkor.
Az ötéves kort legmagasabb arányban az 1999 és 2004 között létrejövő cégek mutatták 85 százalék körüli túlélési aránnyal, míg a 2010 után alapított cégeknél már csak 74 százalék körül van ez az arány. A 10 éves kort vizsgálva pedig még rosszabb a helyzet, az ezredforduló körüli 64 százalékos túlélési ráta 2007-re 50 százalékra ment le, és a tendencia folyamatos romlást mutat.
A túlélőképességet nemcsak a politikai és a gazdasági környezet, hanem a vállalkozók felkészültsége is nagyban befolyásolja.
Ugyanakkor azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a most létrejövő vállalkozások menedzserei kevésbé lennének felkészültek. Az adatok alapján a frissen létrejövő vállalkozások jelentős része korábbi cégekhez köthető, így a cégek rövid élettartamát nem lehet csak tapasztalatlansággal magyarázni.
A helyzet valójában épp ellentétes, a tapasztaltabb, dörzsöltebb vállalkozók már bátrabban alapítanak, adnak-vesznek, alakítanak és/vagy zárnak be vállalkozásokat, ha az üzleti érdekeik ezt kívánják
– véli az Opten szakértője. Szerinte a cégfluktuáció egy része tervezett, és ennek növekedése csökkenti a cégek várható élettartamát. A helyzet ugyanakkor egészségesnek nem nevezhető, az újonnan alapított cégek és a nagy volumenű cégtörlések egyfajta bizonytalansági faktort visznek a cégstruktúrába.
Az újonnan létrejövő vállalkozások számára a terep azonban egyre nehezebb. A rendszerváltást követő 1-2 évtizeddel ellentétben egyre több a rutinos versenyző a piacon.
Az évi 1 milliárdos árbevételt többségében a nagy múltú vállalkozások érik csak el, és az újonnan létrejövő vállalkozások egyre kisebb arányban tudnak belépni a milliárdosok klubjába.
A rövid élettartamnak köszönhetően a hazai vállalkozások jelentős része jelenleg is fiatalkorú. A teljes cégbázis tekintetében a vállalkozások 48 százaléka 10 évnél fiatalabb. Ebben a tekintetben ugyanakkor javul valamelyest a helyzet, az összesített cégalapítási szám csökken, így a fiatal cégek cégstruktúrán belüli aránya csökken. 2017 nyarán még 51 százalékos volt a 10 évnél fiatalabb cégek aránya, az egy év alatti 3 százalékpontos javulás igen pozitívnak tekinthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.