Tizenkét éves múltra tekint vissza a Suzuki Swift Kupa, amely jövőre új lendületet kap azáltal, hogy az új, turbómotoros Swift Sport alapján épített versenyautókkal tér vissza. Az autók építése csak most kezdődött, a dolgok pillanatnyi állásával a sajtónyilvános tesztnapon ismerkedhettünk meg az Euro Ring versenypályán. Az építők szerint a japán mérnökök olyan konstrukciót alkottak, amely kitűnő alap a versenyautó-építéshez.
Alacsonyabb a tömeg, merevebb a karosszéria, hosszabb a tengelytáv, szélesebb a nyomtáv, és miközben lóerőben nem sokat változott, sokkal nyomatékosabb a motor. A teljesítménymérő pad szerint a gyárilag 140 lóerős és 240 newtonméteres teljesítményű 1,4-es turbó 155 lóerőt és 269 newtonmétert tud. A versenyautóban katalizátor nélkül, egyedi elektronikával 170 lóerő és 300 newtonméter a megcélzott teljesítmény.
Új elem, hogy ezúttal az osztrák partnerekkel közösen építik a kupés Swifteket, a tesztnapon jelen lévő autónál már sperrdifit kapott a váltó.
A váltóház más, de a belsőség maradt a régi a munkát végző szakember meglátása szerint. A 15 colos felniken a rendszeresített semi-slick abroncsok feszültek. Ezekből minden egyes versenyhétvégére egy garnitúrát kap a versenyző, szóval meg kell tanulnia spórolni a gumival annak, aki folyamatosan akarja szállítani a jó eredményeket. A minta nélküli abroncsokhoz képest éves szinten egymillió forint a megtakarítás, mert nem kell külön esőgumi, és a két perc körüli köridőknél a semi-slick nagyjából csak két másodperccel lassabb, ami elhanyagolható.
Az FIA-előírásoknál is masszívabb bukókeret révén az elmúlt tizenkét évben nem volt olyan versenybaleset, amelyben az utascella sérült volna kupás Swift versenyautóban.
A felfüggesztés módosításakor építik be a Wilwood fékeket is. Ahogy most, az új autónál is szabadon hozzáférhető lesz a telemetria, jellemzően az edzéselsőséget megszerző pilóta vezetési stílusát szeretik kielemezni a többiek.
Ez fontos eleme annak, hogy a Suzuki Swift Kupa szeretne az utánpótlásképzés megkerülhetetlen bázisa lenni régiónkban, a junior kategóriában 12–16 éves fiatalok indulnak. A gokartosoknak az autó kezelőszerveivel, az eggyel több pedállal kell ismerkedniük. A szimulátortapasztalattal rendelkezőknek furcsa, hogy mozog alattuk az ülés.
Nemzetközi és hazai bemutatókon előfordul, hogy a program része egy autóztatás. Ilyenkor fejünkön bukósisakkal, a négypontos öv szorításában ízelítőt kapunk a márkához köthető versenyautó és pilótája tudásából. Arra azonban ritkán van lehetőség, hogy vezessük is a gépet, most a bal egyre Borsi Gergő mellé ülhettünk be, ehhez persze át kellett mászni a bukócsövön. Belülről hiányoznak a burkolatok, ettől egy kicsit ugyan viharvertnek tűnik, pedig éppen attól professzionális, hogy csak a legszükségesebbek maradtak benne. Gombos indítás és elektromos ablak van, de ezek nem jelentenek felesleges súlytöbbletet. Ami felesleges, az a hangszigetelés. Akit a feltűnő, negatív kerékdőlés és a homológ belső nem győzött meg, az indítástól kezdve biztosan versenyautóban érzi magát.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.