A hétfőn ismertetett legfrissebb mérőszámok szerint a tavalyi év első negyedének vége óta először élénkült a múlt hónapban a brit gyáripar kibocsátási aktivitása, mindenekelőtt a politikai bizonytalanság enyhülése miatt, ám a koronavírus-járvány által a beszállítói hálózatokban okozott felfordulás is egyre nagyobb mértékben érezteti hatását.
Az IHS Markit londoni pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit gazdasági ágazatok beszerzési aktivitását mérő intézet (Chartered Institute of Procurement & Supply, CIPS) közös felmérése szerint a brit gazdaság feldolgozószektorának szezonális kiigazítással számolt beszerzésimenedzser-indexe (BMI) februárban 51,7 volt az egy hónappal korábban mért 50,0 után.
Az 50-es BMI-indexek jelentik a vizsgált szektor aktivitásának növekedése és visszaesése közötti határt.
Az IHS Markit a hétfői adatismertetéshez fűzött elemzésében kiemelte, hogy
a brit feldolgozóipari BMI-mutatója tíz hónap óta először emelkedett a növekedést jelző sávba.
A ház szerint az élénkülés fő hajtóereje az volt, hogy a decemberi nagy-britanniai előrehozott parlamenti választások óta csökkent a politikai bizonytalanság. A Boris Johnson miniszterelnök vezette Konzervatív Párt, amely addig kisebbségben kormányzott, a választáson kényelmes, 80 fős alsóházi többséget szerzett.
Az Egyesült Királyság január 31-én rendezett módon, az EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszerét rögzítő megállapodás ratifikálása után kilépett az Európai Unióból, így a Brexithez kötődő bizonytalanságok is oldódtak, jóllehet a jövőbeni kétoldalú kapcsolatrendszer kialakításáról szóló tárgyalások még csak most kezdődnek, és egyelőre ennek kimenetele is bizonytalan.
Duncan Brock, a CIPS csoportigazgatója a februári BMI-adatokhoz fűzött kommentárjában kiemelte mindazonáltal, hogy a brit feldolgozószektorra a múlt hónapban erőteljes derűlátás volt jellemező, mivel a hazai szereplők félretették a a gazdasággal, a Brexittel és a politikai bizonytalansággal kapcsolatos félelmeiket, és mozgásba hozták a termelési kapacitásokat.
Brock hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a külföldi kereskedelmi partnerektől függő vállalatok már nem voltak ennyire szerencsések. Az európai és az ázsiai partnerek eddig a Brexit-félelmek miatt vonakodtak az új szállítási szerződésektől, és ehhez járult most az új típusú koronavírus terjedése okozta potenciális felfordulás.
A CIPS vezető szakértője szerint a februári átfogó BMI-inddexen belül a beszállítói teljesítmény részindexe – amely a rendelés és a teljesítés között eltelt idő változásait méri -
2018 júliusa óta most volt a leggyengébb,
és ez egyben a globális beszállítói hálózatok teljesítményének megdöbbentő mértékű romlását is mutatja.
E dominóhatás következményei közé tartozik a termelővállatoknál kialakult nyersanyaghiány, valamint a ráfordítási árak tavaly június óta nem mért inflációs üteme. A beszállítói hálózatban jelentkező fennakadások súlyos hatásairól a brit feldolgozószektor nagyvállalatai is beszámoltak.
A legnagyobb brit autógyártó csoport, a Jaguar Land Rover a minap közölte, hogy
nagy-britanniai gyárainak kényszerű leállításától tart,
a mivel a koronavírus-járvány megfékezésére hozott kínai korlátozó intézkedések miatt komoly fennakadások támadtak a cég részegység-beszállítói hálózatában.
Sir Ralph Speth, a Jaguar Land Rover vezérigazgatója egy befektetői tájékoztatón elmondta, hogy a vállalat szükségmegoldásként most már bőröndökben szállítja Nagy-Britanniába a kínai gyártóktól az összeszereléshez szükséges részegységeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.