A következő évtizedekben nem csak többet kell dolgozniuk a kereskedelmi cégeknek a forgalom növeléséért és szinten tartásáért, a fejlesztésekbe is egyre nagyobb összegeket kell fektetniük, mert a fogyasztó új szintre lépett: nemcsak terméket, vásárlási élményt is akar. Az Insider Trends, a londoni székhelyű kereskedelmi és gyártói tanácsadó és piackutató vállalat folyamatosan figyeli a kereskedelmi innovációt, legutóbbi ötvenes listáján több itthon is ismert cég innovációja szerepel rangsor szerint.
Az Amazont itthon elsősorban a webes áruházáról ismerik a fogyasztók. Az Insideren az Amazon Go koncepció a céget az első helyre repítette, amely nem számít teljesen új ötletnek, pedig eddig a kereskedelmi láncok nem alkalmazták ezt a rendszert. A magyar sajtó szeptemberben számolt be róla, hogy
a cég 3000 olyan fizikai üzletet nyit, amelynek a rendszere monitorozza a vásárlói magatartást, amely terméket a kosárba tesznek, annak ellenértékét (egy mobiltelefonos applikáció segítségével) levonja a vásárló számlájáról. Így nincs kassza, nincs sorban állás, a vevő csak bemegy a boltba, leemeli a terméket a polcról és megy tovább.
A Sephorának nincs itthon boltja, de a hölgyek nagyon jól ismerik a világ egyik legnagyobb kozmetikaitermék-kereskedelmi láncát. Alapvetően nem eget rengető az innovációjuk, mégis a második helyre jöttek fel az Innovation Lab márkajelöléssel, illetve annak piaci kezelésével. Ezt a terméket az üzletekben a vásárlók tesztelhetik és elmondhatják a tapasztalataikat, sőt a fejlesztésbe is beleszólhatnak, legyen az csomagolás vagy a termék javítása. Ez az eladásösztönző modell várhatóan hatással lesz a többi, hasonló profilú láncra is.
A Walmartnak ugyancsak nincs itthon boltja (a 2000-es években tett egy kósza kísérletet a Cora itthoni felvásárlásával, de nem lett az ügyletből semmi), mégis a világ legnagyobb napi fogyasztásicikk-kereskedelmi lánca, jóllehet Európában közel sem annyira sikeres, mint az Egyesült Államokban.
A cég 2018-ban 200 millió dollárt költ floridai áruházaiban a mobilos scan and go rendszerére, amely hasonlóan működik, mint az Amazon imént említett fizetési rendszere.(Európában egyelőre a hipermarketek diszkontosítása a legerősebb innovációs projekt annak ellenére is, hogy a szóban forgó fizetési rendszerekkel felszerelt mintaboltok első körben a 2000-es években éppen a kontinensen nyitottak meg, igaz, csak kísérleti jelleggel.) A Walmart innovációja az Insideren a kilencedik lett.
Egy jóval kisebb (ruházati) kereskedelmi cég, az Everlane következik utána, a bevétele 40 millió dollár körüli, mégis a legnagyobbak mögé sorakozott fel. A cég a folyamatos transzparenciájáról ismert, a tizedik helyre azzal került, hogy igyekszik teljes egészében átláthatóvá tenni a a termékeire rakódó költségeket. Ezzel azt mutatja be, hogy a fogyasztó mennyit is költ ténylegesen a cég egyes márkatermékeire.
Ha ezzel a módszerrel sikerül a legnagyobbak közé bekerülnie, akkor ez a szemlélet minden bizonnyal megjelenik a legnagyobb gyártóknál is, így az elemzők szerint hosszú távon kevesebb ruházatiáru-készlet mehet a szemétégetőkbe. Ugyan az elemzők hozzáteszik:
az ezerdolláros női szandál anyag- és munkaköltségeiről valószínűleg soha nem derül ki a teljes igazság.
A Starbucks is felkerült az ötvenes listára, méghozzá az Apple-lel közösen fejlesztett fizetési rendszerével, mellette a Levi’s is, amely a Google-lal közösen fejlesztett olyan dzsekit, amely mobillal összekapcsolva interaktívvá válik.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.