Mintegy 4,5 milliárd forint többletköltsége van az idén a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV) a 3-as metróvonal északi szakaszán működtetett buszos metrópótlás miatt – közölte a társaság a Világgazdaság érdeklődésére. Ez a tétel szerepel a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott idei üzleti tervben, és magában foglalja az esti és a hét végi teljes vonali autóbuszos helyettesítést is. A többletköltségek 56 százaléka anyagi jellegű, 44 százaléka pedig személyi jellegű ráfordítás.
A 3-as metró északi kiesése nemcsak viszi, hanem hozza is a pénzt:
a metró részleges leállásával az előző évhez képest 1,4 milliárd forintot takarítanak meg – ennek 76 százaléka anyagi, 24 százaléka pedig személyi jellegű ráfordítás.
Az autóbuszos pótlás még tavaly november elején kezdődött meg a Lehel tér és az Újpest-központ megálló közötti, nagyjából hat kilométeres szakaszon. A BKV tájékoztatása szerint hétköznapokon 62 autóbusz vesz részt a pótlási feladatok ellátásában, ugyanez iskolaszünetben 58-ra csökken. A hétvégéken valamivel több járművet állítanak forgalomba: szombatonként 86, vasárnaponként pedig 73 autóbusz szállítja az utasokat a teljes szakaszon.
Az eredeti ütemezésben a műszaki átadás kezdetét idén december 15-re jelölték ki. Mivel az átadás-átvételi eljárás jogszabály szerinti időtartama legfeljebb harminc nap, a metróforgalmat legkorábban 2019. január 16-án indíthatták volna újra.
Csakhogy az újabb tervek – ahogyan a BKV október közepén jelezte – már a jövő év március végére teszik a felújított szakasz megnyitását az utazóközönség előtt. Lapunk számítása szerint
a csaknem három hónappal meghosszabbodott buszos metrópótlásnak az északi vonalon körülbelül 700 millió forint a költsége.
Ha az első negyedév végén helyreáll a metróközlekedés, az nem jelenti a 3-as vonalon besegítő buszok kivonását, hiszen az elképzelések szerint a déli szakasz rekonstrukciója (a Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér megálló között) jövő tavasszal megkezdődik. Ezen a szakaszon átmenetileg szintén buszok járnak majd metró helyett. A BKV közlése szerint a cég közgyűlés által elfogadott, 2019. évi üzleti terve számol ennek költségeivel.
Az északi szakasz lassabb elkészültének oka a BKV szerint az, hogy az erről szóló szerződés aláírása (2017. szeptember 4.) után előre nem látható, a szerződéses határidőkre kiható körülmények következtek be. Ezek egyike, hogy a vasúti hatóság időközben minimum két hónapos eredményes üzemi próbához kötötte az állomások megnyitását.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.