BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kivonul a csokik Ferrarija Olaszországból

A török tulajdonos bejelentette, hogy bezárja a csaknem két évszázados múlttal rendelkező Pernigotti csokoládéüzemet, és feltehetőleg Törökországba viszi a gyártást. Az olasz kormányt és a szakszervezeteket is meglepte a döntés.

Az olasz Pernigotti édességgyártó tulajdonosa, a török Toksöz Holding úgy döntött a minap, hogy hazaviszi Törökországba az olaszok egyik legkedveltebb csokijának a gyártását. Bár egy következő közleményben azt írták, megpróbálnak helyi partnereket bevonni, hogy a gyártás korszerűbb és fenntarthatóbb legyen, ez nem győzte meg sem a közvéleményt, sem az olasz kormányt.

Mint arról a Hvg.hu beszámolt, az olasz miniszterelnök-helyettes, munkaügyi és gazdasági miniszter, Luigi Di Maio azt nyilatkozta: Giuseppe Conte miniszterelnök fel fogja hívni a Toksözt, hogy bekéresse a cég vezetőit az irodájába, hiszen az olaszok nemzeti édességükként tartják számon a Pernigotti csokoládét, a gyár bezárása pedig munkahelyek százainak megszűnésével járna: a cég Novi Ligure-i székhelyén kétszáz embert foglalkoztatnak.

Egy 1860-ban született legenda érhet véget
Fotó: Shutterstock

Maga a brand megmarad, a termelés egy része már Törökországban folyik, és a tulajdonos maga jelentette be az olaszországi gyár bezárását. Bár a cég az elmúlt öt évben 13 millió eurós veszteséget termelt, a szakszervezetek még szerkezeti átalakításban reménykedtek, ezért őket is meglepte a döntés.

A gyár megszűnésével egy 1860 óta fennálló hagyomány ér véget.

Ekkor nyitotta meg ugyanis Novi Ligure piacterén az olasz Stefano Pernigotti az üzletét, amely hamar ismertté vált ízletes nugátjaival.

A kereslet növekedése miatt Pernigotti a fiával együtt megalapította a családi céget, amely édességeket gyártott, és öt generáción keresztül meg is maradt családi tulajdonban.

A töretlenül felfelé ívelő cégtörténet egyik kimagasló mozzanata volt az 1882-es esztendő, amikor is a csokoládégyártó az olasz királyi család hivatalos beszállítója lett.

A 20. század elején a Pernigotti a szektor egyik legjelentősebb vállalatává vált, innovatív termelési metódusai híresek voltak. A második generáció tagja volt Paolo Pernigotti, aki elkötelezettségének és kutató természetének köszönhetően megalkotott egy forradalmi jelentőségű mézalapú csokoládét, így az első világháború ínséges, cukorhiányos időszakában sem kellett leállni a termeléssel.

Néhány évvel később, 1927-ben a ma már klasszikusnak számító Gianduiotto gyártása is megkezdődött.

A jellegzetes formájú mogyorós praliné hamarosan az olasz édességipar egyik legfontosabb termékévé vált. 1980-ban az egyik leszármazott, Stefano megvált a családi üzlettől, eladta a céget az Averna családnak, amely azután 2013-ban továbbértékesítette a mostani tulajdonosnak, a török Toksöz csoportnak.

Az új tulajdonos ígéretet tett rá, hogy nemzetközi vállalkozássá alakítja a céget, ám azóta a Pernigotti folyamatosan veszteséges, és négyszer váltott vezérigazgatót.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.