BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az IBM másképpen értelmezi a felhőt

A felhőszolgáltatást a kezdetek óta az AWS átal felállított standardekkel azonosítják, így nehéz más profilú szolgáltatással versenyezni.

A Google még februárban közzétette első negyedéves jelentését a különböző felhőszolgáltatók bevételeiről, ez pedig keserédes tapasztalatot jelentett az IBM dolgozóinak – írja a Bloomberg.

Az Alfabet Inc. alá tartozó Google iparági elemzők szerint a világ harmadik legnagyobb felhőszolgáltatója, és 2019-ben 9 milliárd dollár bevételt ért el.

A jelentés szerint az IBM 21 milliárd dollár felhőalapú értékesítés mellett is csak az ötödik helyen zárt a listán.

Mindez mégis megnyugtató elismerés azután, hogy a Gartner Inc. kutatóintézet listáján a hat legjobb helyről is kiszorult a vállalat.

A Gartner listáján a Google továbbra is bronzérmes, az Amazon Web Services (AWS) és a Microsoft szolgáltatása, az Azure mögött. Az elemzők szerint az IBM azért ragadt rangsoruk végére, mert a vállalat a felhőt nem egészen úgy határozza meg, mint az iparág vezetői.

Amit az IBM felhőnek nevez, az nagyon más, mint amit az Amazon és a Google hív annak

– mondta a Gartner egyik elemzője, Ed Anderson.

Minden társaságnak megvan a saját meghatározása a felhőre, és az olyan elemzők, mint Anderson, felhőmosásnak nevezik azt a folyamatot, amelynek során megpróbálják értelmezni és egységesíteni ezeket a definíciókat.

Az elemzők szerint prioritást élvez az úgynevezett „tiszta nyilvános felhő”. Ez alatt azt az infrastruktúrát értik, amely lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy kiszolgálókat béreljenek, igény szerint ellenőrizzék teljesítményüket, és csak azért fizetnek, amit használnak.

Az AWS 2006 óta úttörő szerepet játszik a számítástechnika e területén, és a Microsofttal együtt a globális piac több mint 50 százalékát fedi le a nyilvános felhőben.

Az IBM-nek csak egy kisebb nyilvános felhője van, külső vállalkozásokat von be a felhőbe szinkronizáláshoz, ideértve a szoftvereket, a hostolási szolgáltatásokat és a tanácsadást.

Bár ezek a szolgáltatások kulcsfontosságúak, nem annyira „szexik” – fogalmaz a lap –, mint a piacot meghatározó bővebb szolgáltatást nyújtó felhők, amelyek épp ezért jobb eredményeket érnek el az olyan prominens listákon, mint az International Data Corp., a Synergy és a Gartner.

Fotó: AFP

Az vállalatnak még mindig gondot okoz felhőszolgáltatásának a felfuttatása. Ahány rangsor megjelent, a vállalat mindig rosszabb helyezést ért el saját várakozásainál. Ezt azzal indokolja a lap, hogy a vállalat csak lassan vagy inkább megkésve vezette be saját felhőszolgáltatását.

Egy olyan társaság esetében, mint az IBM, amely 108 éves működése alatt több átalakuláson ment keresztül, fontos hangsúlyozni, hogy

nem csak a tegnap technológiájáról van szó

– mondta Frank Gens, az IDC elemzője. „Ezért fontos, hogy minden vállalat meghatározza saját felhőszolgáltatása mibenlétét.”

Most – azután, hogy az előző évtizedben bevételei fokozatosan csökkentek – az International Business Machines is újabb technológiák, köztük a mesterséges intelligencia és a felhőalapú számítástechnika fejlesztésére koncentrál.

2018-ban az IBM 34 milliárd dollárt fizetett a Red Hat nyílt forrású szoftverszolgáltatóért, hogy nagyobb esélye legyen a felhőpiaci versenyben.

A vállalat nemrégiben közölte, hogy Arvind Krishna, felhőszolgáltatásuk vezetője lesz a vezérigazgató, amikor Ginni Rometty távozik posztjáról áprilisban.

Mindezek után az IBM további elismerésekre törekszik. „Büszkék vagyunk az eredményeinkre és arra a pillanatra, amikor a felhő fejlesztésébe fogtunk” – mondta Saswato Das, a társaság szóvivője.

Amikor az IBM mintegy hét évvel ezelőtt létrehozta a saját felhőszolgáltatást fejlesztő osztályát, úgy döntött, hogy tágabb meghatározást használ az eladások nyilvántartásához.

A társaság szolgáltatása az összes felhőorientált hardvert, szoftvert, professzionális szolgáltatást és minden távoli infrastruktúra-szolgáltatást magában foglal. Az IBM ezzel igyekszik leküzdeni hátrányát versenytársaihoz képest.

  • Épp ezért az IBM bejelentett 21 milliárd dolláros felhőbevételének csak nagyjából a fele származik az alapvető felhőszolgáltatásból.
  • Ehhez képest az AWS 35 milliárd dolláros felhőbevétele szinte teljes egészében a felhőből származik.
  • A Google értékei tartalmazzák a vállalati szoftverek, köztük a Gmail és a Google Docs értékesítését is.
  • Egy új iparág kialakításakor a szakértők, a piacvezetők és az elemzők általában meghatározzák azokat az ismérveket, amelyekkel az ágazatot a legmegfelelőbb módon mérni tudják. Néhány szakértő szerint azonban a piac fejlődésével ezeknek is fejlődniük kell, hogy minél pontosabb képet kapjunk arról, miből és mennyi pénz származik.

    Charles King, a Pund-IT elemzője azt mondta, hogy kezdetben a felhő annyira szorosan kapcsolódott az AWS-hez, hogy sok sokan úgy gondolják, „ha egy szolgáltatás nem modellezi szorosan az AWS tevékenységeit, akkor nem érdemes felhőnek hívni”.

    A piac azonban napjainkra egyre változatosabbá vált, és az IBM-nek is megvan a lehetősége felzárkózni versenytársaihoz.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.