BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felturbózva kap új lendületet a Swift kupa

A magyarországi után­pót­lás-nevelés egyik megkerülhetetlen szereplőjévé szeretne válni a Suzuki Swift Kupa.

Tizenkét éves múltra tekint vissza a Suzuki Swift Kupa, amely jövőre új lendületet kap azáltal, hogy az új, turbómotoros Swift Sport alapján épített versenyautókkal tér vissza. Az autók építése csak most kezdődött, a dolgok pillanatnyi állásával a sajtónyilvános tesztnapon ismerkedhettünk meg az Euro Ring versenypályán. Az építők szerint a japán mérnökök olyan konstrukciót alkottak, amely kitűnő alap a versenyautó-építéshez.

Alacsonyabb a tömeg, merevebb a karosszéria, hosszabb a tengelytáv, szélesebb a nyomtáv, és miközben lóerőben nem sokat változott, sokkal nyomatékosabb a motor. A teljesítménymérő pad szerint a gyárilag 140 lóerős és 240 newtonméteres teljesítményű 1,4-es turbó 155 lóerőt és 269 newtonmétert tud. A versenyautóban katalizátor nélkül, egyedi elektronikával 170 lóerő és 300 newtonméter a megcélzott teljesítmény.

Új elem, hogy ezúttal az osztrák partnerekkel közösen építik a kupés Swifteket, a tesztnapon jelen lévő autónál már sperrdifit kapott a váltó.

Az új utcai autó és az elődből épített versenyautó, utóbbival mehetnek a kezdő pilóták az új szezonban
Fotó: MW

A váltóház más, de a belsőség maradt a régi a munkát végző szakember meglátása szerint. A 15 colos felniken a rendszeresített semi-slick abroncsok feszültek. Ezekből minden egyes versenyhétvégére egy garnitúrát kap a versenyző, szóval meg kell tanulnia spórolni a gumival annak, aki folyamatosan akarja szállítani a jó eredményeket. A minta nélküli abroncsokhoz képest éves szinten egymillió forint a megtakarítás, mert nem kell külön esőgumi, és a két perc körüli köridőknél a semi-slick nagyjából csak két másodperccel lassabb, ami elhanyagolható.

Az FIA-előírásoknál is masszívabb bukókeret révén az elmúlt tizenkét évben nem volt olyan versenybaleset, amelyben az utascella sérült volna kupás Swift versenyautóban.

A felfüggesztés módosításakor építik be a Wilwood fékeket is. Ahogy most, az új autónál is szabadon hozzáférhető lesz a telemetria, jellemzően az edzéselsőséget megszerző pilóta vezetési stílusát szeretik kielemezni a többiek.

Ez fontos eleme annak, hogy a Suzuki Swift Kupa szeretne az utánpótlásképzés megkerülhetetlen bázisa lenni régiónkban, a junior kategóriában 12–16 éves fiatalok indulnak. A gokartosoknak az autó kezelőszerveivel, az eggyel több pedállal kell ismerkedniük. A szimulátortapasztalattal rendelkezőknek furcsa, hogy mozog alattuk az ülés.

Nemzetközi és hazai bemutatókon előfordul, hogy a program része egy autóztatás. Ilyenkor fejünkön bukósisakkal, a négypontos öv szorításában ízelítőt kapunk a márkához köthető versenyautó és pilótája tudásából. Arra azonban ritkán van lehetőség, hogy vezessük is a gépet, most a bal egyre Borsi Gergő mellé ülhettünk be, ehhez persze át kellett mászni a bukócsövön. Belülről hiányoznak a burkolatok, ettől egy kicsit ugyan viharvertnek tűnik, pedig éppen attól professzionális, hogy csak a legszükségesebbek maradtak benne. Gombos indítás és elektromos ablak van, de ezek nem jelentenek felesleges súlytöbbletet. Ami felesleges, az a hangszigetelés. Akit a feltűnő, negatív kerékdőlés és a homológ belső nem győzött meg, az indítástól kezdve biztosan versenyautóban érzi magát.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.