BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Schwarzenegger és Jennifer Lawrence tolta a hazai filmipar szekerét

Harmadik éve folyamatosan százmilliárd forint fölött költöttek filmgyártásra Magyarországon, amelynek 84 százaléka kizárólag külföldről érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyilvántartása szerint. Az összesített nézőszámok alapján tavaly a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre váltottak a legtöbb jegyet a hazai mozinézők. Az utolsó negyedévben az artmozikban a tizenkét legnézettebb filmből hét volt magyar.

2018-ban is meghaladta a százmilliárd forintot a hazai filmes összköltés:

  • 2016-ban ez az összeg 125,4 milliárd,
  • 2017-ben 108,2 milliárd,
  • míg tavaly 110,1 milliárd volt
  • az NMHH Nemzeti Filmirodájának nyilvántartása alapján, és ebből átlagosan az összegek 84 százalékát kizárólag külföldről hozták hazánkba.

    Jennifer Lawrence a Vörös Veréb című filmben
    Fotó: Chernin entertainment / Film rites / Soundtrack New York

    Összesen 333 film gyártását regisztrálták itthon – míg 2017-ben 285-öt –, ebből 245 magyar alkotás volt, négy koprodukció és 84 külföldi film. Hazai filmekből harminccal gyártottak többet, mint 2017-ben, és a bérmunka is több lett: 2015-ben és 2016-ban még csak ötven külföldi produkciót forgattak Magyarországon, tavalyelőtt pedig 64-et.

    Közülük költségvetési szempontból kiemelkedik az Arnold Schwarzenegger és Linda Hamilton főszereplésével készült legújabb Terminátor-film, amelyre 16,9 milliárdot, valamint a Vörös Veréb című Jennifer Lawrence-film, amelyre 11,3 milliárdot költöttek.

    Mivel a filmes adókedvezményt a kormány tavaly 25 százalékról 30 százalékra emelte, a külföldi stábok nagy valószínűséggel idén sem maradnak távol.

    Fotó: NMHH

    Tarolt a Mamma Mia!, TOP10-es a Valami Amerika 3

    Tavaly 15,6 millióan váltottak jegyet a hazai mozikban, ami félmillióval több, mint a 2017-es 15,1 millió fős nézőszám, a 2016-os látogatószámot pedig egymillióval haladja meg.

    Egymilliárddal nőtt a filmszínházak jegyárbevétele: bruttó 20,9 milliárd forintról 21,9 milliárd forintra.

    Tavaly is enyhén emelkedett az átlag jegyár, a 2017-es 1375,5 forintról 1407,5 forintra. A legolcsóbban Tolna megyében lehetett jegyet váltani átlagosan 854,5 forintért, a legdrágább mozibelépőket pedig Budapesten árulták 1531 forintos átlagáron.

    Részlet a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmből
    Fotó: Legendary entertainment / Universal

    Az összesített nézőszámok alapján

  • a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre voltak a legtöbben, 573,3 ezren kíváncsiak,
  • amelyet a Bosszúállók: Végtelen háború követett 572,3 ezer nézővel.
  • A harmadik legnézettebb film a Bohém rapszódia volt 533,7 ezer nézővel.
  • A magyar filmek közül a Valami Amerika 3 volt a legnézettebb, az összes film közül a hetedik helyezést érte el, és összesen 371,2 ezren váltottak rá jegyet.

    Fotó: NMHH

    Négy magyar alkotás a legnézettebb tíz között az artmozikban

    2018-ban a művészmozikban is a Mamma Mia! volt a legnépszerűbb, amely összesen 35,2 ezer nézőt vonzott.

    A musicalt két magyar alkotás követi: a Napszálltára 27,4 ezren, a Testről és lélekről című alkotásra pedig 25,3 ezren váltottak jegyet.

    Az artmozik tíz leglátogatottabb filmje között további két magyar alkotás szerepel: a Valami Amerika 3 a nyolcadik (21,7 ezer néző), a Ruben Brandt, a gyűjtő (17,9 ezer néző) pedig a kilencedik helyet érte el az éves összesítésben.

    Az utolsó negyedévben különösen népszerűek voltak a hazai alkotások az artmozikban: a tizenkét legnézettebb filmből hét volt magyar. Akkor a második helyet a Napszállta érte el, amelyet a Ruben Brandt, a gyűjtő, az Egy nap és a BÚÉK követtek. A Rossz versek a hetedik, a Nyitva a kilencedik, az X – A rendszerből törölve pedig a tizenkettedik legtöbbet látogatott alkotás volt. A negyedévet egyébként a Bohém rapszódia nyerte 24,6 ezer nézővel.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.