Várhatóan nem szerez döntő befolyást a német állam a koronavírus-világjárvány miatt óránként egymillió euró (350 millió forint) veszteséget termelő Lufthansa csoportban (Lufthansa Group), a német társaság csütörtöki tájékoztatása szerint
az állami tulajdonrész 20 százalékos lehet, amit nemkívánatos felvásárlási kísérletek elhárítására tovább lehet emelni a blokkoló kisebbségi tulajdonrészig.
A frankfurti tőzsdén jegyzett részvénytársaság csütörtökre virradóra rendkívüli közleményben reagált a szövetségi kormánnyal hetek óta tartó tárgyalásokról szóló hírekre, amelyek szerint sikerült elvi megállapodásra jutni arról, hogy
az állam egy 9 milliárd eurós tőkeinjekcióért a blokkoló kisebbségnek megfelelő 25 százalék plusz 1 részvény tulajdonrészt szerez.
A közlemény szerint a tervezett megállapodás két fő elemből áll. Az egyik egy 6 milliárd eurós tőkejuttatás, egy úgynevezett csendes betét, amelyért az állam a koronavírus-járványban bajba került nagyvállalatok támogatására létrehozott úgynevezett gazdasági stabilizációs alapon (WFS) keresztül 20 százalékhoz jut a több légitársaságot összefogó vállalatcsoportban.
A társaság további 3 milliárd eurót is kap
a koronavírus-járvány miatt a nagyvállalatok támogatására indított műveletek másik főszereplőjétől, az állami fejlesztési banktól (KfW). A bank úgynevezett átváltható kötvény formájában nyújtja a kölcsönt. A tervezett megállapodás szerint a kölcsönt 5 százalék plusz 1 részvény nagyságú tulajdonrészre lehet váltani. A KfW akkor élhet a lehetőséggel, ha felvásárlási kísérlet indul a légiközlekedés első számú német szereplőjéért.
A Lufthansát kezdettől, tavaly év végétől erősen megviseli a koronavírus-járvány miatti visszaesés a légiközlekedésben.
Flottájának nagyjából 90 százalékát ideiglenesen kivonták a forgalomból, a dolgozók ugyancsak 90 százaléka kényszerszabadságon van,
a kormány pedig már március közepén elindította a járvány miatt bajba került vállalatok támogatását szolgáló programjait, mégsem sikerült megegyezni csaknem két hónapon keresztül.
A Lufthansa vezetősége azt akarta elérni, hogy az állam legyen csendestárs, vagyis a kormány csak tőkével vegyen részt a vállalkozásban, és ne szóljon bele vállalatirányítási ügyekbe. Sajtójelentések szerint azt is mérlegelték, hogy az állami támogatás helyett inkább fizetésképtelenséget jelentenek és csődvédelmi eljárás keretében újjászervezik a céget. A kormánypártok közül a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) hajlandó a csendestársi megoldásra, koalíciós partnerük, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) viszont ragaszkodik ahhoz, hogy a kormány a támogatás fejében szerezzen nagyobb befolyást a vállalati ügyekben, vegyen részt például a személyzeti politikával és az éghajlatváltozással összefüggő kérdések eldöntésében.
A Lufthansa közleménye alapján inkább a vállalatvezetés és a CDU/CSU pártszövetség irányvonala érvényesül. Azonban a cég hangsúlyozta, hogy a megállapodás ugyan már elérhető közelben van, de a koncepciót még nem véglegesítették.
A csoporthoz a névadó Lufthansa mellett az Eurowings, az osztrák Austrian Airlines, a svájci Swiss és Edelweiss Air légitársaság, valamint a belga Brussels Airlines diszkont légitársaság tartozik. Tavaly 145 millió utast szállítottak, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport korábban 4500 ember felvételét tervezte 2020-ra. Az utóbbi hetekben naponta átlagosan mindössze 3000 utast szállítottak, és azzal számolnak, hogy el kell bocsátani 10 ezer alkalmazottat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.