Megállt a használtcikk piac, 2015 óta már nem nő, de nagyságrendje nem változott, bő 30 milliárdot elköltenek ott is a vásárlók. 2019 első negyedévében is annyiért turkáltak a magyarok, mint korábban. Előtte ugyanakkor egy évtized alatt háromszorosára futott fel a használt termékek piaca. Nem csak ruha, hiszen elektronikai cikkekről is beszélhetünk.
2012-ben még hétezer-négyszáz használt cikkes bolt volt, ma már csak ötezer-hétszáz található. Ezek zöme kisbolt, bár akadnak nagyobb vállalkozások is a piacon. A legtöbb Budapesten van, ezer feletti számban, a fővárosban pedig az ötödik kerületben található 109, más kerületekben jóval kevesebb turkáló akad. Az ország közepén a számuk másfél ezer felett mozog, a Dunántúlon is hasonló számban találunk még turkálót, de a keleti országrészben már több mint 2600 a boltszám.
A bevásárlóközpontokban is vannak a turkálók, kereken ötven darab.
Sok minden változott a turkálókban is. Számos turkáló a weben is kínálja portékáját, közöttük jó néhány külhoni vállalkozás (angol, bolgár, lengyel is akad például közöttük, magyar nyelvű honlappal). A korábbi kilós ártenger is módosult, egyre több a darabáras használt portéka. A beszámolók szerint ez jóval jövedelmezőbb, ennek köszönhető, hogy bár sokkal – negyedével – kevesebb a turkáló, a bevételük nem csökkent.
A legkedveltebbek egyike az angol használt ruha, de az majd csak később derül ki, a Brexit mennyit visz el a használt ruhások konyhájáról.
A származási helyeket nézve listavezetők között van az angol után a holland forrás, de az olaszok is valahol az élbolyban tanyáznak.
A nagyobb használt ruhaboltosoknál 210 ezer forint körül van az eladók havi bruttó átlagkeresete, ami azért a 240 ezer forint körüli boltos átlagnál kevesebb, de például a ruhás piaci eladó 190 ezer forintjánál több. Ruhaboltban, cipőboltban 230 ezer forint felett lehet bruttóban keresni, így nem véletlen, hogy a piacvezető Háda 80 boltjában 20 állást hirdet, minden negyedikben.
Nagykereskedelem nélkül nem megy a turkálós ruhapiac sem, a Háda is csinálja, a Textrade-nek pedig ez az üzletmenete, korábban még állami támogatást is kapott beruházásához. De exportál is szépen, 5 milliárd forint értékre is felfutott a külhoni eladása, ami több volt, mint a belföldi értékesítése. Úgy látszik, máshol is megy a turkálós piac.
A többiek már kisebbek, de például a Humana 11 boltot visz a turkálók piacán. És a nagyobbaknak azért boltonként össze kell hozniuk 10 millió forint feletti forgalmat, különben nem tudnának megélni. Kell persze itt is az akció, a pontgyűjtés és minden máshol szokványos vásárlócsalogató eszköz.
A használt ruhás piac megtorpanása több dologgal is összefügg:
Tehát van verseny a ruhás piacon az olcsóságban, a darabáras használt holminak meg kell ütköznie a kínai piac, vagy éppen egy fast fashion akcióval is.
Akad turkáló, ahol árufeltöltés minden nap van, de akad olyan is, ahol csak hetente hirdetik a cserét. A webturin ez azért gyorsabban megy, a leggyakoribb a napi egy-két frissítés. És persze a webturinak követnie kell percnyi pontossággal, mi az ami elkelt, azt jobb azonnal törölni a honlapról, különben csalódott lesz a másodiknak ugyanazt kiválasztó és a kosárra hiába kattintgató vásárló.
Kulcsszavak az osztályozott, a válogatott, a bálabontás, az újszerű, az extra minőség.
Úgy tűnik, a korábban népszerű kilós árat sok helyen felváltotta az egyes darabokra szabott darabár, ami a vásárlónak is elegánsabb kínálatként hangzik. Igyekeznek a turkálók felturbózni a használt ruha minőségét is.
A divatra is figyelni kell, bármilyen furcsán hangzik is. A használtruha vásárlók is az újszerű minőséget kedvelik, csak olcsóbban szeretnének hozzájutni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.