Míg a belföldi piacon márciusban nem tapasztaltunk változásokat, addig a nemzetközi postai forgalomban erős turbulenciák voltak – mondta a Világgazdaságnak Schamschula György, a Magyar Posta vezérigazgatója. Kifejtette:
számos európai állami postánál jelentették, hogy kapacitásproblémák miatt nem, vagy csak hosszabb idő alatt tudják a küldeményeket a célországokba eljuttatni.
Ez eleinte az átfutási idők sérülésével járt, majd a közúti és a légi közlekedés korlátozásával több ország felfüggesztette nemzetközi postai szolgáltatásait. A Magyar Posta március 18-án, a magyarországi határzár elrendelése után függesztette fel egyes külföldi viszonylatokba a küldemények felvételét.
A kínai küldemények mennyiségében február második felében láttunk először változást, de számottevő csökkenést csak márciusban – állapította meg Schamschula György. Így például az ingyenes szállítással kért termékek esetében éves alapon 30-40 százalékos visszaesést tapasztaltak. A vezérigazgató szerint jó hír, hogy Kínával bár lassúbb, de folyamatos a küldeményforgalom. A belföldi piac kapcsán a Magyar Posta első embere megjegyezte:
a küldemények mennyisége szinte ugyanannyi, mint békeidőben.
A top beszállítók sora viszont átrendeződött, miután a háztartási tisztítószereket, kozmetikumokat és állateledeleket forgalmazó partnerektől jóval nagyobb mennyiségek érkeznek, de kiemelkedő a műszaki, informatikai cikkek kézbesítése is.
Az óvintézkedések kapcsán Schamschula György hangsúlyozta: a kormány által elrendelt 15 órai zárás őket nem érinti, ezért fontos volt, hogy ne legyenek zsúfoltak a posták. Egyszerre csak annyian lehetnek az ügyféltérben, ahány ügyfélpult működik, mindenki más kint várakozhat. Elsőbbséget adnak az időseknek a reggeli nyitást követő egy órában, ezzel támogatják a veszélyeztetett korosztályt. „Bár ma még nem kötelező az arcmaszk és a gumikesztyű, a kézbesítők és az ügyfélkapcsolati munkatársak már használják ezeket, emellett mindenütt fokozottabb a fertőtlenítés” – tette hozzá.
A csaknem 30 ezer fős állomány nagy része most is dolgozik, a home office legfeljebb 8-10 százaléknál lehetséges.
Csökkentettük a telefonos ügyfélszolgálati kapacitást, a kézbesítés és a postai felvétel azonban nem váltható ki. A járvány terjedése miatt előrehoztuk a nyugdíjkézbesítést, igaz, csak pár nappal, de emögött is nagy szervezés és többletmunka van
– húzta alá a vezérigazgató. Napi szinten vizsgálják a posták leterheltségét, egyelőre úgy látják, a szolgáltatásokat nem kell felfüggeszteni, de csak pár napra előre tudnak tervezni.
A Magyar Posta beruházásai függnek a járvány alakulásától, a veszélyhelyzet időtartamától, valamint a magyar gazdaság és a számukra fontos ágazatok teljesítményétől – mondta a vezérigazgató. A logisztikai infrastruktúra átalakítása mostanáig a terv szerint halad, de biztosan máshogy kell ütemezniük a feladatokat. „Most van idő a digitális megoldásokra fókuszálni, például a csekkbefizetés esetében az iCsekk applikációra, aminek a frissítése most történt meg” – fűzte hozzá Schamschula György.
A teljes interjút a Világgazdaság pénteki számában olvashatja
(Címlapkép: MTI/Balázs Attila)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.