Fontos feladatnak tartja a kormány a magyar vállalkozók generációváltásának és a kis- és középvállalkozások digitalizációs előrelépésének támogatását, éppen ezért mindkét témával kiemelten foglalkozik a kkv-stratégia, amelyet a Világgazdaság információi szerint májusig el is fogadhatnak. Az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál lapunknak jelezték, hogy a dokumentum koncepcióját a Vállalkozásfejlesztési Tanács megvitatta és támogatta, a szaktárca most a stratégia szakmai részletein és a kapcsolódó intézkedési terven dolgozik.
Az előkészület alatt álló kkv-stratégia kapcsán lényeges, hogy ne csak 2-3 ezer cég tartson lépést a változó világgal, hanem a félmillió működő hazai vállalkozás nagy része együtt ugorhasson szintet
– mondta a Világgazdaságnak Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára. Úgy véli, előremutató, hogy öttel csökkent az idén az adónemek száma, mint ahogy valódi válasz a piaci igényekre, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) esetében 8-ról 12 millió forintra nőtt a bevételi határ.
Azt is pozitívumként értékelte a VOSZ főtitkára, hogy kevesebb adatot kérnek a munkáltatóktól egy alkalmazott beléptetéséhez, mint korábban, de az adminisztrációs terhek további drasztikus csökkentésére van szükség. Mivel a versenyszféra 95 százalékát mikro- és kisvállalkozások alkotják, ez a lépés elkerülhetetlen. Jó irány az élő munkára rakódó terhek mérséklése is, de e tekintetben Magyarországnak még mindig vannak teendői, az adóéket belátható időn belül tovább kell csökkenteni.
Perlusz László szerint az ipar 4.0-s megoldások használatára történő felkészülésben gyengén muzsikálnak a kis- és középvállalkozások, és nem is elég nyitottak, igaz, ezen a téren a régióban is inkább a nagyobb cégek járnak az élen. Pedig ágazattól és cégmérettől függetlenül rövidesen megkerülhetetlenné válik a mesterséges intelligencia alkalmazása, a hálózatok összekapcsolása a gyártásban.
Meglátása szerint egy integrátorprogram hozhat áttörést a modern technológia meghonosításában, amelyen keresztül nemcsak néhány száz vagy ezer szerencsés vállalkozás, hanem minden egyes fejlődési potenciállal rendelkező piaci szereplő valós, konkrét támogatást kaphat és minősítést szerezhet.
A VOSZ főtitkára szerint az, hogy a kkv-k minél nagyobb hányada beléphessen a beszállítói hálózatokba és megjelenhessen az exportpiacokon, mindezek következménye lehet, de ehhez az átfogó koncepciónak az adó- és adminisztrációs terhek csökkentésére és a munkatermelékenység növelésére kell fókuszálnia.
A kkv-k foglalkoztatják a vállalkozásoknál dolgozók kétharmadát, miközben az előállított hozzáadott érték mindössze 54 százaléka kapcsolódik hozzájuk. A kkv-k termelékenységének növelése tehát segítheti a gazdaság további növekedését
– hívta fel lapunk figyelmét a 2016-os adatokra hivatkozva Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági csoportjának vezetője. Ha vállalkozókat kérdezünk arról, hogy mi az, amit leginkább problémának tartanak, akkor első helyen az üzleti környezetet említik. Itt egyaránt gondolhatunk az adminisztrációs terhekre, a vállalatok közötti korrekt kapcsolatokra vagy a szabályozói környezetre.
Látható tehát, hogy az államnak igenis lehet feladata egy ilyen stratégia létrehozásában és megvalósításában. Regős hozzátette, hogy a kisebb vállalatoknak a fejlődés, a digitalizáció, a forrásszerzés és a vállalkozói készségek fejlesztése nem feltétlenül megy külső segítség nélkül, így itt is lehetőség van állami segítségnyújtásra. A kkv-k fejlesztése azért is fontos, mert Magyarországon hazai tulajdonban jellemzően kkv-k vannak, magyar nagyvállalat csak néhány található.
Jobban be kell vonni a szakmai szervezeteket a központi programok, így a kkv-stratégia gyakorlati alkalmazásába is Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnöke szerint. Lapunknak kifejtette: a három-öt fős cégeknél nincs idő arra, hogy informálódjanak, milyen segítséget kérhetnek, különösen igaz ez vidéken, a konvergenciarégiókban.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.