BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Talpra állhatnak a nagy hajótársaságok

A turizmus globális összeomlásával már-már eltemetett tengeri hajótársaságok akár kitűnő befektetési célpontok is lehetnek, ám a  részvényeik megvásárlásakor érdemes kellő körültekintéssel eljárni.

A járvány elmúltával piacvezetőként térhet vissza a Royal Caribbean és a Norwegian Cruise Line – véli Benjamin Chaiken, a Credit Suisse elemzője, aki lát olyan pozitív jeleket a jövőre nézve, amelyek némi optimizmussal kecsegtetnek a hajótársaságokat történetük során érő legnagyobb megrázkódtatás után.

Nem hivatalos statisztikák szerint az idei évre lefoglalt és már biztosan elhalasztott hajóutak résztvevőinek 55 százaléka inkább a későbbi időpontban beváltható kupont választotta ahelyett, hogy visszakérte volna az utazásért kifizetett előleget. Ez az adat mindenképpen biztató, és azt erősíti, hogy a bizalom megmaradt, és a tengeri hajózás újra fellendülhet.

Fotó: AFP

A Royal Caribbean hatvanhárom óriás tengerjárót üzemeltetett és évi mintegy hatmillió utast szállított 2019-ben, amivel az egyik kiemelkedő szereplője az iparágnak. Ez a cég – a Credit Suisse elemzése szerint – a kereslet visszatérésének egyik nagy nyertese lehet. Ennek főbb oka egyrészt a karibi térség, ahol a társaság a legintenzívebben van jelen, másrészt az a lendület, amellyel a vírusjárvány kitörése előtt bővülni tudott, s végül a magas készpénzállomány:

a Royal Caribbean több mint négymilliárd dollár készpénzt halmozott fel, ezzel akár a 2021-es szezon kezdetéig is kihúzhatja, még úgy is, ha addig nem lenne bevétele.

Egy ilyen pesszimista forgatókönyv bekövetkeztére egyelőre nem számítanak az elemzők, hiszen a karibi hajókázás népszerűsége töretlen maradt, és a cég hajóit előbb-utóbb a többi megszokott célállomáson is szívesen fogadják majd. Ehhez jönnek még azok a meggyőző adatok, hogy a társaság a 2019-es évet 108 százalékos foglaltsági rekorddal zárta, és a hozamtermelő képessége 8 százalékra emelkedett.

Sikerült felvásárolnia a Silversea hajózási céget, amely elsősorban az értékesítési hálózata révén segítheti a költségcsökkentési terveket. Ezt figyelembe véve Benjamin Chaiken 67 dolláros célárat jelölt meg a Royal Caribbean számára, amelynek részvényei a májusi stabilizáció után is jóval 50 dollár alatt forognak a tőzsdén.

 

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.