Négy éve nem látott szintre ért a Toyota nyeresége, a piacvezető japán autógyártó 6,09 milliárd dolláros üzemi eredményt ért el a szeptemberrel zárult második üzleti negyedévében. Az adat 12 százalékkal haladta meg a Refinitiv elemzői konszenzusát.
A cég ennek ellenére nem emelte a jövő márciusban záruló üzleti évére vonatkozó 22 milliárd dolláros üzemi profitcélját, amely egyébként 2,7 százalékkal kisebb az előző évben elkönyveltnél. Az óvatosság ellen szól, hogy a korábbi éves tervben szereplő 106-ról 107 jenesre gyengített dollárárfolyamra váltottak, ami elvileg a bevételei nagyobb hányadát exportpiacairól szerző autógyártó kezére játszik.
A keresleti előrejelzések már kevésbé, a cég üzleti évre szóló eladási tervét 2,7 százalékkal 10,7 millió gépjárműre csökkentették, amit az indiai, thaiföldi és indonéziai piacain tapasztalható visszaeséssel magyaráznak. Ezzel együtt is történelmi rekordot állíthatnak fel, a tavalyi 10,6 millió darabos értékesítési csúcsot átadva a múltnak.
A riválisok vélhetően kiegyeznének a Toyota éves várt profitzsugorodásának mértékével, náluk azonban ellentétes folyamatok zajlanak: a Mitsubishi, a Subaru és a Mazda az eladások csökkenésére panaszkodik, nyereségvárakozásaikat is durván visszavágták. Igaz, ebben az elektromos és önvezető autók terén jelentkező horribilis fejlesztési költségek nagyban közrejátszanak, de ez az iparág valamennyi szereplőjéről elmondható.
A Toyota kutatás-fejlesztési kiadásai is elszálltak, ám ezt a gyártási költségek szisztematikus csökkentésével próbálják ellensúlyozni, Mitsuru Kawai beszámolója szerint ezáltal 412 millió dollárt sikerült megtakarítaniuk a negyedévben. „Az utolsó cseppet is fel kell használnunk a festékes vödörből, mielőtt újat bontanánk” – szemléltette egy példával a vállalati filozófiáját az alelnök.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.