A digitális átalakulás napjainkban meghatározó szerepet játszik a gazdaság valamennyi ágazatában. Ez alól az energiaszektor sem kivétel, még akkor sem, ha egyáltalán nem számít éllovasnak, sőt, kifejezetten lassan alkalmazkodik a változásokhoz.
A energiaszektor digitalizációjának elősegítése iránti törekvés kiolvasható mind az Európai Bizottság digitális egységes piaci stratégiájából, mind a “Tiszta Energia Minden Európainak” című – röviden csak „Téli Csomag”-nak nevezett – átfogó energiapiaci szabályozási csomagjából – olvasható a Világgazdaságnak küldött közleményben.
Hasonló stratégiai irányok figyelhetők meg a Kormány Nemzeti Energiastratégiájában is hivatkozott Energetikai Iparfejlesztési és KFI Cselekvési Tervben, ami hangsúlyozza
az informatikai és telekommunikációs ipar, valamint az infokommunikációs technológiák meghatározó szerepét
a modernkor energiaiparában – többek között – az okos hálózati fejlesztések elterjedésének és az irántuk növekvő igénynek köszönhetően.
Rostás Péter, a DLA Piper Hungary szenior ügyvédje áttekinti, hogy a digitalizáció hogyan érinti közvetve az energiaszektort, vagyis hogy az elsősorban más területeken, mint például a telekommunikációban vagy a bank- és pénzügyi szektorban megjelenő technológiai újítások miként gyűrűznek be ebbe az ágazatba.
A villamos energia egyetemes szolgáltatók például már lehetővé teszik, hogy a fogyasztók a villamos energia egyetemes szolgáltatással kapcsolatos ügyeiket internetes online ügyfélszolgálaton vagy akár mobil applikáción keresztül intézzék. A mobiltelefon fényképezőgépe segítségével lefotózható, és az egyetemes szolgáltató alkalmazásán beküldhető a mérőóra aktuális állása.
Az okostelefonunkon megtekinthetjük a korábban rögzített mérőállásokat, nyomon követhetjük a villamos energia fogyasztásunk alakulását, lekérhetjük az aktuális egyenlegünket és környezetkímélő, készpénzmentes fizetési módon akár ki is egyenlíthetjük az e-számláinkat. Az elektronikus számla rendezésére szinte az összes egyetemes szolgáltatónál lehetőség van online bankkártyás fizetéssel, csoportos beszedési megbízással, egyedi átutalással a saját netbankunk vagy banki mobilalkalmazásunk segítségével, de bizonyos esetekben akár ATM-en keresztül is történhet a számlafizetés.
Jól látható tehát, hogy
a villamos energia egyetemes szolgáltatók már elmozdultak az ügyfélélmény növelésének irányába,
de az elkövetkezendő években várhatóan további lépéseket fognak tenni ezen a téren.
Tovább egyszerűsödhet az ügyintézés online szerződéskötéssel vagy a szolgáltatók közötti átszerződéssel. Bevezetésre kerülhet a rugalmas ügyfélszolgálat, online chaten keresztül válhatnak elérhetővé az ügyfélszolgálati munkatársak a nap huszonnégy órájában vagy akár mesterséges intelligencián és tanuló algoritmusokon alapuló csevegőrobotok (ún. chatbotok) siethetnek a fogyasztók segítségére.
A megújuló energiaforrások hasznosítására irányuló technológiák terén folyamatosan zajlanak kutatások, amelyek nem csupán a napelemek és szélerőművek tökéletesítését célozzák, hanem például a biomassza-felhasználás és az ahhoz szorosan köthető biogáz-, depónia- és szennyvízgáz-termelés, vagy akár a mélységi geotermális alapú villamosenergia-termelés, illetve az algaalapú energia-előállítási rendszerek fejlesztését is.
Még ha egy kutatási projekt ezekről a területekről el is jut a piaci megvalósításig, az energiaszektor tőkeerős üzleti szereplői – talán azért is, mert a status quo fenntartásában érdekeltek – általában vonakodnak beszállni az ilyen típusú befektetésekbe.
Kiemelten fontos ezért, hogy az innovatív, megújuló energiaforrást hasznosító kkv-k, startupok is megjelenhessenek az ágazatban, amiben fontos szerepet kaphat a közösségi tőkegyűjtés is.
Az induló vállalkozások tőkegyűjtésének ezen módja jellemzően valamilyen internetes platformon történik, ahol nagyszámú befektető többnyire kisebb összegű forrást bocsát az arra pályázó részére. A konstrukció lényege, hogy bárki válhat befektetővé, aki hajlandó támogatni egy kezdeti fázisban lévő üzleti terv megvalósítását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.