BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztató a magas üzleti potenciállal bíró hazai kkv-k digitalizáltsága

A vizsgált kkv-k jelentős része intenzív, többcsatornás online jelenléttel bír és nyitott az innovatív megoldásokra is – derül ki az UniCredit Bank és az Inspira Research közös, a hazai kis-és középvállalkozói szektort elemző reprezentatív Üzleti Potenciál kutatásából.

Innováció=technológiai újítás?

A magas üzleti potenciállal – főleg a magasabb árbevétellel is – rendelkező kkv-k „szűken” értelmezik az innováció fogalmát, és csak az olyan, technológiai újításon alapuló megoldásokat tekintik innovációnak, mint amilyen például egy CRM rendszer fejlesztése. Az olyan területeket, mint a cégen belüli kommunikáció fejlesztése és a humánerőforrás tervezése szintén innovációs területnek tekintik, de az elmúlt években ezek automatizálására és digitalizációjára még nem került sor.

Milyen a magas üzleti potenciállal bíró kkv-k digitális jelenléte?

A legnagyobb üzleti potenciállal rendelkező cégek többcsatornás és intenzív online jelenléte kimagasló. Vállalati honlapja (85 százalék) szinte minden vállalkozásnak van, de használják az online platformokat, főleg a Facebookot (68 százalék) és elterjedőben van már a LinkedIn (23 százalék) is. Saját vagy bérelt online webáruházat a cégek 26 százaléka működtet, és 8 százalékuknak saját blogja is van.

A kutatásból az is kiderült, hogy a családi vállalkozások számára kiemelten fontos, presztízsértékű és szinte szívügy a céges honlap.

Feltűnő, hogy az általuk működtetett weboldal mennyivel nagyobb tudású.

Ők szinte minden tipikus céges honlapfunkciót nagyobb arányban építenek bele a honlapba, mint a nem családi vállalkozások. A nem családi vállalkozások a családi vállalkozásokhoz képest nagyobb hangsúlyt fektetnek a LinkedIn-jelenlétre.

Fotó: AFP

Nagyobb árbevételű cégeknél a honlapon lényegesen gyakoribb funkció az üzletkereső, az online árlista, illetve a cégről megjelent cikkgyűjtemény. A legpotensebb (diamond) cégek gyakrabban publikálják céges adataikat, közölnek árlistát, de ritkábban alkalmaznak hírleveleket, illetve sajtóközlemény-gyűjteményt.

Egy magas potenciálú kkv honlapja az alábbiakat tudja:

  • 90 százalékuknál megtekinthető a szolgáltatás- vagy termékválaszték
  • 60 százalékuknál részletes leírást olvashatunk a termékekről vagy szolgáltatásokról
  • 60 százalékuknál feliratkozhatunk hírlevélre
  • 39 százalékuk esetén fizethetünk kártyával a webáruházon keresztül
  • 32 százalékuk kezeli az összes megrendelést
  • 29 százaléknál elolvashatjuk más vásárlók véleményeit
  • 29 százalék esetén véleményt, hozzászólást írhatunk a termékről
  • Milyen a kkv-k fintech-hez való viszonya?

    A magas üzleti potenciállal bíró vállalkozások 45 százaléka hallott már vagy van elképzelése a fintechről (nem banki online fizetésről), de csak 10 százalékuk használja és további 20 százalékuk tervezi a jövőben hosszú távon használni. A fő korlátot az jelenti, hogy az előzőekkel ellentétben az ügyfelek mindössze 7 százaléka lenne hajlandó hozzáférést is biztosítani banki, pénzügyi, könyvelési adataihoz – vagyis a szenzitív adatokhoz.

    A fintech használatával szemben a fő aggályt az jelenti, hogy a cégeknek csak nagyon kis hányada (5-10 százaléka) lenne hajlandó egy külső, nem banki online szolgáltató részére megadni a banki és könyvelési adatait.

    A nem családi vállalkozások közel fele ismeri a fintech szolgáltatást, a családi vállalkozásoknál ez az arány valamivel kisebb: 41 százalék. A különbség inkább abban van, hogy a nem családi vállalkozások 15 százaléka már használja is ezt a nem banki fizetési megoldást, a családi vállalkozások viszont egyáltalán nem.

    Fotó: AFP

    Milyen fejlesztéseket terveznek a kkv-k következő öt évben?

    A családi vállalkozásoknak nyilvánvalóan minden beruházást, innovációt alaposan át kell gondolni, és ez meg is látszik visszafogott modernizációs politikájukban. A nem családi vállalkozások digitalizációs igénye ezzel szemben hatványozottabban jelen van a logisztikai nyilvántartások, a vállalati pénzügyi tervezés, a számlázási rendszer, a készlet- vagy raktárkezelő, és a vállalatirányítási rendszerek terén.

    A magas üzleti potenciállal bíró vállalkozások a következő öt évben főképp a

  • termék- és szolgáltatásfejlesztés korszerűsítése, új termék létrehozása (39 százalék)
  • előállító folyamatok fejlesztése (37 százalék)
  • ügyfélnyilvántartás, CRM (31 százalék)
  • vállalatirányítási rendszer bevezetése (29 százalék)
  • terén terveznek fejlesztéseket.

    A nagy árbevételű (700 millió forint felett) cégeknek égetően fontos a korszerű, digitalizált vállalatirányítási rendszer telepítése, a kisebb árbevételűek (51-700 millió között) inkább az ügyfélnyilvántartásra, CRM rendszerre helyezik a hangsúlyt.

    Fotó: AFP

    „A kutatási eredmények alapján derűlátók vagyunk: a kkv-k sokat hangoztatott online lemaradását mi nem tapasztaljuk, sőt, a magas üzleti potenciállal bíró kkv-k 85 százalékos honlap-penetrációját, egyre elterjedtebb közösségi média használatát és erős innovációs, digitalizációs hajlandóságát nagyon biztatónak találjuk. A cégek egyre tudatosabbak, hosszabb távon terveznek.

    Főleg a kisebb (51-100 millió forint bevételű) cégek esetében látjuk, hogy rendkívül gyorsan nőnek, high-tech megoldásokra is nyitottak,

    és az innovációs-digitalizációs platformokon is arra törekednek, hogy rendszereik, kommunikációs csatornáik, céges kultúrájuk a lehető legnaprakészebb legyen, ügyfélélményben pedig a maximumot nyújtsák”

    mondta el Bolyán Róbert, az UniCredit kis- és középvállalkozási üzletág igazgatója.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.