Tomislav Coric horvát energiaügyi miniszter hét eleji nyilatkozata szerint a horvát kormány továbbra sem tett le arról, hogy visszaszerezze a kontrollt az INA felett. A kabinet által felkért Lazard június 9-én készülhet el a vállalat értékelésével, s abból kiindulva a horvát fél ajánlatot tehet a Mol 49 százalékos tulajdonrészének visszavásárlására. Kérdéses azonban, hogy a járványhelyzet miatt drámaian romló gazdasági környezetben valóban van-e esélye egy ilyen tranzakciónak.
Az ellentmondásos helyzetben új javaslattal állt elő a Mol és az INA kapcsolatának rendezésére Davor Stern, a horvát olajvállalat felügyelőbizottságának korábbi elnöke.
A Slobodna Dalmacija című portál beszámolója szerint a kilencvenes évek derekán hazája gazdasági minisztereként is tevékenykedő olajipari szakértő úgy véli, a horvát államnak érdemes lenne megfontolnia az INA-ban meglévő 44 százalékos részesedésének Mol-részvényekre cserélését.
Ezzel a zágrábi székhelyű olajvállalat szinte teljes egészében a Molhoz kerülne, a horvát állam pedig értékarányosan tulajdonrészt szerezne a magyar társaságban.
Mivel a Mol értékeltsége jóval meghaladja a horvát cégét, Horvátország egy kisebb Mol-pakettet kapna.
„Jobb, ha 10 százalékunk van a Mercedesben, mint ha 40 százalékunk lenne egy valamivel rosszabb régiós Mercedes-akvizícióban” – illusztrálta a felvetését Davor Stern. A hazája egyik legvagyonosabb üzletemberének számító Stern javaslata nem új keletű, 2011-ben, már az INA felügyelőbizottsági elnökeként sem zárta ki, hogy részvénycserével a horvát állam részesedést szerezzen a Molban, a Mol pedig növelje INA-pakettjét.
Alapvetően van racionalitása a javaslatnak, egy előnyös ajánlat esetén feltehetően a Mol sem zárkózna el ettől a megoldástól, de rendkívül nehéz egy ilyen ügyletet összehozni a felek közötti bizalomhiány és érdekkülönbségek miatt
– értékelt lapunknak Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari szakértője.
A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.