BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokba kerül a metrópótlás a BKV-nak

A csaknem három hónappal meghosszabbodott buszos metrópótlásnak az északi vonalon körülbelül 700 millió forint a költsége.

Mintegy 4,5 milliárd forint többletköltsége van az idén a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV) a 3-as metróvonal északi szakaszán működtetett buszos metrópótlás miatt – közölte a társaság a Világgazdaság érdeklődésére. Ez a tétel szerepel a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott idei üzleti tervben, és magában foglalja az esti és a hét végi teljes vonali autóbuszos helyettesítést is. A többletköltségek 56 százaléka anyagi jellegű, 44 százaléka pedig személyi jellegű ráfordítás.

A 3-as metró északi kiesése nemcsak viszi, hanem hozza is a pénzt:

a metró részleges leállásával az előző évhez képest 1,4 milliárd forintot takarítanak meg – ennek 76 százaléka anyagi, 24 százaléka pedig személyi jellegű ráfordítás.

Az autóbuszos pótlás még tavaly november elején kezdődött meg a Lehel tér és az Újpest-központ megálló közötti, nagyjából hat kilométeres szakaszon. A BKV tájékoztatása szerint hétköznapokon 62 autóbusz vesz részt a pótlási feladatok ellátásában, ugyanez iskolaszünetben 58-ra csökken. A hétvégéken valamivel több járművet állítanak forgalomba: szombatonként 86, vasárnaponként pedig 73 autóbusz szállítja az utasokat a teljes szakaszon.

Fotó: Földi D. Attila

Az eredeti ütemezésben a műszaki átadás kezdetét idén december 15-re jelölték ki. Mivel az átadás-átvételi eljárás jogszabály szerinti időtartama legfeljebb harminc nap, a metróforgalmat legkorábban 2019. január 16-án indíthatták volna újra.

Csakhogy az újabb tervek – ahogyan a BKV október közepén jelezte – már a jövő év március végére teszik a felújított szakasz megnyitását az utazóközönség előtt. Lapunk számítása szerint

a csaknem három hónappal meghosszabbodott buszos metrópótlásnak az északi vonalon körülbelül 700 millió forint a költsége.

Ha az első negyedév végén helyreáll a metróközlekedés, az nem jelenti a 3-as vonalon besegítő buszok kivonását, hiszen az elképzelések szerint a déli szakasz rekonstrukciója (a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér megálló között) jövő tavasszal megkezdődik. Ezen a szakaszon átmenetileg szintén buszok járnak majd metró helyett. A BKV közlése szerint a cég közgyűlés által elfogadott, 2019. évi üzleti terve számol ennek költségeivel.

Az északi szakasz lassabb elkészültének oka a BKV szerint az, hogy az erről szóló szerződés aláírása (2017. szeptember 4.) után előre nem látható, a szerződéses határidőkre kiható körülmények következtek be. Ezek egyike, hogy a vasúti hatóság időközben minimum két hónapos eredményes üzemi próbához kötötte az állomások megnyitását.

A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.