Az elektromobilitásra való átállás miatt hosszú távon 114 ezer állás szűnik meg a német gazdaságban – erre a következtetésre jutott egy frissen publikált tanulmány. A Munkaerőpiaci és Hivatáskutatói Intézet (IAB) felmérése szerint
a munkahelyek eltűnése leginkább az autóipart sújtja, a szektorban 83 ezer pozíciót számolhatnak fel. Ma mintegy 800 ezren dolgoznak Németországban a járműgyártásban.
A kiugró adatot azzal magyarázzák, hogy a belső égésű motorok előállítása jóval több élő munkaerőt igényel, mint a kevésbé komplex elektromos meghajtású konstrukcióké, ezért a gyártásban kevesebb emberre lesz szükség. Ez a hatás főleg a szakmunkát végzőket érinti majd, de a kutatás szerzői szerint nem zárható ki, hogy a magasabb képzettségű munkaerő is megérzi a negatív folyamatot.
Az IAB szerint az e-autók aránya 2035-re eléri a 23 százalékot.
Ezt meghaladó részesedés esetén emelkedhet a megszűnő munkahelyek száma is.
A tanulmány megállapításai azért is figyelemre méltók, mert a Volkswagen éppen a napokban jelentette be, hogy belátható időn belül kiszáll a belső égésű technológiából. „A 2026-os év lesz az utolsó, hogy ilyen platformú járművek gyártását elindítjuk” – jelentette be a konszern stratégiai igazgatója, Michael Jost.
Kapacitásaikat az elektromos megoldásokra kívánják fordítani, ebben látják a jövőt, a benzin- és dízelüzemmel szakítani akarnak.
A Volkswagen a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy nemcsak a zwickaui, hanem a hannoveri és az emdeni üzemeit is elektromos autók gyártására állítja át, és konszernszinten 30 ezres létszámcsökkentést tervez. Ugyanakkor a szoftverfejlesztési és akkumulátor-üzletágban 9 ezres létszámnövelést is előirányoztak. Ezt a közlést a szakma kisebb atombombaként értelmezte, hiszen a gyakorlatban azt jelenti, hogy Wolfsburgban már középtávon leszerelik a robbanómotorok gyártósorait. Mindez drasztikus változás – a Volvo például eddig csupán a dízelmotor kivezetéséről döntött –, még akkor is, ha egyébként a Volkswagen 2050-re tervezi elérni, hogy teljes egészében klímasemleges vállalattá váljon. A számítás alapja az az iparági ökölszabály, amely azt mondja ki, hogy egy-egy modell – a megjelenéstől a kivezetésig – hétéves ciklust ölel fel egy autógyár életében, hasonlóképpen egy új típus megtervezése is ugyanennyi időt emészt fel.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.