Az olasz Pernigotti édességgyártó tulajdonosa, a török Toksöz Holding úgy döntött a minap, hogy hazaviszi Törökországba az olaszok egyik legkedveltebb csokijának a gyártását. Bár egy következő közleményben azt írták, megpróbálnak helyi partnereket bevonni, hogy a gyártás korszerűbb és fenntarthatóbb legyen, ez nem győzte meg sem a közvéleményt, sem az olasz kormányt.
Mint arról a Hvg.hu beszámolt, az olasz miniszterelnök-helyettes, munkaügyi és gazdasági miniszter, Luigi Di Maio azt nyilatkozta: Giuseppe Conte miniszterelnök fel fogja hívni a Toksözt, hogy bekéresse a cég vezetőit az irodájába, hiszen az olaszok nemzeti édességükként tartják számon a Pernigotti csokoládét, a gyár bezárása pedig munkahelyek százainak megszűnésével járna: a cég Novi Ligure-i székhelyén kétszáz embert foglalkoztatnak.
Maga a brand megmarad, a termelés egy része már Törökországban folyik, és a tulajdonos maga jelentette be az olaszországi gyár bezárását. Bár a cég az elmúlt öt évben 13 millió eurós veszteséget termelt, a szakszervezetek még szerkezeti átalakításban reménykedtek, ezért őket is meglepte a döntés.
A gyár megszűnésével egy 1860 óta fennálló hagyomány ér véget.
Ekkor nyitotta meg ugyanis Novi Ligure piacterén az olasz Stefano Pernigotti az üzletét, amely hamar ismertté vált ízletes nugátjaival.
A kereslet növekedése miatt Pernigotti a fiával együtt megalapította a családi céget, amely édességeket gyártott, és öt generáción keresztül meg is maradt családi tulajdonban.
A töretlenül felfelé ívelő cégtörténet egyik kimagasló mozzanata volt az 1882-es esztendő, amikor is a csokoládégyártó az olasz királyi család hivatalos beszállítója lett.
A 20. század elején a Pernigotti a szektor egyik legjelentősebb vállalatává vált, innovatív termelési metódusai híresek voltak. A második generáció tagja volt Paolo Pernigotti, aki elkötelezettségének és kutató természetének köszönhetően megalkotott egy forradalmi jelentőségű mézalapú csokoládét, így az első világháború ínséges, cukorhiányos időszakában sem kellett leállni a termeléssel.
Néhány évvel később, 1927-ben a ma már klasszikusnak számító Gianduiotto gyártása is megkezdődött.
A jellegzetes formájú mogyorós praliné hamarosan az olasz édességipar egyik legfontosabb termékévé vált. 1980-ban az egyik leszármazott, Stefano megvált a családi üzlettől, eladta a céget az Averna családnak, amely azután 2013-ban továbbértékesítette a mostani tulajdonosnak, a török Toksöz csoportnak.
Az új tulajdonos ígéretet tett rá, hogy nemzetközi vállalkozássá alakítja a céget, ám azóta a Pernigotti folyamatosan veszteséges, és négyszer váltott vezérigazgatót.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.