BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Toyotának a tájfun sem ártott meg

A japán autóeladások októberben éves alapon 25 százalékot zuhantak, a cégek sorra adják ki profitfigyelmeztetéseiket. Egyedül a Toyota állja a sarat.

Négy éve nem látott szintre ért a Toyota nyeresége, a piacvezető japán autógyártó 6,09 milliárd dolláros üzemi eredményt ért el a szeptemberrel zárult második üzleti negyedévében. Az adat 12 százalékkal haladta meg a Refinitiv elemzői konszenzusát.

A cég ennek ellenére nem emelte a jövő márciusban záruló üzleti évére vonatkozó 22 milliárd dolláros üzemi profitcélját, amely egyébként 2,7 százalékkal kisebb az előző évben elkönyveltnél. Az óvatosság ellen szól, hogy a korábbi éves tervben szereplő 106-ról 107 jenesre gyengített dollárárfolyamra váltottak, ami elvileg a bevételei nagyobb hányadát exportpiacairól szerző autógyártó kezére játszik.

Fotó: AFP

A keresleti előrejelzések már kevésbé, a cég üzleti évre szóló eladási tervét 2,7 százalékkal 10,7 millió gépjárműre csökkentették, amit az indiai, thaiföldi és indonéziai piacain tapasztalható visszaeséssel magyaráznak. Ezzel együtt is történelmi rekordot állíthatnak fel, a tavalyi 10,6 millió darabos értékesítési csúcsot átadva a múltnak.

A riválisok vélhetően kiegyeznének a Toyota éves várt profitzsugorodásának mértékével, náluk azonban ellentétes folyamatok zajlanak: a Mitsubishi, a Subaru és a Mazda az eladások csökkenésére panaszkodik, nyereségvárakozásaikat is durván visszavágták. Igaz, ebben az elektromos és önvezető autók terén jelentkező horribilis fejlesztési költségek nagyban közrejátszanak, de ez az iparág valamennyi szereplőjéről elmondható.

A Toyota kutatás-fejlesztési kiadásai is elszálltak, ám ezt a gyártási költségek szisztematikus csökkentésével próbálják ellensúlyozni, Mitsuru Kawai beszámolója szerint ezáltal 412 millió dollárt sikerült megtakarítaniuk a negyedévben. „Az utolsó cseppet is fel kell használnunk a festékes vödörből, mielőtt újat bontanánk” – szemléltette egy példával a vállalati filozófiáját az alelnök.

 

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.