Már sok éve él a jogszabály, miszerint tilos üvöltetni a reklámokat, mégis naponta találkozunk eltérő hangerővel a műsorok és a reklámok között. Mindez azért problémás, mert a médiatörvény szabályozza a műsorsugárzás útján továbbított televíziós és rádiós médiatartalmak hangosságát, illetve elvárást fogalmaz meg a médiaszolgáltatókkal szemben, hogy módosítsanak az alkalmazott hangtechnikai módszereiken.
A hazai médiatörvény értelmében már a nulla dB-t meghaladó mértékű eltérés is jogsértő, azonban a nemzetközi ajánlás és külföldi jogi szabályozás figyelembevételével kialakított joggyakorlat keretében
a Médiatanács a 3 dB-nél nagyobb hangerő különbség esetében vélelmezi a médiatörvény reklámhangerősségre vonatkozó rendelkezés megsértését,
és indít eljárást az adott médiaszolgáltatóval szemben – közölte a VG.hu megkeresésére a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Kommunikációs Igazgatósága. Egyszerűbben fogalmazva, a külföldi gyakorlatokhoz igazodva, a magyar hatóság kicsit engedékenyebb lett, viszont sok esetben nincs jogköre büntetni a renitenseket.
Az NMHH feladat- és hatásköre ugyanis csak a magyar joghatóság (a médiatörvény hatálya) alá tartozó médiaszolgáltatások vizsgálatára terjed ki, egyéb, Magyarországon sugárzó, de
külföldi székhelyű médiaszolgáltatások esetében eljárás lefolytatására, jogkövetkezmény alkalmazására nincs lehetősége.
Éppen ezért a joghatóságra vonatkozó uniós előírásoknak azért van kiemelkedő jelentőségük, mert számos, nagyrészt a magyar közönséget célzó médiaszolgáltató nem magyar joghatóság alatt áll, ezáltal a magyar médiatörvény előírásainak nem kell megfelelniük.
Bár a tévénézők szerint még mindig vannak – szó szerint ordító – különbségek egy film és az azt megszakító reklám hangereje között, az NMHH álláspontja szerint a helyzet egyre jobb.
A testület tapasztalatai alapján a magyar joghatóság alá eső jogsértések száma évről évre jelentősen csökken.
A hatóság folyamatosan, minden hónapot érintve (negyedéves bontásban) hivatalból, valamint állampolgári bejelentések alapján is vizsgálja a médiaszolgáltatók műsorát a reklámhangerő-túllépés szempontjából. Médiaigazgatásra vonatkozó bármilyen szabály megsértésének gyanúja miatt
bárki bejelentéssel fordulhat a hatósághoz,
amely alapján az – mérlegelése szerint – hivatalból eljárást indíthat. A reklámhangerővel kapcsolatos problémákat tehát nemcsak az NMHH figyeli, hanem a nézők is aktív részesei a „rend fenntartásának”, amennyiben ugyanis bárki szabályszegést észlel tévénézés közben, azt ezen a linken jelentheti.
A hatóság szakemberei a reklámok hangerősségét – a vonatkozó nemzetközi ajánlásokat és szabványokat figyelembe véve – egy saját fejlesztésű szoftver segítségével ellenőrzik, az eredményeket pedig hitelesített, erre a célra kifejlesztett mérőeszközökkel ellenőrzi. Ezen ellenőrzések során bukott el az elmúlt két évben a Digital Media And Communications Zrt., amely a Film4, a Galaxy4, a Story4 és a TV4 szolgáltatója.
Idén eddig 2,34 millió forintra büntették a szolgáltatót a környező műsorszámokhoz képest hangosabb reklámblokkok miatt, amely a médiatörvény hatálybalépése óta az eddigi legmagasabb bírság ebben a jogsértési kategóriában.
2018-ban a testület összesen két határozatában, ugyanezzel a médiaszolgáltatóval szemben állapított meg jogsértést, amely egyidejűleg több audiovizuális médiaszolgáltatást (is) érintett. Az első esetben (Story5, 4-es csatorna, Galaxy TV) 440 ezer forint, a második esetben (4-es csatorna, Galaxy TV) 600 ezer forint, így összesen alig több mint 1 millió forint bírság kiszabására került sor.
Azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy a folyamatos szabályszegések miatt gondolkodnak-e komolyabb szankcionáláson, a Kommunikációs Igazgatóság úgy nyilatkozott, hogy nem feltétlenül szükséges, tekintve hogy a hatóság tapasztalatai alapján a jogsértések száma évről évre jelentősen csökken.
A szankció alkalmazásakor széles körű mérlegelési jogkörrel rendelkeznek. A médiatörvény meghatároz egy szempontrendszert, amelyet a hatóságnak valamennyi szankció alkalmazásra irányuló eljárásban vizsgálnia kell. Ezek a
A hatóság minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügy összes körülményét, így például a korábbi bírságok összegét is figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmény adott formáját, mértékét.
Ha az összképet nézzük, megállapíthatjuk, hogy a piacvezető szolgáltatók – és azok csatornái – makulátlanul működnek a reklámhangerőt illetően, s gyakorlatilag csak egy olyan szolgáltató van, amelyet az elmúlt két esztendőben jogsértésen kaptak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.