A Didi Chuxing tőzsdei pályafutását is befolyásolhatja az a brutális gyilkosság, amelyet egyik sofőrje követett el múlt pénteken. A legnagyobb kínai fuvarmegosztó márkanevét használó, nem regisztrált sofőr Vencsouban erőszakolta meg és ölte meg utasát, s május óta ez már a második ilyen eset. A hatóságok szerint a Didi nem tett meg minden tőle telhetőt a hasonló esetek megelőzésére, ezért felelősség terheli.
Amíg megfelelő szigorításokat nem vezet be a cég, addig nem szállíthat utasokat olyan nagyvárosokban, mint Sanghaj, Peking, Tungkuan, Csungking és Kanton – írja a Reuters. Egyedül a régi, megfelelő munkavállalási engedéllyel rendelkező sofőrjei vállalhatnak fuvart, újakat nem toborozhatnak, a szürkezónában dolgozó kollégáik is „kijárási tilalom” alá esnek. Utóbbiak számát megbecsülni sem lehet.
Az intézkedés egyben brutális gazdasági hatású is, hiszen a kínai piac 90 százalékát uraló Didi szolgáltatását napi átlagban harmincmillió utas veszi igénybe, és ugyanennyi sofőrrel állnak szerződéses kapcsolatban. A Didi annyira erős, hogy két éve az Uber is inkább a kivonulás mellett döntött, s neki adta el itteni üzletágát. Ezzel
14-ről húszmilliósra bővült a napi fuvarszám, s akkor szigorították először a sofőrökkel szembeni elvárásokat. Számos körzetben előírták, hogy csak helyben bejelentett és ott is lakó sofőr dolgozhat, miután a hivatalos engedélyt beszerezte. Ma a Didi napi átlagban tízezernél is több sofőrnek jelentkezőt utasít vissza alkalmatlanságra hivatkozva. Az érdeklődést a magas kereseti lehetőség is hajtja.
Napi nyolcórás műszakkal egy pekingi sofőr a minimálbér csaknem négyszeresét, 6-7 ezer jüant (870-1020 dollár) tud megkeresni, sőt két éve, a „taxisháború” csúcspontján nem volt ritka a tízezer jüan feletti havi bér sem. Azóta valamennyire konszolidálódott a piac, s az eredeti kínai sikertörténetként kezelt Didivel szemben is egyre több a kritika:
hosszabb ideig kell várni a kocsikra, szaporodnak az utaspanaszok, a sofőrök is morgolódtak a munkakörülmények miatt, de a cég reputációja amiatt is romlott, hogy nem tett meg mindent a májusi gyilkosság megismétlődése ellen.
A Didi túl gyorsan nőtt túl nagyra, eközben működési feltételeit és az alkalmazottjaival szembeni elvárásait egyaránt az agresszív terjeszkedési stratégia alá rendelte. Bill Russo, a sanghaji Automobility tanácsadó cég vezetője szerint mindez rámutatott a Didi üzleti modelljének gyenge pontjaira, amit riválisai – a piacon lévő mintegy nyolcvan másik fuvarmegosztó vállalat – most megpróbálnak a maguk javára fordítani. Közülük is a Tencent által támogatott Meituan Dianping, a CAR Inc. és a Geely autóipari csoporthoz tartozó Cao Cao a legerősebb.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.