Magyarországon a rendszerváltást követő években kezdődött a szabad piacgazdaság, akkor lehetett családi vállalkozást alapítani, vagy újra alapítani. Az akkor megalakult cégek zöménél most érik a generációváltás. Ékes Ákos, a K&H Bank Üzletfejlesztési főosztályának vezetője a Világgazdaság Magyar vállalatok, családi vállalatok című konferenciáján elmondta, a vállalkozások öt százalékánál az elmúlt 5 évben ez megtörtént.
A családi tulajdonban lévő cégek 13 százalékánál mostanában esedékes, ötven százalékuknak a következő 5 évben kell lebonyolítaniuk a váltást, 32 százalékukat pedig nem érinti még a generációváltás.
A vállalkozások 47 százalékának nincs semmilyen utódlási terve, és 96 százalékuknál nem készül írásos terv. A cégek tulajdonosainak a 48,5 százaléka szeretné, ha családon belül maradna a vállalkozás tulajdonjoga és vezetése is, 15,8 százalékuk szeretné, ha a tulajdonjog a családban maradna, de a vezetői feladatokat külső félre, felépített menedzsmentre bízná.
A tulajdonosoknak csak a 8,9 százaléka gondolkodik külső félnek történő eladásban.
Nehezíti a generációváltást, hogy nincs múltja Magyarországon, eddigi tapasztalatokra és külföldi módszerekre tudnak csak támaszkodni a tulajdonosok.
Ékes Ákos elmondása szerint a K&H külön hangsúlyt fordít arra, hogy a családi vállalkozásoknak segíteni tudjon a generációváltásban, négy évvel ezelőtt programokat dolgoztak ki erre, olyan szakemberekkel kerültek kapcsolatba, akik nagy szakértelemmel tudnak segíteni az érintetteknek. Van egy erős jogi része a folyamatnak, de az is fontos, hogy a család úgy tudjon együttműködni, hogy a generációváltás gördülékenyen haladjon. Hozzátette,
a generációváltásban már van néhány jó gyakorlat a hazai piacon is, ezért fontosnak gondolja, hogy a családi vállalkozások tulajdonosainak legyen lehetőségük beszélgetni egymással, cserélhessenek tapasztalatot.
Ezért szerveznek évente négy alkalommal egy klub alkalmat, ahol olyan tulajdonosok és vezetők találkozhatnak, akik cégének éves árbevétele meghaladja az egymilliárd forintot.Létrehoztak továbbá egy családi vállalkozások kiválósági díjat is, hogy a jó gyakorlatokra felhívják mások figyelmét is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.