Tavaly év végén kb. 1,7 millió hazai vállalkozást tartottak nyilván Magyarországon. Számuk, azon belül is elsősorban az önálló, egyéni vállalkozásoké rendre leköveti a gazdaság állapotát – derül ki a Sberbank közleményéből. Az egyéni vállalkozások száma az elmúlt évben például erősen bővült, az újonnan indulók jövője azonban számos tényezőtől függ.
Jellemzően háromféle kihívással küzdenek a kisvállalkozások a működésük második évében.
Ez leginkább egy rövid távú trendre felülő cég esetén fordul elő, amikor a vevők hamar megunják a terméket. Ebből még tovább lehet lendülni, ha talál a vállalkozó egy új értékesítenivalót, ami azonban általában forrásigényes.
Sok vállalkozás ugyanis mellékesként, hobbiprojektként indul, és csak egy idő után válik fő pénzkereseti forrássá. Ez azonban a vállalkozó teljes munkaidejének felhasználása mellett – ami igen nagy döntés, tekintve, hogy fel kell hozzá adni a korábbi biztos pénzkereseti lehetőséget – gyakran friss tőke bevonását is igényli.
A volumenbeli váltást általában a piac kényszeríti ki. Ilyen, mikor az ismertté válással hirtelen megugrik kereslet, beindul az export, vagy akár a konkurencia felfigyel és beszáll a piacra, a vállalkozás pedig fejlesztési kényszerbe kerül termék, humán erőforrás és a működés optimalizálás tekintetében egyaránt. Egy átlagos életgörbéjű cég esetében mindegyik kihívás megjelenik szoros egymásutánban.
– mondja a Sberbank mikrovállalati szegmensének vezetője. Takács Nikoletta tapasztalata alapján ez az a pillanat, amikor a vállalkozók felkeresik a hitelintézeteket.
Sokuknak nincsenek nagy értékű gépeik, ingatlanuk, ezért tárgyi fedezet nélküli hitellehetőséget keresnek, pár százezertől néhány millió forintos nagyságrendig, pár éves futamidővel. A bankok hasonló kínálatában többnyire a kritériumok is azonosak, a Sberbanknál például az első lezárt pénzügyi évet követően lehet folyamodni egy legfeljebb tízmillió forintos vállalkozói kölcsönért – mondta el Takács Nikoletta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.