Nem éri el az évi 7 millió forintot az építőipari mikro- és kisvállalkozásoknál az egy főre jutó termelési érték – az elvárható 12-15 millió forint lenne. A tízfősnél kisebb cégek adják az ágazat termelési értékének több mint 40 százalékát, tavaly mintegy ezermilliárd forintot, az alacsony hatékonyságuk ezért is probléma – állapította meg az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elemzése. A mikro- és kisvállalkozásokra fókuszáló, most első alkalommal készült tanulmánnyal a szervezet az Információs és Technológiai Minisztériumnál zajló műhelymunkát szeretné segíteni.
Mint Koji László, az ÉVOSZ elnöke a Világgazdaságnak elmondta, a legkisebb vállalkozások hatékonyságának javítása ágazati érdek, hiszen az építőipari cégek 89 százaléka öt dolgozónál kevesebbet foglalkoztat.
Különösen a speciális szaképítésben (92 százalék), az épületgépészeti szerelésben (91 százalék) és a befejező építésben (94 százalék) jelentős a mikro- és kisvállalkozások aránya.
Mint Koji László kiemelte, minél kisebb egy cég, annál kisebb az egy főre jutó árbevétele, bár a NAV által látható adatokat némileg torzítja a feketegazdaság. A főként a lakossági szektorban tevékenykedők bevételének egy része láthatatlan, de a probléma még ennek tudatában is jelentős és markáns.
A legkisebb cégek többnyire bérmunkásként dolgoznak. A korszerűsítéshez nincs se forrásuk, se eszközparkjuk, ráadásul a bankok is kockázatos ügyfélnek tekintik őket. Ezek a cégek előlegekből finanszírozzák generálkivitelezői megbízásaikat. Zömében olyan szakemberekről van szó, akik a rendszerváltás óta jellemzően kényszervállalkozók, a kis cégeik öngondoskodási rátája rendkívül alacsony, a minimálbérből pedig minimális nyugdíj lesz. Ráadásul a hamarosan nyugdíjba vonulók utolsó hét-nyolc aktív éve recesszióban telt, utánpótlás alig van, tíz cég közül három-négy éli csak túl a generációváltást.
Eközben a közepes és nagyvállalatok egy főre jutó termelési értéke ma 15-17 millió forint, vagyis a mikrovállalkozások számára az egyik megoldás a növekedés. Stabil termelési hálót kell szőni közöttük az ad hoc jellegű kapcsolatok és alkalmi együttműködések helyett. Koji László szerint nincs egységes recept. A nagyobb cégek is felkarolhatják a kisebbeket, és a kicsik is együttműködhetnek egymással.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.