BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Műsorgyártás mesterfokon

Néhány hete a Ferencváros-Videoton labdarúgó mérkőzésen az Antenna Hungária közvetítőcsapatának vendége volt a VG.hu. A rangadót 16 kamerával közvetítették (köztük a stadion légterében pásztázó, többmilliós értékű spidercammel), és több mint 30 fős profi csapat dolgozott azért, hogy a mérkőzés egyetlen részletéről se maradjanak le a képernyők előtt ülő nézők.

Váradi Vilmos, az Antenna Hungária műsorgyártási részlegének osztályvezetője szerint a kapacitásaikat tekintve a középmezőnyben szerepel a cég világviszonylatban. Európában léteznek nagyobb társaságok, akik konzorciumi formában működnek. Az elődök között található az 1985-ben alapított Alfacam, akik általában az eszközállományuk és kapacitásuk nagy részét az olimpiai évekre optimalizálták. Természetesen ez óriási összegeket emésztett fel, hogy az olimpiai években a megfelelő kapacitással bírjanak.

A köztes években beérkező igények viszont nem biztosították azt az árbevételt, hogy növekedéshez szükséges nagy mennyiségű hitelt finanszírozni tudták volna. A cég 2013-ban ment csődbe.

A piacon megüresedett helyét azóta olyan cégek próbálják betölteni, mint a francia European Media Group vagy a belga Videohouse. Emellett angol, belga, és svéd tartalomgyártó társaságok is törekszenek arra, hogy globálisan szolgáltassanak a piacon.

A sport viszi a prímet

Az Antenna Hungária 2014-ben került át ismét állami tulajdonba, majd 2015-ben indította el új műsorgyártási üzletágát.

A cég jelentős megrendeléssel bír éves szinten.

Az időbeosztás szezonálisan változik, és gyakran hektikus. Leginkább a szombat és vasárnap a legsűrűbb rendezvények és sportesemények szempontjából.

A produkciók számait tekintve a sportesemények több mint 60 százalékos részaránnyal bírnak egy évben.

Forrás: VG

A sporton kívül kulturális események, a rádiós közvetítések, a stúdiós munkák tartoznak a repertoárba. Megbízásokkal kapcsolatban két típus létezik. A keretszerződést kötött partnerektől érkező megrendelés a beérkezését követően azonnal a megvalósítás fázisába ér. Az eszközállományt és a humánerőforrást kell összefésülni, és allokálni a projektekhez az igényeknek megfelelően.

Ha a nem keretszerződéssel bíró partnertől érkezik igény, akkor a senior üzleti kontrollernek, Czirók Zoltánnak akad feladata.

Az ajánlati árak alátámasztására egy business case-t kell rendelni. Tisztázni kell a pontos határidőt és a meghatározott célirányt (scope).

Partnereik közé

az MTVA mellett többek között az AMC kábelcsatorna tartozik, de előfordulnak hazai sportszövetségek megkeresései és nemzetközi megrendelések is.

Külföldi megbízások esetében attól függ, hogy ki a host broadcaster. Ez gyakran egy céget jelöl, aki ha megkapja ezt a műsorgyártási tevékenységet, kiadhatja alvállalkozásban.

Kezek a mixerpadon, szemek a képernyőkön

2019 kiemelkedően nagy számú közvetítési igénnyel bírt.

Az olimpia évében kevesebb világesemény van, ez redukálja a számokat.

A munkakiosztásra szolgál egy speciális diszpozíciós rendszer, melyben az adott nap munkáin át a következő hónap teendőit lehet megnézni- mondta el Czirók Zoltán. Itt minden információt meg lehet találni, a kilométer álláson át a lejárt forgalmin keresztül. A rendszerben az állomány szakembercsoportokra van bontva.

Közvetítés napján 4-5 órával korábban már felveszik a munkát.

Azért, hogy adott produkció minden feltétele rendelkezésre álljon a gyártásvezetők felelnek. Az ő feladatuk, hogy a személyzet és kameraman a megfelelő akkreditáció birtokában legyen. Váradi Vilmos megfogalmazása szerint:

A gyártásvezető akkor dolgozik jól, ha a helyszínen már nem dolgozik. Mondhatni olyan, mint a tűzoltó.

Forrás: VG

A rendező előtt egy videomixerpad van, és ő dönti el, hogy a néző számára az adott pillanatban mi jelenjen meg, vagyis hogy ő mit használ fel az elkészült tartalmakból.

A visszajátszott tartalmakért az EVS operátorok felelnek egyenként 4 különböző kamerát kezelve. Közülük 1 fő kommunikál a rendezővel.

A hőskorban, amikor csupán még 2 kamerát használtak, egy „R” betű villogott az egyik sarokban a visszajátszás idején. Ezt felváltotta a lassító wish, ami nem más mint

az élőkép és a lassított visszajátszás közé bekerül egy grafika vagy egy mozgó elem.

[enews_gallery id='2076111']

 

A képminőségért (színhőmérséklet, expozíció) a képmérnökök felelnek.

Az EB kimarad

„Az UEFA az Euro Media Group-ot bízta meg az idei labdarúgó Európa-bajnokság lebonyolításával, köztük a budapesti eseményével is. A cégcsoport hét helyszínről valósítja meg a közvetítést. Szakembereket mi is biztosítunk nekik” – mondta el Váradi Vilmos.

Sajnos az olimpiára is csak akkor tudsz ajánlatot adni, ha az OBS nevű társaság megkeres téged. Ha Budapesten lenne az olimpia, akkor sem automatikus a részvétel. Ugyanez érvényes UEFA rendezvényre is.

- mondta el Czirók Zoltán.

A közvetítések alatt előfordul, hogy a kommentátorok néha lekérnek néhány képet. Általában külön hangsávon szólnak le, így ezt a néző nem is hallja, ugyanis ha nincs meg az adott jelenet, akkor kellemetlen helyzetbe sodorhatná a stábot és saját magát is.

„Szerencsére ez egyre ritkábban fordul elő, mivel a nagy kameraszámú közvetítések jóval nagyobb biztonsággal mondhatjuk, hogy megvan” – árulta el Váradi Vilmos. A cél mindig ugyanaz: a lehető legjobban bemutatni egy eseményt.

Forrás: VG

Egy élvezetes meccset is el lehet rontani a színvonalat nélkülöző közvetítéssel.

„800 ezer kilométert tettek meg a kollégák tavaly” – mondta el Váradi Vilmos. Nem egy átlagos munkakör, de többen kedvelik, mert változatos. A kollégák közül akadt, aki annyira elmélyedt a kézilabda közvetítés kulisszatitkaiban, hogy

az Európai Kézilabda-szövetség az ő közvetítési metódusát sztenderdként próbálja előírni.

Ő kezdte el azt, hogy időkérésnél két osztott képben jelenik meg a két csapat. A kézilabdaszövetség érdeke, hogy minél magasabb nívójú legyen a közvetítés, mert annál értékesebb lesz a sporttartalom.

Több néző, több reklámbevétel, és ezáltal értékesebb a szolgáltatás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.