BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsan javulnak a villanyautók esélyei

Szupererős és tartós akkumulátor sorozatgyártását kezdi meg a kínai CATL, amelynek tőzsdei értéke az utóbbi két évben megháromszorozódott. Az áttörést jelentő új akku előállítása csak tíz százalékkal kerül többe a jelenlegiekénél.

Mérföldkőhöz érkezett a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), amely az innovációjával újabb lökést adhat az elektromos autók elterjedésének. A többi között a Tesla, a BMW, a Mercedes és a Volkswagen akkumulátorbeszállítójaként ismert cégnek

sikerült egymillió mérföldnél is nagyobb távolság megtételére képes energiaforrást kifejlesztenie. Persze nem egy töltéssel, az még odébb van. Az új akku élettartama 16 év, ezalatt maximálisan kétmillió kilométert tehet meg nagyobb műszaki beavatkozás nélkül.

A BloombergNEF adatai szerint ma egy átlagos akku nyolc évre és 241 ezer kilométerre van kalibrálva, utána jön a felújítás vagy a bontó. Ceng Jü-csun, a CATL alapító elnöke szerint kétmillió kilométer után az akku hulladék keletkezése nélkül teljesen felújítható, így a kocsi akár élete végéig szolgálhatja a tulajdonosát. A telepek cseréje egyébként pokolian drága, pillanatok alatt elvész az az előny, amelyet a villanyautósok az üzemanyagok árkülönbségén meg tudtak spórolni. A tartósság így alapvető fontosságú: a Tesla már tavaly beígérte az 1,6 millió kilométert teljesíteni tudó akku sorozatgyártását, a General Motors pedig közel jár ehhez a mérföldkőhöz.

Fotó: Getty Images

A bejelentés jókor jött, bár a sencseni tőzsdén 2018 júniusa óta jegyzett CATL részvényárfolyamát csak szerény mértékben, nem egészen 2 százalékkal emelte, de a kurzus így is megállíthatatlanul menetel felfelé,

a cég értéke két év alatt a háromszorosára, 47,9 milliárd dollárra nőtt.

A koronavírus-járvány és az olajárak összeomlása nem kedvezett a villanyautók értékesítésének, az olcsó benzinnel futó hagyományos járművek iránt megnőtt a kereslet, a minden állami támogatás dacára még mindig sokkal drágább elektromosoknak már csak marketingszempontból is szükségük van hátszélre, és a mostanihoz hasonló, bátorító innovációkra. Az új akkumulátor előállítása egyébként csak 10 százalékkal kerül többe a mostaniaknál, ám mire a fogyasztóhoz ér, ez a különbség akár a többszörösére nőhet.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.