BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A médiahatóság szerint minden rendben a tv-s reklámhangerővel

Az NMHH szerint egyre kevesebb az ordító erejű reklám, ha azonban büntetnek, akkor többnyire csak a kisebb csatornákat bírságolják.

Már sok éve él a jogszabály, miszerint tilos üvöltetni a reklámokat, mégis naponta találkozunk eltérő hangerővel a műsorok és a reklámok között. Mindez azért problémás, mert a médiatörvény szabályozza a műsorsugárzás útján továbbított televíziós és rádiós médiatartalmak hangosságát, illetve elvárást fogalmaz meg a médiaszolgáltatókkal szemben, hogy módosítsanak az alkalmazott hangtechnikai módszereiken.

A magyar médiatörvény szigorúbb lenne a külföldinél

A hazai médiatörvény értelmében már a nulla dB-t meghaladó mértékű eltérés is jogsértő, azonban a nemzetközi ajánlás és külföldi jogi szabályozás figyelembevételével kialakított joggyakorlat keretében

a Médiatanács a 3 dB-nél nagyobb hangerő különbség esetében vélelmezi a médiatörvény reklámhangerősségre vonatkozó rendelkezés megsértését,

és indít eljárást az adott médiaszolgáltatóval szemben – közölte a VG.hu megkeresésére a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Kommunikációs Igazgatósága. Egyszerűbben fogalmazva, a külföldi gyakorlatokhoz igazodva, a magyar hatóság kicsit engedékenyebb lett, viszont sok esetben nincs jogköre büntetni a renitenseket.

Fotó: Shutterstock

Az NMHH feladat- és hatásköre ugyanis csak a magyar joghatóság (a médiatörvény hatálya) alá tartozó médiaszolgáltatások vizsgálatára terjed ki, egyéb, Magyarországon sugárzó, de

külföldi székhelyű médiaszolgáltatások esetében eljárás lefolytatására, jogkövetkezmény alkalmazására nincs lehetősége.

Éppen ezért a joghatóságra vonatkozó uniós előírásoknak azért van kiemelkedő jelentőségük, mert számos, nagyrészt a magyar közönséget célzó médiaszolgáltató nem magyar joghatóság alatt áll, ezáltal a magyar médiatörvény előírásainak nem kell megfelelniük.

Egyre kevesebb az ordító hangerejű reklám

Bár a tévénézők szerint még mindig vannak – szó szerint ordító – különbségek egy film és az azt megszakító reklám hangereje között, az NMHH álláspontja szerint a helyzet egyre jobb.

A testület tapasztalatai alapján a magyar joghatóság alá eső jogsértések száma évről évre jelentősen csökken.

A hatóság folyamatosan, minden hónapot érintve (negyedéves bontásban) hivatalból, valamint állampolgári bejelentések alapján is vizsgálja a médiaszolgáltatók műsorát a reklámhangerő-túllépés szempontjából. Médiaigazgatásra vonatkozó bármilyen szabály megsértésének gyanúja miatt

bárki bejelentéssel fordulhat a hatósághoz,

amely alapján az – mérlegelése szerint – hivatalból eljárást indíthat. A reklámhangerővel kapcsolatos problémákat tehát nemcsak az NMHH figyeli, hanem a nézők is aktív részesei a „rend fenntartásának”, amennyiben ugyanis bárki szabályszegést észlel tévénézés közben, azt ezen a linken jelentheti.

A fő renitenst már két éve büntetik

A hatóság szakemberei a reklámok hangerősségét – a vonatkozó nemzetközi ajánlásokat és szabványokat figyelembe véve – egy saját fejlesztésű szoftver segítségével ellenőrzik, az eredményeket pedig hitelesített, erre a célra kifejlesztett mérőeszközökkel ellenőrzi. Ezen ellenőrzések során bukott el az elmúlt két évben a Digital Media And Communications Zrt., amely a Film4, a Galaxy4, a Story4 és a TV4 szolgáltatója.

Idén eddig 2,34 millió forintra büntették a szolgáltatót a környező műsorszámokhoz képest hangosabb reklámblokkok miatt, amely a médiatörvény hatálybalépése óta az eddigi legmagasabb bírság ebben a jogsértési kategóriában.

2018-ban a testület összesen két határozatában, ugyanezzel a médiaszolgáltatóval szemben állapított meg jogsértést, amely egyidejűleg több audiovizuális médiaszolgáltatást (is) érintett. Az első esetben (Story5, 4-es csatorna, Galaxy TV) 440 ezer forint, a második esetben (4-es csatorna, Galaxy TV) 600 ezer forint, így összesen alig több mint 1 millió forint bírság kiszabására került sor.

Fotó: AFP

Azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy a folyamatos szabályszegések miatt gondolkodnak-e komolyabb szankcionáláson, a Kommunikációs Igazgatóság úgy nyilatkozott, hogy nem feltétlenül szükséges, tekintve hogy a hatóság tapasztalatai alapján a jogsértések száma évről évre jelentősen csökken.

A szankció alkalmazásakor széles körű mérlegelési jogkörrel rendelkeznek. A médiatörvény meghatároz egy szempontrendszert, amelyet a hatóságnak valamennyi szankció alkalmazásra irányuló eljárásban vizsgálnia kell. Ezek a

  • jogsértés súlya,
  • a jogsértés ismételtsége, folyamatossága, időtartama,
  • a jogsértéssel elért vagyoni előny,
  • a jogsértéssel okozott érdeksérelem, az érdeksérelmet szenvedett és veszélyeztetett személyek száma,
  • a jogsértéssel okozott kár,
  • a személyiségi jogsérelem,
  • a jogsértés piacra gyakorolt hatása,
  • illetve az egyedi ügyben értékelhető egyéb szempontok.
  • A hatóság minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügy összes körülményét, így például a korábbi bírságok összegét is figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmény adott formáját, mértékét.

    Ha az összképet nézzük, megállapíthatjuk, hogy a piacvezető szolgáltatók – és azok csatornái – makulátlanul működnek a reklámhangerőt illetően, s gyakorlatilag csak egy olyan szolgáltató van, amelyet az elmúlt két esztendőben jogsértésen kaptak.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.