Lars Larsen haláláról már júliusban cikkezett a sajtó – tévesen, de esetében nem áll meg, hogy akinek a halálhírét keltik, az sokáig él, a dán üzletember augusztus közepén, 71 éves korában elhunyt. A családi vállalkozás, a Jysk vezetését 47 éves fia vette át. Lars Larsen személye nemcsak Dániával és a Jyskkel kapcsolódik össze, az üzletembert a világon mindenhol ismerték, és meglepő módon elsősorban nem a kereskedelmi lánca, hanem a rendkívül jó üzleti érzéke és a nyolcvanas években elhíresült mondata,
a „Hello, Lars Larsen vagyok, és van egy jó ajánlatom” miatt.
A Jysk 1979-ban alakult 200 ezer dán koronából, vagyis nagyjából 20 ezer dollárból. Larsen könyvben írta meg, hogy már a hitelfelvétel is rendkívül kalandos volt, a házát terhelte meg jelzáloggal, amely jóval kevesebbet ért 200 ezer koronánál. A banknak is szépen levezette, hogy micsoda jó üzlet lakásfelszerelési, kelengye- és bútorboltot nyitni – ez abban az időben történt, amikor a dán életérzés, a Hygge éppen csak kibontakozóban volt. A bank azonban még abba is belekötött, hogy miért ilyen hosszú a cég neve. Larsen ugyanis a Jysk szó mellé odabiggyesztette a Sengetojslager szót, ami magyarra nehezen lefordítható szójáték az ágyneművel és a kiporolással vagy átvitt értelemben a kiteregetéssel elegyítve. De mivel a dán ágynemű szóban az ágy szó is komoly szerepet kap, így a szójáték tulajdonképpen a Jysk teljes árukínálatára és üzleti felfogására utalt.
Sőt, maga a Jysk szó is utalás a Jütland félszigetre, illetve az ott született emberekre vonatkozik.
Larsen természetesen igazat adott mindenkinek a hosszú névvel kapcsolatban, hiszen a könyve szerint a marketing és reklámipar a legjobban a nyolc karakter alatti márkaneveket tudja érthetővé tenni, mint például IKEA, Aldi vagy Bilka. Csakhogy az üzlet beindulásának pillanatában Larsen már használta ezt a nevet, elkészültek hozzá a logók, és túlságosan drága lett volna kicserélni őket. A cég huszonöt évig így használta a márkanevet.
Larsen arról is írt a könyvében, hogy az a 200 ezer dán korona, amelyből elindította a vállalkozást, valójában bruttó összeg volt, ugyanis kiszámolta az alkalmazottai fizetését és minden adminisztrációs kiadást, és végül körülbelül 101 ezer korona maradt az üzletre.
A bolt nem ment rosszul, de az üzletember nagyobb lehetőséget látott, és ekkor már a dán bútor és háztartási kellékek piacának gyártói pontosan tudták, hogy Larsen kőkemény alkupartner, és legendásan kedvező üzleteket kötött, amit ő természetesen nagyobb mértékben szeretett volna kiaknázni.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.