BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Van miért izgulnia a Netflixnek?

Most, hogy a Netflixnek egyre több vetélytársa lép színre a streaming-piacon, a vállalat hirtelen megváltoztatta a véleményét a nézettségi adatok közzétételéről és a termékek minősítéséről. Korábban többször is hangoztatták, hogy ezek a számok teljesen haszontalanok, azonban ez a hozzáállás most változni látszik.

A Netflix arról híres, hogy szereti úgy emlegetni magát, mint egy „anti-tv szolgáltató”, tekintve, hogy náluk nincs reklám, vagy egyhetes várakozás az újabb epizódokra. A szolgáltató éveken át nem közölt semmilyen adatot az egyes műsorok nézettségéről – ezek a számok tulajdonképpen üzleti titoknak minősültek –, és mindvégig gondosan ügyeltek arra, hogy az adatok ne kerüljenek ki a négy fal közül.

Az egyetlen jelzés, amiről arra lehetett következtetni, hogy egy műsor sikeres, ha új évadot rendeltek be belőle, vagy ha hosszú távon szerződtek egy producercsapattal.

Az elmúlt időszakban azonban valami megváltozott. A szolgáltató szép lassan elkezdett információkat csepegtetni egyes műsorok nézettségéről, de ezek általuk kiválasztott műsorok voltak, bekérésekre továbbra sem nagyon válaszolnak. Ebből kiindulva nyilvánvalóan olyan műsorokat választottak, amelyekről kétségtelenül tudni lehet, hogy sikeresek. A Netflix tehát egyelőre kizárólag olyan műsorok nézettségi adatait adta közre, amelyekre rendkívül büszkék – írja a Vox.

A vállalatnak minden oka meg is volt a félelemre, az új vetélytársak megjelenése mellett ugyanis a nyár sem volt teljesen zökkenőmentes:

  • nyolc év után először csökkent a már Magyarországon is jelen lévő internetes tartalomszolgáltató felhasználóinak száma az Egyesült Államokban,
  • a vártnál kevésbé nőtt az előfizetők száma az országhatáron túl,
  • ráadásul jelentősen esett a cég árfolyama a New York-i tőzsdén.
  • Mivel a streaming-platform eddig gyakorlatilag egyeduralkodó volt – főként a szolgáltatás egyedisége miatt – a piacon, most viszonylag érzékenyen érinti, hogy két új kakas is kapirgálni kezdett az udvarban.

    Elindult ugyanis az Apple streaming-szolgáltatása, és november 12-én a Disney online világa is megnyitja kapuit.

    A hegemóniát minden bizonnyal felváltja az éles versenyfutás, így a Netflix megváltoztatta eddig véleményét, és most azt kommunikálják, lehet mégsem olyan rossz dolog a nézettség mérése és publikálása. Nem véletlen, hogy a cég belement, hogy a Nielsen médiakutató társaság mérje és közzétegye a számokat, ugyanis úgy vélik, talán még jól is kijöhetnek abból, ha a közvélemény azt látja, a vállalat az új versenytársak felbukkanásával is meg tudja őrizni vezető pozícióját.

    A versenyfutás mérése azonban nem lesz teljes egészében releváns, mivel csak a feliratkozók számát fogják tudni mérni, tekintve, hogy a Disney és az Apple kijelentette: bevétellel kapcsolatos adatokat nem tesznek közzé. Márpedig a szolgáltatóknak vannak/lesznek különböző csomagjaik, így nem lehet majd biztosan tudni, hogy a feliratkozók mennyi pénzt hoznak pluszban (például prémium csomagokkal) a cégeknek. S bár a Netflix már simulékonyabb hangnemet üt meg a Nielsennel szemben (ők mérik majd a számokat), még mindig érezni, hogy ezek csak „politikai” indíttatású barátkozások: a Netflix ugyanis közölte, egyáltalán nem biztos, hogy a Nielsennek van elegendő rálátása a nagyjából 160 milliós felhasználói táboruk valódi méréséhez. Könnyen előfordulhat, hogy nem tudnak teljesen pontos statisztikákat készíteni.

    A Sandra Bullock főszereplésével készült Madarak a dobozban című filmet 80 millió Netflix-felhasználó látta
    Fotó: AFP

    A Nielsen kijelentésétől a Netflix egy időre minden bizonnyal megnyugodott, hiszen a médiakutató cég szerint már most tudható, hogy az Apple-nek és a Disney-nek még nagyon sok időre van szüksége ahhoz, hogy a fentebb említett 160 milliós felhasználói bázisnak a közelébe érjen. Ennek fényében nem csoda tehát, hogy a Netflix az eddigi titkolózás után ennyire engedékeny lett.

    Érdemes megnézni, hogy az eddig rejtegetett számok most mit mutatnak, azaz melyek voltak a szolgáltató legnézettebb filmjei és sorozatai.

    Filmek:

  • Madarak a dobozban (Bird Box): 80 millió néző
  • Gyagyás gyilkosság (Murder Mystery): 73 millió néző
  • Határok mentén (Triple Frontier): 52 millió néző
  • The Perfect Date: 48 millió néző
  • A magas lány (Tall Girl): 41 millió néző
  • Útonállók (The Highwaymen): 40 millió néző
  • Titkos megszállottság (Secret Obsession): 40 millió néző
  • Mindig csak talán (Always Be My Maybe): 32 millió néző
  • Anyainvázió (Otherhood): 29 millió néző
  • Sorozatok:

  • Stranger Things harmadik évad: 64 millió néző
  • Az esernyő akadémia (The Umbrella Academy): 45 millió néző
  • A nagy pénzrablás (Money Heist) harmadik évad: 44 millió néző
  • Underground szex oktatás (Sex Education): 40 millió néző
  • You: 40 millió néző
  • Our Planet – Bolygónk csodái: 33 millió néző
  • Hihetetlen (Unbelievable): 32 millió néző
  • Halott vagy (Dead to Me): 30 millió néző
  • When They See Us: 25 millió néző
  • A Netflix tőzsdei dolgai is jól alakulnak
    Fotó: AFP

    Más oka is van a Netflixnek az önbizalomra, ősszel valamelyest sikerült korrigálni a nyári rossz számokat is: meredeken, csaknem 10 százalékkal emelkedett a médiaszolgáltató és produkciós vállalat árfolyama a New York-i tőzsdén, miután a cég harmadik negyedévi beszámolójából kiderült, hogy a várakozást meghaladó mértékben nőtt előfizetőinek száma.

    A Netflix bevétele éves összevetésben 31,1 százalékkal, 5 milliárd 245 millió dollárra nőtt a szeptember 30-án záródott negyedévben.

    A vállalat negyedéves adózott eredménye 665 millió dollárra, részvényenként 1,47 dollárra emelkedett az egy évvel korábbi 403 millió dollárról, részvényenként 89 centről. Elemzők 5,52 milliárd dolláros bevétel mellett 1,04 dollár részvényenkénti nyereségre számítottak.

    A videó streaming-szolgáltatások piacán tehát egyre nő a verseny, és a Netflixnek már nemcsak az HBO-val, az Amazonnal, az Apple-lel vagy éppen a Huluval kell lépést tartani a versenyfutásban, hanem olyan új belépőkkel is, mint a Disney és az AT&T.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.